30.7.2024

Neljännen polven Porsche Cayenne on jo testivaiheessa – täyssähkön rinnalla tulevat seuraavallakin vuosikymmenellä jatkamaan hybridi sekä V8

Kuva Porsche

Porsche pitää kaikki vaihtoehdot pöydällä luvatessaan Cayenneen jatkossakin jokaiselle jotakin.

Porsche Cayenne on parissakymmenessä vuodessa betonoinut asemansa stuttgartilaisvalmistajan tuotekuvaston kassamagneettina. Porschen katumaastureista suurimman kaikki kolme tähänastista sukupolvea ovat päässeet kypsään ikään, ja viimeksi viime vuonna nykyiselle mallille ostettiin lisäaikaa "3.5" -päivityksellä.

Täysin uusi, neljännen polven Cayenne on kuitenkin jo tuloillaan, käyden parhaillaan läpi intensiivistä testiohjelmaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valmius tuottaa yli 80-prosenttisesti sähköautoja

Porsche on nyt julkistanut ensimmäisiä "virallisia salakuvia" neljännen polven Cayennesta, ja raottanut samalla salaisuuksien arkkua sen tulevien myyntiasetelmien suhteen. Uusi Cayenne on käynyt jo läpi tietokonesimulaatiot sekä laboratoriomaiset testit Weissachin Development Centerissä suojassa ylimääräisiltä katseilta. Tällä hetkellä Porsche on jalkautunut tiukasti naamioiduilla testiyksilöillä ulos tehtaalta, tavallisen liikenteen sekaan, ja kaikkiaan miljoonia kilometrejä eri puolilla maailmaa kattava lopullinen testausvaihe on käynnistynyt.

Uusi, neljännen polven Cayenne on nykyiseen verrattuna täysin uusi, ja se rakentuu täyssähköisessä Macanissa debytoineelle PPE- eli Premium Platform Electric -täyssähköpohjarakenteelle, joka Porschen mukaan muuttuu jo jonkin verran Cayenneen ehtiessään. Erityisesti koska neljännen polven Cayenne on täyssähköinen, Porsche kertoo seuraavan vuosikymmenen taitteessa voivansa tuottaa jopa yli 80 prosenttia autoistaan täyssähköisinä. Tuleeko todellinen luku kuitenkaan olemaan lähelläkään tuota, riippuu täysin siitä, millä käyttövoimalla toimivia Porscheja asiakkaat ostavat.

Entäs ne hybridit ja V8:t?

Jos neljännen polven Cayennea tullaan valmistamaan pelkästään täyssähköisenä, miten käy lupausten hybridien ja V8-versioiden säilymisestä mallistossa?

Porschen mukaan tämä hoituu sillä, että nykyistä Cayennea kehitetään edelleen isolla kädellä, ja se pidetään tuotannossa sähkömallin rinnalla aina seuraavan vuosikymmenen puolelle asti.

Nykyinen Cayenne on päivityksistään huolimatta miltei seitsemän vuotta vanha malli, mutta Porsche aikoo hyödyntää sitä vielä vuosia tästä eteenpäin.

Nykyistä kolmannen sukupolven Cayennea, joka alun perin esiteltiin vuonna 2017, päivitetään siis vielä mainittua "3.5" -päivitystä pidemmälle. Oleellista on muun muassa se, että Cayennen V8 täyttää päästönormit vielä vuosienkin päästä.

Lähde: Porsche

Luetuimmat