30.7.2024 Ajoneuvot Neljännen polven Porsche Cayenne on jo testivaiheessa – täyssähkön rinnalla tulevat seuraavallakin vuosikymmenellä jatkamaan hybridi sekä V8 Teksti Benjamin Helander Kuva Porsche Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche pitää kaikki vaihtoehdot pöydällä luvatessaan Cayenneen jatkossakin jokaiselle jotakin. Porsche Cayenne on parissakymmenessä vuodessa betonoinut asemansa stuttgartilaisvalmistajan tuotekuvaston kassamagneettina. Porschen katumaastureista suurimman kaikki kolme tähänastista sukupolvea ovat päässeet kypsään ikään, ja viimeksi viime vuonna nykyiselle mallille ostettiin lisäaikaa "3.5" -päivityksellä.Täysin uusi, neljännen polven Cayenne on kuitenkin jo tuloillaan, käyden parhaillaan läpi intensiivistä testiohjelmaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmius tuottaa yli 80-prosenttisesti sähköautojaPorsche on nyt julkistanut ensimmäisiä "virallisia salakuvia" neljännen polven Cayennesta, ja raottanut samalla salaisuuksien arkkua sen tulevien myyntiasetelmien suhteen. Uusi Cayenne on käynyt jo läpi tietokonesimulaatiot sekä laboratoriomaiset testit Weissachin Development Centerissä suojassa ylimääräisiltä katseilta. Tällä hetkellä Porsche on jalkautunut tiukasti naamioiduilla testiyksilöillä ulos tehtaalta, tavallisen liikenteen sekaan, ja kaikkiaan miljoonia kilometrejä eri puolilla maailmaa kattava lopullinen testausvaihe on käynnistynyt. Uusi, neljännen polven Cayenne on nykyiseen verrattuna täysin uusi, ja se rakentuu täyssähköisessä Macanissa debytoineelle PPE- eli Premium Platform Electric -täyssähköpohjarakenteelle, joka Porschen mukaan muuttuu jo jonkin verran Cayenneen ehtiessään. Erityisesti koska neljännen polven Cayenne on täyssähköinen, Porsche kertoo seuraavan vuosikymmenen taitteessa voivansa tuottaa jopa yli 80 prosenttia autoistaan täyssähköisinä. Tuleeko todellinen luku kuitenkaan olemaan lähelläkään tuota, riippuu täysin siitä, millä käyttövoimalla toimivia Porscheja asiakkaat ostavat. Entäs ne hybridit ja V8:t?Jos neljännen polven Cayennea tullaan valmistamaan pelkästään täyssähköisenä, miten käy lupausten hybridien ja V8-versioiden säilymisestä mallistossa? Porschen mukaan tämä hoituu sillä, että nykyistä Cayennea kehitetään edelleen isolla kädellä, ja se pidetään tuotannossa sähkömallin rinnalla aina seuraavan vuosikymmenen puolelle asti. Nykyinen Cayenne on päivityksistään huolimatta miltei seitsemän vuotta vanha malli, mutta Porsche aikoo hyödyntää sitä vielä vuosia tästä eteenpäin. Nykyistä kolmannen sukupolven Cayennea, joka alun perin esiteltiin vuonna 2017, päivitetään siis vielä mainittua "3.5" -päivitystä pidemmälle. Oleellista on muun muassa se, että Cayennen V8 täyttää päästönormit vielä vuosienkin päästä. Lähde: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 28.5.2024 Ajoneuvot Kaikki on kutsuttu rakastumaan palavasti Porsche 911 hybridiin 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 14.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Panamera – ajomukavuus paiskaa kättä suorituskyvylle 12.3.2024 Ajoneuvot Porsche Taycan Turbo GT on oikeesti nopee sähköauto! 2.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Porsche Panamera jaksaa 100 km sähköllä – vaan kiinnostaako ketään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä