30.7.2024 Ajoneuvot Neljännen polven Porsche Cayenne on jo testivaiheessa – täyssähkön rinnalla tulevat seuraavallakin vuosikymmenellä jatkamaan hybridi sekä V8 Teksti Benjamin Helander Kuva Porsche Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche pitää kaikki vaihtoehdot pöydällä luvatessaan Cayenneen jatkossakin jokaiselle jotakin. Porsche Cayenne on parissakymmenessä vuodessa betonoinut asemansa stuttgartilaisvalmistajan tuotekuvaston kassamagneettina. Porschen katumaastureista suurimman kaikki kolme tähänastista sukupolvea ovat päässeet kypsään ikään, ja viimeksi viime vuonna nykyiselle mallille ostettiin lisäaikaa "3.5" -päivityksellä.Täysin uusi, neljännen polven Cayenne on kuitenkin jo tuloillaan, käyden parhaillaan läpi intensiivistä testiohjelmaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmius tuottaa yli 80-prosenttisesti sähköautojaPorsche on nyt julkistanut ensimmäisiä "virallisia salakuvia" neljännen polven Cayennesta, ja raottanut samalla salaisuuksien arkkua sen tulevien myyntiasetelmien suhteen. Uusi Cayenne on käynyt jo läpi tietokonesimulaatiot sekä laboratoriomaiset testit Weissachin Development Centerissä suojassa ylimääräisiltä katseilta. Tällä hetkellä Porsche on jalkautunut tiukasti naamioiduilla testiyksilöillä ulos tehtaalta, tavallisen liikenteen sekaan, ja kaikkiaan miljoonia kilometrejä eri puolilla maailmaa kattava lopullinen testausvaihe on käynnistynyt. Uusi, neljännen polven Cayenne on nykyiseen verrattuna täysin uusi, ja se rakentuu täyssähköisessä Macanissa debytoineelle PPE- eli Premium Platform Electric -täyssähköpohjarakenteelle, joka Porschen mukaan muuttuu jo jonkin verran Cayenneen ehtiessään. Erityisesti koska neljännen polven Cayenne on täyssähköinen, Porsche kertoo seuraavan vuosikymmenen taitteessa voivansa tuottaa jopa yli 80 prosenttia autoistaan täyssähköisinä. Tuleeko todellinen luku kuitenkaan olemaan lähelläkään tuota, riippuu täysin siitä, millä käyttövoimalla toimivia Porscheja asiakkaat ostavat. Entäs ne hybridit ja V8:t?Jos neljännen polven Cayennea tullaan valmistamaan pelkästään täyssähköisenä, miten käy lupausten hybridien ja V8-versioiden säilymisestä mallistossa? Porschen mukaan tämä hoituu sillä, että nykyistä Cayennea kehitetään edelleen isolla kädellä, ja se pidetään tuotannossa sähkömallin rinnalla aina seuraavan vuosikymmenen puolelle asti. Nykyinen Cayenne on päivityksistään huolimatta miltei seitsemän vuotta vanha malli, mutta Porsche aikoo hyödyntää sitä vielä vuosia tästä eteenpäin. Nykyistä kolmannen sukupolven Cayennea, joka alun perin esiteltiin vuonna 2017, päivitetään siis vielä mainittua "3.5" -päivitystä pidemmälle. Oleellista on muun muassa se, että Cayennen V8 täyttää päästönormit vielä vuosienkin päästä. Lähde: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 28.5.2024 Ajoneuvot Kaikki on kutsuttu rakastumaan palavasti Porsche 911 hybridiin 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 14.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Panamera – ajomukavuus paiskaa kättä suorituskyvylle 12.3.2024 Ajoneuvot Porsche Taycan Turbo GT on oikeesti nopee sähköauto! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?