18.4.2023 Ajoneuvot Porsche Cayennen merkittävä uudistus tuntuu ulkokuorta enemmän syvällä sisimmässä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne "3.5" tarkoittaa odotetusti suurempia päivityksiä voimalinjoihin, alustaan ja muuhun teknologiaan, maltillisempia puolestaan ulkoiseen ilmeeseen. Porsche on jo aiemmin pohjustanut myynnillisesti tärkeimmän mallinsa uudistusta kertomalla teknologisista päivityksistä sekä ohjaamon uusista tuulista. Niiden perusteella Shanghain autonäyttelyssä esitellyn lopputuloksen voi sanoa olevan odotetun kaltainen.Ennen sukellusta syvemmälle teknisiin yksityiskohtiin, voidaan ottaa poimintoja uuden Cayennen muotoilullisesta annista. Kaikki peruslinjat ovat ennallaan eli kyse on perinteisestä kasvojenkohotuksesta.Uudet, lisävarusteiset HD Matrix LED -ajovalot pitävät sisällään yhteensä 64 000 pikseliä. Matrix LED -ajovalot tulevat faceliftin myötä vakiona.Keulassa nähdään uudet ajovalot, jotka omaavat aiempaa tuimemman ilmeen. Ne muistuttavat joiltain osin Taycanin ajovaloja, ja vastaavansuuntaista ilmettä tullaan näkemään jatkossa muissakin uusissa Porscheissa. Myös maski on jonkin verran aiempaa matalampi, yhtenäisempi ja terävärajaisempi.Molemmissa korimalleissa myös peräpää on muuttunut hieman. Molemmissa on koko perän leveydeltä ledijuovaa. SUV-mallissa rekisterikilpi on muuttanut alemmas, niin kuin aiemmin viistoperämallissa on ollutkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää sähköä, näkemiin Cayenne Turbo GTVoimalinjojen muutoksia on jo pohjustettukin, ja vaikka jo Porschen puolelta vahvistettua täyssähkö-Cayennea saadaan vielä muutama vuosi odottaa, näkyvät päästötavoitteet aiempaa enemmän Euroopan mallistossa.Hinnat-alkaen -mallina - Porsche-kielellä yksinkertaisesti Cayenne - toimii 3,0-litrainen, kaksoisahdettu V6, joka tuottaa aiempaa 10 kilowattia ja 50 newtonmetriä enemmän, lukemien ollessa nyt 260 kW ja 500 Nm.Cayenne S sen sijaan nousee arvoasteikossa, sillä aiemman V6:n sijaan sitä vauhdittaakin nyt ennakkokäsityksen mukaisesti 4,0-litrainen tuplaturbo-V8. 349 kilowatissa ja 600 newtonmetrissä on lisäystä aiempaan 25 kW ja 50 Nm. Cayenne S kulkee 273 km/h ja kiihtyy nollasta sataan 4,7 sekunnissa.Lisää sähköä tarjoilee puolestaan uudistunut Cayenne E-Hybrid -lataushybridi. Sähkömoottorin osuutta järjestelmässä on kasvatettu 30 kilowatilla ja se tuottaa nyt 130 kilowattia koko järjestelmän 346 kilowatista. Tehokkuudeltaan parantunut akusto, jonka tilavuus on kasvanut 25,9 kilowattituntiin, mahdollistaa nyt ihanneolosuhteissa jopa 90 kilometrin täyssähköisen toimintamatkan. Polttomoottorin virkaa E-Hybridissä toimittaa jatkossakin 3,0-litrainen V6.Kaikki malliversiot ovat saaneet tavalla tai toisella lisää tehoa, niin myös Turbo GT - 14 lisäkilowattia. 485 kilowatin kokonaistehot oikeuttavat isolle katumaasturille 305 km/h huippunopeuden ja kiihtyvyyden nollasta sataan 3,3 sekunnissa.Mainittujen yläpuolella leijailevat vielä V8-voimalla Cayenne Turbo ja Cayenne Turbo GT. Niistä jälkimmäisen, erään maailman hurjimmista katumaastureista kohtalo EU-alueella on päästöjen vuoksi sinetöity, eikä Turbonkaan varmasti tarvitse täällä enää kovin kauaa kitua.Turbo GT:n hieman erikoinen tyylivalinta on sinisten vanteiden ja keltaisten jarrusatuloiden yhdistelmä. Liekö ollenkaan sattumaa?Silmillä havaittavista muutoksista suurimmat löytyvät sisältäSaimme kurkistaa uudistetun Cayennen ohjaamoon jo viime kuun lopussa, eivätkä nyt saadut tiedot tuo tähän käytännössä mitään uutta.Keskiössä on käsite nimeltä Porsche Driver Experience. Uusi filosofia tuo Taycanissa jo aiemmin nähtyä laajaa digitaalisuutta Cayennen ohjaamoon. Siinä yksinkertaisuudessaan kaikki kuljettajan usein tarvitsemat toiminnot on keskitetty ohjauspyörään tai sen välittömään läheisyyteen.Koko kojelaudan leveydellä keijuva näyttökompleksi muodostuu 12,6-tuumaisesta kaarevasta digitaalimittaristosta, PCM:n 12,3-tuumaisesta keskinäytöstä sekä saatavilla olevasta 10,9-tuumaisesta etumatkustajan näyttöruudusta. Liikenneturvallisuussyistä kuljettajalle tämä näyttöruutu ei näy, vaikka etumatkustaja nauttiisi näytön sisällöstä matkan aikana.Laajoista integrointimahdollisuuksista ja monien toimintojen digikeskittymisestä huolimatta ilmastoinnin säädöt on toteutettu fyysisillä painikkeilla. Keskikonsolista on puolestaan vapautettu tilaa siirtämällä uudistettu vaihteenvalitsin kojelautaan. Ja käynnistysnappi löytyy edelleen ratin vasemmalta puolelta, mikä on erinomaista, sillä Cayennen kohdalla Porsche ei varmasti voi koskaan kunnioittaa perinteitään liikaa.Cayennen uusi ohjaamo lainaa ohjauspyöränsä 911:stä. Myös digitaalimittariston saa konfiguroitua suhteellisen Porsche-autenttiseksi.Alusta aiempaakin tilannetietoisempiPorsche Cayennen kaltaiset autot ovat parhaimmillaan hyvin monikäyttöisiä, ja niiden alustalta vaaditaan paljon. Porsche onkin tähdännyt Cayennen alustapäivityksillä siihen, että alusta olisi perusajossa mahdollisimman mukava, mutta vaativissa tilanteissa samalla responsiivinen.Teräsjousitetuissa malleissa on uudet iskunvaimentimet, joissa on sisään- ja ulosjoustovaiheisiin omat venttiilinsä. Tämä vähentää muun muassa kallisteluja kaarreajossa ja pehmentää kulkua erilaisilla ajopinnoilla.Mukautuva ilmajousitus astuu kuvaan mentäessä mallistoa ylöspäin. Päivitetty ilmajousitus on kaksikammoinen ja niin ikään kaksiventtiilinen. Uudistettu ilmajousitus korostaa omalta osaltaan entisestään ajotilojen Normal, Sport ja Sport Plus välisiä eroavaisuuksia, samalla kun se tuo teräsjousituksen kanssa samansuuntaisia parannuksia ajettavuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen 3 + 3 malliversiotaPorsche vastaanottaa jo tilauksia kolmannen ja puolen sukupolven Cayennestaan, ja ensimmäisten autojen pitäisi tavoittaa asiakkaat Suomessa heinäkuussa. Maahantuoja on heti ensimmäisenä päivänä ehtinyt julkistaa myös mallivuoden 2024 Cayennen hinnaston.Matalasta, vain kolmen ja puolen tonnin autoverosta hyötyvä Cayenne E-Hybrid on Suomen hinnaston alkaen-malli, SUV-korimallisena 113 322 euroa ja Coupé-mallisena 116 780 euroa. Ennen autoveroa edullisin versio olisi perusmalli Cayenne, mutta yli 50 tonnin autovero kohottaa sen hinnan SUV-mallissa 149 111 euroon, Coupéssa puolestaan 156 746 euroon.Cayenne S:n V8:aan pääsee käsiksi edullisimmillaan 195 298 eurolla, mutta mikäli viistokattoinen näyttää omaan silmään paremmalta, hinnaksi muodostuu Cayenne S:ssä jo 206 033 euroa.Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster