23.2.2023

Porsche Cayenne käy pian läpi merkittävän uudistuksen – testiohjelman talvitestit suoritettiin Suomen Lapissa

Perusteellisesti päivitetty Cayenne esitellään virallisesti huhtikuussa. Pahimpaan nälkään Porsche ennakoi uudistuskohteita, ja kertoo hieman testiohjelmasta.

Cayenne on Porsche-malliston tärkein tuote - ainakin jos myyntilukuja tarkastellaan. Voimasuhteet malliston sisällä osoittavat, että Porsche-showroomin ovi aukeaa tätä nykyä ylivoimaisesti useimmiten crossover-mallien takia. Vuonna 2022 Cayennea myytiin maailmalla 95 604 kappaletta, eli enemmän kuin mitään muuta Porschea. Toiseksi tuli reilun 86 000 kappaleen myynnillään pienempi crossover-malli Macan. Arkki-Porsche eli 911 piti sentään kolmannen tilansa 40 410 autolla, peitoten sähkömalli Taycanin, joita myytiin reilut 35 000 kappaletta.

Nykyinen, kolmannen polven Cayenne on ollut markkinoilla vuodesta 2017 lähtien, joten periaatteessa tässä kohtaa voisi jo alkaa kääntää katseita kokonaan uutta sukupolvea kohti. Porsche on kuitenkin päättänyt olla taloudellinen, ja jatkaa nykymallin elinkaarta tavallista faceliftiä laajemmilla uudistuksilla. Raporttien mukaan taustalla on käynnissä täyssähköisen Cayennen kehitys. Siltä osin valmista pitäisi tulla noin vuonna 2026.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Eräs laajimpia tuotepäivityksiä Porschen historiassa"

Näin muotoili vapaasti suomennettuna stuttgartilaisvalmistajan Cayenne-tuotejohtaja Michael Schätzle. Uudistettu Cayenne on näissä ennakkokuvissa monilta osin naamioteippausten alla, sillä uusiksi ovat menossa muun muassa ajovalot, jotka saavat sisäänsä HD-Matrix LED -tekniikkaa, puskurit, konepelti sekä pyöränkaaret. Lisäksi ulkonäköön tulevat vaikuttamaan uudet väri- ja vannevaihtoehdot. Siinä ei kuitenkaan ole suinkaan kaikki.

Pinnan alle ulottuvat uudistukset käsittävät laajoja muokkauksia auton alustaan. Kori muun muassa lepää kaksikammioisen ilmajousituksen päällä, joka on laajasti säädettävä. Voimalinjojen saralla on niin ikään odotettavissa päivityksiä, ja esimerkiksi tehoa ja vääntöä irtoaa uudessa mallissa nykyistä enemmän kautta koko moottoripaletin.

Ennakkotietojen mukaan ainakin Cayenne S:n identiteetti muuttuu kokonaan siltä osin, että siinä 2,9-litrainen tuplaturbo-V6 vaihtuu 4-litraiseen V8:aan. Se on toisaalta mukava kuulla, sillä yleisesti ottaen automaailman kehitys ei tällä hetkellä suosi kahdeksansylinterisiä, jotka ovat kuitenkin varsin hieno voimanlähdemuoto.

Sisätilojen puolelta mainittakoon uudistettu tietoviihdejärjestelmä, jonka keskiössä on kaareva keskinäyttö. Tästäkin saadaan lopulliset yksityiskohdat sitten, kun auto noin parin kuukauden kuluessa kokonaan julkistetaan.

Kaikkea mainittua Porsche on viime aikoina ahkerasti testaillut, ja Cayennella on ajettu neljällä mantereella yhteensä 4 miljoonaa kilometriä. Vaikka suurin osa Cayenneista ei todennäköisesti koskaan joudu soratietä pahemmalle alustalle, on auto kokenut testiohjelman puitteissa muun muassa Nürburgringin kurvit, Espanjan vuoriston ja Marokon hiekkadyynit. Ehkäpä kuitenkin kaikkein vaativinta kauraa testiohjelmassa on ollut Suomen Lappi, napapiirin sillä puolen. Siellä Cayennesta on ulosmitattu kovia suoritusarvoja kylmässä, pimeässä ja liukkailla tienpinnoilla.

Lähteet: Porsche, Motor1 Kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat