Porsche Cayenne 20 vuotta – merkin ensimmäinen SUV vaikutti sen historiaan enemmän kuin luulisi
Pidit siitä tai et, täällä se on ollut nyt 20 vuotta – ja myy kuin se kuuluisa häkä – Porsche Cayenne. Sen kohdalla historia päätti, etteivät stuttgartilaisvalmistajat koskaan päätyneet yhteen.
Miltä näyttäisi Porschen tila-auto? Siihen emme saaneet koskaan vastausta, vaikka moista ilmestystä harkittiinkin Stuttgartissa 90-luvulla. Tila-auton sijaan samme nähdä Porsche-maasturin, ajan konteksti huomioon ottaen siinäkin riitti sulateltavaa. Cayenneksi nimetty kaupunkimaasturi on aina herättänyt ristiriitaisia tunteita muun muassa ulkonäkönsä ja asemansa vuoksi, mutta mallin tärkeyttä valmistajalleen ei tarvinne liiaksi alleviivata.
Cayenne on Porschen nykyisin tuotannossa olevien mallisarjojen kolmas malli. 911 esi-isineen on luonnollisesti pisimmän linjan malli. Nykyisistä toiseksi kauimmin on tuotettu Suomessakin valmistettua Boxteria. Cayenne on kolmanneksi vanhin, ja se menee tällä hetkellä kolmannessa sukupolvessaan. Cayennen suunnittelu aloitettiin jo 90-luvun puolella, ja valmistuessaan se oli hyvin tärkeä uusi aluevaltaus vaikeuksien kanssa painineelle urheiluautojen valmistajalle.
Porschen ja Mercedes-Benzin liitto oli lähellä – lopulta päädyttiin kuitenkin VW:n huomaan
Porsche päätyi siis tunnetusti SUV-aluevaltaukseen, mutta se tarvitsi projektiin ehdottomasti yhteistyökumppanin, mielellään maasturikokemuksella – perhemaasturi kun ei voinut olla kaksiovinen takatuuppari, jollaisista Porschella oli lähinnä siihen mennessä kokemusta.
Mercedes-Benz kehitti samoihin aikoihin ensimmäisen polven ML-sarjaansa, ensimmäistä kaupunkimaasturiaan. Hedelmällisen liiton ainekset olivat kasassa, kun Porsche ja Mercedes päättivät ryhtyä katumaasturiyhteistyöhön. Niin lähellä mutta niin kaukana; yhteistyö stuttgartilaisvalmistajien välillä katkesi lopulta ratkaisemattomiin erimielisyyksiin talousasioista.
Saksasta löytyi kuitenkin toinen jätti, jolla olisi annettavaa Porschelle. Volkswagen kehitti nimittäin myös omaa katumaasturiaan, tulevaa Touaregia. Tämä yhteistyö kantoi lopulta maaliin asti ja edemmäksikin. Samalle pohjarakenteelle ”projekti Coloradon” myötä veistetyt Volkswagen Touareg ja Porsche Cayenne lanseerattiin vain muutaman viikon välein toisistaan, loppukeväästä 2002. Niiden tuotanto alkoi yhteistehtaassa Slovakiassa, ja muutamaa vuotta myöhemmin seuraan liittyi myös Audi Q7.
Cayenne ei ollut Volkswagenin ja Porschen yhteistöistä ensimmäinen ja onhan merkeillä varhaisia yhteisiä juuria, mutta juuri tämä johti valmistajien syvempään kumppanuuteen. Nykyinen omistajuuskuvio näiden välillä on hivenen monimutkainen. Volkswagen AG on nimittäin Porschen omistaja ja emoyhtiö, mutta myös Porsche omistaa Volkswagenista enemmistöosuuden.
Bensarosvo ja ekoauto
Cayennesta piti ilman muuta tehdä Touaregia sporttisempi ja ylellisempi. Downsizing ei siis ollut millään muotoa tehtävälistalla, kun 2-tonnisesta maasturista lähdettiin tekemään ”urheiluautoa”.
Cayenne palautti V8:t boksereistaan tunnetun Porschen repertuaariin, mutta oli toki myös harmonisempia vaihtoehtoja, kuten Cayenne Diesel.
Ajat muuttuvat, niin myös Porsche Cayenne sen mukana. Vielä vuosikymmen sitten tämä ei olisi tullut kuuloonkaan, mutta nykyään muodikkain tapa hankkia statussymboli nimeltä Porsche Cayenne on ottaa se lataushybridinä. Akku ja sähkömoottori bensamoottorin kyljessä tekevät järkäleestä piireissä suorastaan ekoauton.