2.7.2021 Ajoneuvot 640 hevosvoimalla hyvästi Motorsport – Porsche Cayenne Turbo GT Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Porsche Cayenne Turbo GT hylkää merkin pitkät perinteet Motorsportin ja GT-merkinnän yhteydestä. Potkua katumaasturissa riittää 640 hevosvoiman verran. Porsche Cayenne Turbo GT lätkii pöytään möhkömaasturille hurjat lukemat nelilitraisesta tupla-ahdetusta V8-moottorista. Tehoa on 471 kilowattia (640 hv) ja vääntöä 850 newtonmetriä – vaikka Cayenne Turbo S E-Hybrid tarjoaa jatkossakin korkeampia hetkellisiä teholukemia. Luonnollisesti valmistaja kertoo samassa yhteydessä kiinnittäneensä huomiota myös ajettavuuteen ja jarrujärjestelmän riittävyyteen. Ei liene yllättävää, että Porschen lehdistötiedotteesta löytyy kuuluisa Nürburgringin Nordschleife, eli pohjoislenkki. Porschen testikuljettaja Lars Kern on kuulemma kellottanut tuon 20,832 kilometriä pitkän rataosuuden tällä katumaasturilla aikaan 7 minuuttia 38 sekuntia 9 sekunnin kymmenesosaa. Sen sijaan lehdistötiedote ei mainitse sanallakaan muutaman sadan metrin päässä Weissachin tuotekehityskeskuksesta mäen alla, Flachtissa, sijaitsevaa Porsche Motorsportin rakennusta. Tähän asti GT-merkintä on tarkoittanut Porschen autoissa juuri Motorsportin tekemää kehitystyötä. Nyt tuolle näyttää tulleen loppu ja pitkälle perinteelle sanotaan surulliset jäähyväiset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Porsche Cayenne Turbo GT Korimallina Porsche Cayenne Turbo GT on aina sama, josta Stuttgartissa on tähän mennessä käytetty termiä Cayenne Coupé – se on siis kattolinjaltaan pyöristetty viisiovinen katumaasturi. Viimeistään tässä kohti nimipolitiikka käy haastavaksi jopa asiaan vihkiytyneelle. Huomionarvoista lienee, että Turbo GT:n nelilitrainen tuplaturbotettu voimanpesä on Porschen tehokkain kahdeksansylinterinen moottori. Moottoriin asennetuista uusista osista muodostuu keskimääräisen kauppalistan mitta, mutta tärkeämpää lienee niiden aikaansaama tehon kasvu. Uutuuden 640-hevosvoimainen moottori hötäsee polttoainetta yhdistetyssä WLTP-syklissä 14,1 litraa/100km, jos se tällaista autoa ostavaa tippaakaan kiinnostaa. Porsche haluaa verrata tätä Cayenne Turbo Coupéen, joka ei siis toki sekään ole coupé valmistajan väitteistä huolimatta, jonka yläpuolelle Turbo GT mallistossa sijoittuu. Vertailussa uuden 0-100 km/h arvo 3,3 sekuntia napsaisee kunnioitettavat 0,6 sekuntia suoritusarvosta pois ja huippunopeudeksi ilmoitetaan pyöreä 300 kilometriä tunnissa. Eikä kahdeksanpykäläinen Tiptronic S -automaattivaihteisto tai luistonesto (PTM) ole jäänyt huomiotta. Sporttisempaa äänimaailmaa tarjoileva, osin titaanista valmistettu, putkisto on sekin vakiovaruste ja uniikki tälle mallille. Tämän verran on koitettu pihistellä auton kokonaismassasta, joka on tosin unohtunut lehdistötiedotteessa mainita. Mallistossa varsin korkealle sijoittuva Cayenne Turbo GT tarjoaa vakiovarusteena runsaan litanian ajettavuutta edistäviä järjestelmiä sekä juuri tätä mallia varten suunnitellut suorituskykyä painottavat 22-tuumaisille vanteille asennetut Pirelli P Zero Corsa -renkaat. Voimalinjaa ja alustaa on säädetty aina pyöränkulmia myöden tuota aiemmin mainittua Nürburgringin moottoriradan pätkää silmällä pitäen ja autoa on muun muassa madallettu 17 millimetriä. Myös näköä ja logoja Luonnollisesti tehtaalla on pidetty huolta, että Turbo GT:n myös erottaa muusta mallistosta. Ulkokuoren osalta on muokattu keulaa maskeineen ja lisätty ilmanohjaimia. Hiilikuitukatto ja mustat muoviset lokasuojanlevikkeet viimeistelevät tyylin 22-tuumaisten GT Design -vanteiden kanssa. Sisällä matkustavat saavat nauttia Alcantarasta, 8-suuntaan säätyvistä istuimista sekä "turbo GT" -brodeerauksista niskatuissa. Valmistaja antaa myös ymmärtää, että joku saattaisi sekoittaa tämän urheiluautoihin ratin yläkohtaan lisätystä keltaisesta merkinnästä johtuen. Tietoviihdejärjestelmä (PCM) on viimeisintä sukupolvea 6.0 ja tukee Apple CarPlayn lisäksi myös Android Autoa. Autoveroa tämä tulee keräämään mittausten mukaisista hiilidioksidipäästöistään johtuen kaasu pohjassa koko matkalta Saksasta tänne, joten Suomen hinnan voi olettaa olevan varsin hurja. Sitä jäämme kuitenkin vielä odottamaan. Kuvat ja lähde: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2025 Ajoneuvot Bentleyn tuleva sähköauto saanee Bentaygan tuntumaan keijukaiselta, mutta uusi Continental GT Supersports on kevein Bentley 85 vuoteen 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Å kodaan tulleista korjauskustannuksista