Ajoneuvot | Koeajo | 13.8.2019

Koeajo: Ukkosen voimalla – Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid ei ole saksalaisvalmistajan mallistoa seuranneelle kovin suuri yllätys, sillä perusidea löytyy jo Panamerasta. Lopputulos on kuitenkin jälleen mykistävä. Hyvää: suorituskyky, vaivattomuus, tavallisuus. Huonoa: rengasmelu karkealla pinnalla, tuulen suhinat yli 250 km/h nopeuksissa.

Jaa artikkeli

Kun Cayenne Turbon ahdettu V8 kohtaa E-Hybridin, tuloksena on Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. Lataushybridin sähkövoimalinja on tuttu Cayenne E-Hybridistä, mutta V6:n sijaan keulalla on nyt täysien kalorien V8.

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

Oikeastaan Porsche esitteli kerralla kolme lataushybridiä. Turbo S E-Hybrid saapui tavallisen Cayennen lisäksi myös Cayenne Coupén mallistoon, ja samalla Coupé-mallistoa täydennettiin odotetulla V6-pohjaisella E-Hybridillä. Suomalainen verotushan ohjaa ostajat juuri hybridimallien neonvihreiden jarrusatuloiden pariin.

Lataushybridin akustona nestejäähdytteinen litium-ioniakku, jonka kapasiteetti on 14,1 kWh. Sisäisen laturin huipputeho on 7,2 kilowattia, ja jos käytössä on 400 voltin ja 16 ampeerin yhdistelmä, akku saadaan täyteen 2,4 tunnissa. 10 ampeerin kotitöpselistä lataus kestää kuutisen tuntia. Latausluukku sijaitsee takalokasuojassa, toisella puolen autoa tankkausaukkoon verrattuna.

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

Sähköajo onnistuu vaihteiston yhteyteen sijoitetun 136 hevosvoiman moottorin avulla. Pelkän sähköajon toimintamatka jää 32 kilometriin WLTP-mittaustavalla. Panamerasta poiketen vaihteistona ei ole PDK-kaksoiskytkinlaatikkoa vaan perinteisempi Tiptronic S -automaatti.

Järjettömyyden tuolla puolen

Cayenne Turbo S E-Hybridin varsinainen temppu on kuitenkin hybridivoimalinjan ja Turbosta tutun ahdetun bensiini-V8:n yhdistelmä. 550 hevosvoiman polttomoottorin ja 136 hevosvoiman sähkömoottorin yhdistelmäteho on 680 hevosvoimaa. Järjestelmän huippuvääntö on 900 newtonmetriä, joka on käytössä polttomoottorin 1 500 r/min kierrokselta lähtien.

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

Kiihdytys 0–100 km/h hoituu noin 2,5 tonnia painavalta Cayennelta 3,8 sekunnissa. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 295 km/h, joskin Autobahn paljasti auton menohalujen riittävän vielä seuraavan satasen puolellakin.

Yltäkylläiset voimavarat saavat Cayennen tuntumaan kokoistaan kepeämmältä ajoneuvolta. Ajettavuus on tuttua Porschea, ja ilmajousitus yhdistää mukavuuden sekä jämäkkyyden parhaat puolet tilanteen mukaan. Lisäksi apuna on koko joukko Porschen lyhenteitä, kuten PDCC-kallistuksenvakaus, 4D Chassis Control -alustajärjestelmä, nelipyöräohjaus ja vakiovarusteisiin kuuluvat keraamiset PCCB-jarrut.

Pieneksi ja kapeaksi Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid ei muutu milloinkaan, mutta luotsaaminen kaupungeissa ja mutkateillä sujuu vaivattomasti. Hybridin hiljaisuus vaihtuu voimakkaammissa kiihdytyksissä V8:n lempeään murinaan, joka saa ärjyviä sointuja yläkierroksilla.

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

Erityisen ovelaksi koko Porsche-malliston voimavaraisimpiin kuuluvan Cayennen tekee sen tavallisuus. Viisi matkustajaa, vetokoukku ja asiallinen ulkonäkö ovat edelleen mahdollisuuksia naapurien hämäämiseksi.

Voimaa parempaa on vain ylivoima. Ja 71 000 euron säästäminen Cayenne Turboon verrattuna.

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu