13.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ukkosen voimalla – Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid ei ole saksalaisvalmistajan mallistoa seuranneelle kovin suuri yllätys, sillä perusidea löytyy jo Panamerasta. Lopputulos on kuitenkin jälleen mykistävä. Hyvää: suorituskyky, vaivattomuus, tavallisuus. Huonoa: rengasmelu karkealla pinnalla, tuulen suhinat yli 250 km/h nopeuksissa. Kun Cayenne Turbon ahdettu V8 kohtaa E-Hybridin, tuloksena on Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. Lataushybridin sähkövoimalinja on tuttu Cayenne E-Hybridistä, mutta V6:n sijaan keulalla on nyt täysien kalorien V8. Oikeastaan Porsche esitteli kerralla kolme lataushybridiä. Turbo S E-Hybrid saapui tavallisen Cayennen lisäksi myös Cayenne Coupén mallistoon, ja samalla Coupé-mallistoa täydennettiin odotetulla V6-pohjaisella E-Hybridillä. Suomalainen verotushan ohjaa ostajat juuri hybridimallien neonvihreiden jarrusatuloiden pariin. Lataushybridin akustona nestejäähdytteinen litium-ioniakku, jonka kapasiteetti on 14,1 kWh. Sisäisen laturin huipputeho on 7,2 kilowattia, ja jos käytössä on 400 voltin ja 16 ampeerin yhdistelmä, akku saadaan täyteen 2,4 tunnissa. 10 ampeerin kotitöpselistä lataus kestää kuutisen tuntia. Latausluukku sijaitsee takalokasuojassa, toisella puolen autoa tankkausaukkoon verrattuna. Sähköajo onnistuu vaihteiston yhteyteen sijoitetun 136 hevosvoiman moottorin avulla. Pelkän sähköajon toimintamatka jää 32 kilometriin WLTP-mittaustavalla. Panamerasta poiketen vaihteistona ei ole PDK-kaksoiskytkinlaatikkoa vaan perinteisempi Tiptronic S -automaatti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Järjettömyyden tuolla puolen Cayenne Turbo S E-Hybridin varsinainen temppu on kuitenkin hybridivoimalinjan ja Turbosta tutun ahdetun bensiini-V8:n yhdistelmä. 550 hevosvoiman polttomoottorin ja 136 hevosvoiman sähkömoottorin yhdistelmäteho on 680 hevosvoimaa. Järjestelmän huippuvääntö on 900 newtonmetriä, joka on käytössä polttomoottorin 1 500 r/min kierrokselta lähtien. Kiihdytys 0–100 km/h hoituu noin 2,5 tonnia painavalta Cayennelta 3,8 sekunnissa. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 295 km/h, joskin Autobahn paljasti auton menohalujen riittävän vielä seuraavan satasen puolellakin. Yltäkylläiset voimavarat saavat Cayennen tuntumaan kokoistaan kepeämmältä ajoneuvolta. Ajettavuus on tuttua Porschea, ja ilmajousitus yhdistää mukavuuden sekä jämäkkyyden parhaat puolet tilanteen mukaan. Lisäksi apuna on koko joukko Porschen lyhenteitä, kuten PDCC-kallistuksenvakaus, 4D Chassis Control -alustajärjestelmä, nelipyöräohjaus ja vakiovarusteisiin kuuluvat keraamiset PCCB-jarrut. Pieneksi ja kapeaksi Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid ei muutu milloinkaan, mutta luotsaaminen kaupungeissa ja mutkateillä sujuu vaivattomasti. Hybridin hiljaisuus vaihtuu voimakkaammissa kiihdytyksissä V8:n lempeään murinaan, joka saa ärjyviä sointuja yläkierroksilla. Erityisen ovelaksi koko Porsche-malliston voimavaraisimpiin kuuluvan Cayennen tekee sen tavallisuus. Viisi matkustajaa, vetokoukku ja asiallinen ulkonäkö ovat edelleen mahdollisuuksia naapurien hämäämiseksi. Voimaa parempaa on vain ylivoima. Ja 71 000 euron säästäminen Cayenne Turboon verrattuna. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Hinta alkaen 194 801 € Moottori Bensiinimoottori 3 996 cm3, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 404 kW (505 hv), 5750–6000 r/min Vääntö 770 Nm (2100–4500 r/min) Vääntö 770 Nm (2100–4500 r/min) Akku 14,1 kWh litiumioniakusto. Toimintamatka 32 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 500 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s Huippunopeus 295 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4926 mm, leveys 1983 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2895 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3000 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottori 100 kW (136 hv), 400 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe