13.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ukkosen voimalla – Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid ei ole saksalaisvalmistajan mallistoa seuranneelle kovin suuri yllätys, sillä perusidea löytyy jo Panamerasta. Lopputulos on kuitenkin jälleen mykistävä. Hyvää: suorituskyky, vaivattomuus, tavallisuus. Huonoa: rengasmelu karkealla pinnalla, tuulen suhinat yli 250 km/h nopeuksissa. Kun Cayenne Turbon ahdettu V8 kohtaa E-Hybridin, tuloksena on Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. Lataushybridin sähkövoimalinja on tuttu Cayenne E-Hybridistä, mutta V6:n sijaan keulalla on nyt täysien kalorien V8.Oikeastaan Porsche esitteli kerralla kolme lataushybridiä. Turbo S E-Hybrid saapui tavallisen Cayennen lisäksi myös Cayenne Coupén mallistoon, ja samalla Coupé-mallistoa täydennettiin odotetulla V6-pohjaisella E-Hybridillä. Suomalainen verotushan ohjaa ostajat juuri hybridimallien neonvihreiden jarrusatuloiden pariin. Lataushybridin akustona nestejäähdytteinen litium-ioniakku, jonka kapasiteetti on 14,1 kWh. Sisäisen laturin huipputeho on 7,2 kilowattia, ja jos käytössä on 400 voltin ja 16 ampeerin yhdistelmä, akku saadaan täyteen 2,4 tunnissa. 10 ampeerin kotitöpselistä lataus kestää kuutisen tuntia. Latausluukku sijaitsee takalokasuojassa, toisella puolen autoa tankkausaukkoon verrattuna.Sähköajo onnistuu vaihteiston yhteyteen sijoitetun 136 hevosvoiman moottorin avulla. Pelkän sähköajon toimintamatka jää 32 kilometriin WLTP-mittaustavalla. Panamerasta poiketen vaihteistona ei ole PDK-kaksoiskytkinlaatikkoa vaan perinteisempi Tiptronic S -automaatti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJärjettömyyden tuolla puolenCayenne Turbo S E-Hybridin varsinainen temppu on kuitenkin hybridivoimalinjan ja Turbosta tutun ahdetun bensiini-V8:n yhdistelmä. 550 hevosvoiman polttomoottorin ja 136 hevosvoiman sähkömoottorin yhdistelmäteho on 680 hevosvoimaa. Järjestelmän huippuvääntö on 900 newtonmetriä, joka on käytössä polttomoottorin 1 500 r/min kierrokselta lähtien.Kiihdytys 0–100 km/h hoituu noin 2,5 tonnia painavalta Cayennelta 3,8 sekunnissa. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 295 km/h, joskin Autobahn paljasti auton menohalujen riittävän vielä seuraavan satasen puolellakin. Yltäkylläiset voimavarat saavat Cayennen tuntumaan kokoistaan kepeämmältä ajoneuvolta. Ajettavuus on tuttua Porschea, ja ilmajousitus yhdistää mukavuuden sekä jämäkkyyden parhaat puolet tilanteen mukaan. Lisäksi apuna on koko joukko Porschen lyhenteitä, kuten PDCC-kallistuksenvakaus, 4D Chassis Control -alustajärjestelmä, nelipyöräohjaus ja vakiovarusteisiin kuuluvat keraamiset PCCB-jarrut. Pieneksi ja kapeaksi Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid ei muutu milloinkaan, mutta luotsaaminen kaupungeissa ja mutkateillä sujuu vaivattomasti. Hybridin hiljaisuus vaihtuu voimakkaammissa kiihdytyksissä V8:n lempeään murinaan, joka saa ärjyviä sointuja yläkierroksilla.Erityisen ovelaksi koko Porsche-malliston voimavaraisimpiin kuuluvan Cayennen tekee sen tavallisuus. Viisi matkustajaa, vetokoukku ja asiallinen ulkonäkö ovat edelleen mahdollisuuksia naapurien hämäämiseksi.Voimaa parempaa on vain ylivoima. Ja 71 000 euron säästäminen Cayenne Turboon verrattuna.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Hinta alkaen 194 801 € Moottori Bensiinimoottori 3 996 cm3, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 404 kW (505 hv), 5750–6000 r/min Vääntö 770 Nm (2100–4500 r/min) Vääntö 770 Nm (2100–4500 r/min) Akku 14,1 kWh litiumioniakusto. Toimintamatka 32 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 500 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,8 s Huippunopeus 295 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4926 mm, leveys 1983 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2895 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3000 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottori 100 kW (136 hv), 400 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle