20.6.2022 Ajoneuvot Porsche Cayenne 20 vuotta – merkin ensimmäinen SUV vaikutti sen historiaan enemmän kuin luulisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pidit siitä tai et, täällä se on ollut nyt 20 vuotta - ja myy kuin se kuuluisa häkä - Porsche Cayenne. Sen kohdalla historia päätti, etteivät stuttgartilaisvalmistajat koskaan päätyneet yhteen. Miltä näyttäisi Porschen tila-auto? Siihen emme saaneet koskaan vastausta, vaikka moista ilmestystä harkittiinkin Stuttgartissa 90-luvulla. Tila-auton sijaan samme nähdä Porsche-maasturin, ajan konteksti huomioon ottaen siinäkin riitti sulateltavaa. Cayenneksi nimetty kaupunkimaasturi on aina herättänyt ristiriitaisia tunteita muun muassa ulkonäkönsä ja asemansa vuoksi, mutta mallin tärkeyttä valmistajalleen ei tarvinne liiaksi alleviivata.Porsche Cayennen nimi on johdettu tulisesta keskiamerikkalaisesta mausteesta, cayennepippurista.Cayenne on Porschen nykyisin tuotannossa olevien mallisarjojen kolmas malli. 911 esi-isineen on luonnollisesti pisimmän linjan malli. Nykyisistä toiseksi kauimmin on tuotettu Suomessakin valmistettua Boxteria. Cayenne on kolmanneksi vanhin, ja se menee tällä hetkellä kolmannessa sukupolvessaan. Cayennen suunnittelu aloitettiin jo 90-luvun puolella, ja valmistuessaan se oli hyvin tärkeä uusi aluevaltaus vaikeuksien kanssa painineelle urheiluautojen valmistajalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorschen ja Mercedes-Benzin liitto oli lähellä - lopulta päädyttiin kuitenkin VW:n huomaanPorsche päätyi siis tunnetusti SUV-aluevaltaukseen, mutta se tarvitsi projektiin ehdottomasti yhteistyökumppanin, mielellään maasturikokemuksella - perhemaasturi kun ei voinut olla kaksiovinen takatuuppari, jollaisista Porschella oli lähinnä siihen mennessä kokemusta.Mercedes-Benz kehitti samoihin aikoihin ensimmäisen polven ML-sarjaansa, ensimmäistä kaupunkimaasturiaan. Hedelmällisen liiton ainekset olivat kasassa, kun Porsche ja Mercedes päättivät ryhtyä katumaasturiyhteistyöhön. Niin lähellä mutta niin kaukana; yhteistyö stuttgartilaisvalmistajien välillä katkesi lopulta ratkaisemattomiin erimielisyyksiin talousasioista.Saksasta löytyi kuitenkin toinen jätti, jolla olisi annettavaa Porschelle. Volkswagen kehitti nimittäin myös omaa katumaasturiaan, tulevaa Touaregia. Tämä yhteistyö kantoi lopulta maaliin asti ja edemmäksikin. Samalle pohjarakenteelle "projekti Coloradon" myötä veistetyt Volkswagen Touareg ja Porsche Cayenne lanseerattiin vain muutaman viikon välein toisistaan, loppukeväästä 2002. Niiden tuotanto alkoi yhteistehtaassa Slovakiassa, ja muutamaa vuotta myöhemmin seuraan liittyi myös Audi Q7.Cayennen prototyyppiä tutkitaan Weissachissa vuonna 2000.Cayenne ei ollut Volkswagenin ja Porschen yhteistöistä ensimmäinen ja onhan merkeillä varhaisia yhteisiä juuria, mutta juuri tämä johti valmistajien syvempään kumppanuuteen. Nykyinen omistajuuskuvio näiden välillä on hivenen monimutkainen. Volkswagen AG on nimittäin Porschen omistaja ja emoyhtiö, mutta myös Porsche omistaa Volkswagenista enemmistöosuuden.Miljoonas Cayenne näki päivänvalon vuonna 2020.Bensarosvo ja ekoautoCayennesta piti ilman muuta tehdä Touaregia sporttisempi ja ylellisempi. Downsizing ei siis ollut millään muotoa tehtävälistalla, kun 2-tonnisesta maasturista lähdettiin tekemään "urheiluautoa".Porsche Cayenne Turbo S vm. 2006: kiihtyvyys 0 - 100 km/h: 5,2 sekuntia, yhdistetty polttoaineen kulutus: 17 l/100 km.Cayenne palautti V8:t boksereistaan tunnetun Porschen repertuaariin, mutta oli toki myös harmonisempia vaihtoehtoja, kuten Cayenne Diesel.Porsche Cayenne Diesel vm. 2014: kiihtyvyys 0 - 100 km/h: 7,6 sekuntia, yhdistetty polttoaineen kulutus: 10 l/100 km.Ajat muuttuvat, niin myös Porsche Cayenne sen mukana. Vielä vuosikymmen sitten tämä ei olisi tullut kuuloonkaan, mutta nykyään muodikkain tapa hankkia statussymboli nimeltä Porsche Cayenne on ottaa se lataushybridinä. Akku ja sähkömoottori bensamoottorin kyljessä tekevät järkäleestä piireissä suorastaan ekoauton.Porsche Cayenne E-Hybrid vm. 2019: kiihtyvyys 0 - 100 km/h: 4,7 sekuntia, yhdistetty polttoaineen kulutus: 3 l/100 km.Lähde: Porsche Kuvat: Porsche, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheesta440 hevosvoiman mallistotäydennys: Porsche Cayenne S Coupé 640 hevosvoimalla hyvästi Motorsport – Porsche Cayenne Turbo GT Kahdeksan on enemmän kuin kuusi: Porsche Cayenne GTS ja V8:n paluu Koeajo: ladattava Porsche Cayenne S Koeajo: Ukkosen voimalla – Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Koeajo: viistokaton viemää – Porsche Cayenne Coupé Maistiainen: Porsche Cayenne Turbo – kuka unohti fysiikan lait? Maistiainen: muotoseikkoja etsimässä – Porsche Cayenne Coupé Pistokepippuri: uusi Porsche Cayenne E-Hybrid Koeajo: Porsche Macan Koeajo: viileästi viehkeämmiksi viilatut – Porsche Macan & Macan S Niin makaa kuin petaa: uudistunut Porsche Macan Parin tonnin sporttikeiju: Porschen katumaasturi Cayenne sai ”coupen” Porsche Cayenne saa Platinum Edition -erikoiserän Volkswagen Touareg ja Porsche Cayenne poljintarkistukseenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?