20.6.2022 Ajoneuvot Porsche Cayenne 20 vuotta – merkin ensimmäinen SUV vaikutti sen historiaan enemmän kuin luulisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pidit siitä tai et, täällä se on ollut nyt 20 vuotta - ja myy kuin se kuuluisa häkä - Porsche Cayenne. Sen kohdalla historia päätti, etteivät stuttgartilaisvalmistajat koskaan päätyneet yhteen. Miltä näyttäisi Porschen tila-auto? Siihen emme saaneet koskaan vastausta, vaikka moista ilmestystä harkittiinkin Stuttgartissa 90-luvulla. Tila-auton sijaan samme nähdä Porsche-maasturin, ajan konteksti huomioon ottaen siinäkin riitti sulateltavaa. Cayenneksi nimetty kaupunkimaasturi on aina herättänyt ristiriitaisia tunteita muun muassa ulkonäkönsä ja asemansa vuoksi, mutta mallin tärkeyttä valmistajalleen ei tarvinne liiaksi alleviivata.Porsche Cayennen nimi on johdettu tulisesta keskiamerikkalaisesta mausteesta, cayennepippurista.Cayenne on Porschen nykyisin tuotannossa olevien mallisarjojen kolmas malli. 911 esi-isineen on luonnollisesti pisimmän linjan malli. Nykyisistä toiseksi kauimmin on tuotettu Suomessakin valmistettua Boxteria. Cayenne on kolmanneksi vanhin, ja se menee tällä hetkellä kolmannessa sukupolvessaan. Cayennen suunnittelu aloitettiin jo 90-luvun puolella, ja valmistuessaan se oli hyvin tärkeä uusi aluevaltaus vaikeuksien kanssa painineelle urheiluautojen valmistajalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorschen ja Mercedes-Benzin liitto oli lähellä - lopulta päädyttiin kuitenkin VW:n huomaanPorsche päätyi siis tunnetusti SUV-aluevaltaukseen, mutta se tarvitsi projektiin ehdottomasti yhteistyökumppanin, mielellään maasturikokemuksella - perhemaasturi kun ei voinut olla kaksiovinen takatuuppari, jollaisista Porschella oli lähinnä siihen mennessä kokemusta.Mercedes-Benz kehitti samoihin aikoihin ensimmäisen polven ML-sarjaansa, ensimmäistä kaupunkimaasturiaan. Hedelmällisen liiton ainekset olivat kasassa, kun Porsche ja Mercedes päättivät ryhtyä katumaasturiyhteistyöhön. Niin lähellä mutta niin kaukana; yhteistyö stuttgartilaisvalmistajien välillä katkesi lopulta ratkaisemattomiin erimielisyyksiin talousasioista.Saksasta löytyi kuitenkin toinen jätti, jolla olisi annettavaa Porschelle. Volkswagen kehitti nimittäin myös omaa katumaasturiaan, tulevaa Touaregia. Tämä yhteistyö kantoi lopulta maaliin asti ja edemmäksikin. Samalle pohjarakenteelle "projekti Coloradon" myötä veistetyt Volkswagen Touareg ja Porsche Cayenne lanseerattiin vain muutaman viikon välein toisistaan, loppukeväästä 2002. Niiden tuotanto alkoi yhteistehtaassa Slovakiassa, ja muutamaa vuotta myöhemmin seuraan liittyi myös Audi Q7.Cayennen prototyyppiä tutkitaan Weissachissa vuonna 2000.Cayenne ei ollut Volkswagenin ja Porschen yhteistöistä ensimmäinen ja onhan merkeillä varhaisia yhteisiä juuria, mutta juuri tämä johti valmistajien syvempään kumppanuuteen. Nykyinen omistajuuskuvio näiden välillä on hivenen monimutkainen. Volkswagen AG on nimittäin Porschen omistaja ja emoyhtiö, mutta myös Porsche omistaa Volkswagenista enemmistöosuuden.Miljoonas Cayenne näki päivänvalon vuonna 2020.Bensarosvo ja ekoautoCayennesta piti ilman muuta tehdä Touaregia sporttisempi ja ylellisempi. Downsizing ei siis ollut millään muotoa tehtävälistalla, kun 2-tonnisesta maasturista lähdettiin tekemään "urheiluautoa".Porsche Cayenne Turbo S vm. 2006: kiihtyvyys 0 - 100 km/h: 5,2 sekuntia, yhdistetty polttoaineen kulutus: 17 l/100 km.Cayenne palautti V8:t boksereistaan tunnetun Porschen repertuaariin, mutta oli toki myös harmonisempia vaihtoehtoja, kuten Cayenne Diesel.Porsche Cayenne Diesel vm. 2014: kiihtyvyys 0 - 100 km/h: 7,6 sekuntia, yhdistetty polttoaineen kulutus: 10 l/100 km.Ajat muuttuvat, niin myös Porsche Cayenne sen mukana. Vielä vuosikymmen sitten tämä ei olisi tullut kuuloonkaan, mutta nykyään muodikkain tapa hankkia statussymboli nimeltä Porsche Cayenne on ottaa se lataushybridinä. Akku ja sähkömoottori bensamoottorin kyljessä tekevät järkäleestä piireissä suorastaan ekoauton.Porsche Cayenne E-Hybrid vm. 2019: kiihtyvyys 0 - 100 km/h: 4,7 sekuntia, yhdistetty polttoaineen kulutus: 3 l/100 km.Lähde: Porsche Kuvat: Porsche, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheesta440 hevosvoiman mallistotäydennys: Porsche Cayenne S Coupé 640 hevosvoimalla hyvästi Motorsport – Porsche Cayenne Turbo GT Kahdeksan on enemmän kuin kuusi: Porsche Cayenne GTS ja V8:n paluu Koeajo: ladattava Porsche Cayenne S Koeajo: Ukkosen voimalla – Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Koeajo: viistokaton viemää – Porsche Cayenne Coupé Maistiainen: Porsche Cayenne Turbo – kuka unohti fysiikan lait? Maistiainen: muotoseikkoja etsimässä – Porsche Cayenne Coupé Pistokepippuri: uusi Porsche Cayenne E-Hybrid Koeajo: Porsche Macan Koeajo: viileästi viehkeämmiksi viilatut – Porsche Macan & Macan S Niin makaa kuin petaa: uudistunut Porsche Macan Parin tonnin sporttikeiju: Porschen katumaasturi Cayenne sai ”coupen” Porsche Cayenne saa Platinum Edition -erikoiserän Volkswagen Touareg ja Porsche Cayenne poljintarkistukseenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous