13.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Dodge Charger – tämä uusi iso amerikkalainen unelma saa toimia perustana tulevalle Alfa Romeo Giulialle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dodge korvasi vanhan Challengerin sekä Chargerin uudella täyssähköisenäkin saatavalla Chargerilla, jonka kaikkia erikoisuuksia yhden ingressin tila ei riitä kuvailemaan. Alfa Romeolta on puolestaan jo vahvistettu, että kahden vuoden kuluttua esiteltävä uusi Giulia tulee perustumaan tähän. Dodge on pikku hiljaa saatellut ehkäpä läntisen maailman iäkkäimmän automallistonsa taivaanrantaan, lakkauttamalla viimeksi tämän vuoden alusta muskeliauto Challengerin sekä yhtä janoisen muskelisedan Chargerin. Tilalle tuli jännittävällä tavalla jotain hyvin erilaista, mutta yhtä aikaa niin samanlaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen Dodge Charger ja valtaisa haasteDodge siis korvasi Challengerin ja Chargerin uudella Chargerilla, josta tulee tarjolle sekä kaksi- että neliovinen versio, molemmat käytännössä samasta (aikamoisen isosta) puusta veistettynä.Mikä tässä asetelmassa sitten on aiempaan verrattuna täysin vierasta, löytyy pellin alta. Järkytyksen täytyy olla muskeliautomaailmassa kova, kun HEMI-V8:t on kerta kaikkiaan korvattu muilla ratkaisuilla. Jatkossa Dodgen näkemys muskeliautosta luottaa täyssähköön tai vaihtoehtoisesti kuusisylinteriseen rivimoottoriin, uudesta RAM 1500:stäkin tuttun 3,0-litraiseen tuplaturboon, Hurricaneen.Peruskiviin ja kaikkein pyhimpiin arvoihin ei sentään ole lähdetty kajoamaan. Nimittäin, Dodgen toimitusjohtaja Tim Kuniskis lohdutti Chargerin ensiesittelyn yhteydessä muskeliautokansaa vakuuttamalla, etteivät edes täyssähkömallissa taloudellisuus ja toimintamatka ole kiinnostaneet suunnittelijoita pätkän vertaa.Kyse on siis pelkästä suorituskyvystä. Kuniskisin mukaan sähköinen Charger Daytona ei muista sähköautoista poiketen ole "vihreä ja poliittisesti korrekti". Elintärkeitä sanoja mieheltä, joka yrittää syöttää vannoutuneille lihansyöjille vegepihvejä.Täyssähköinen Charger Daytona on aina nelivetoinen eli siis kaksimoottorinen, ja sitä lähdetään markkinoimaan tutusti ja turvallisesti R/T:nä ja Scat Packina. Näistä R/T tarkoittaa pyöreästi 500 hevosvoimaa, siinä missä Scat Packillä huidellaan jo lähempänä 700 hevosvoimaa, Power Shotiksi nimetyn yliloikkarin ollessa käytössä.Edelliseen Challengeriin verrattuna voitaneen turvallisin mielin todeta, että tekniikassa on menty vähintään 20 vuotta eteenpäin. Toisaalta iästään ja vanhanaikaisuudestaan huolimatta - tai ehkä juuri sen ansiosta - edellispolven Challenger oli muskeliautojen "Big Three'n" myydyin.Kiihdytyskisoissa - laillisissa tai laittomissa - pärjää luonnollisesti paremmin Scat Packilla, joka kiihtyy nollasta sataan 3,3 sekunnissa ja hoitaa varttimailin 11,5 sekunnissa. Ja mikä vähintäänkin yhtä oleellista, järjestelmästä löytyvät erikseen driftaus- ja donitsiajotilat.Italia kutsuuMikä tässä kaikessa on niin ikään relevanttia, Charger rakentuu ensimmäisenä tuotantomallina Stellantiksen uudelle amerikanitalialaiselle STLA Large -perusrakenteelle. Tätä kautta Charger on teknisesti hyvinkin läheistä sukua tulevalle uuden polven Alfa Romeo Giulialle, mistä pääsemmekin Nimi muutettu -juttusarjan teemaan käsiksi.Kuten muun muassa Motor1 Italia raportoi Alfa Romeon pomon Jean Philippe Imparaton pitämästä mediatilaisuudesta Alfa Romeon omassa museossa Italian Aresessa, uuden polven Giulian kaksi vuotta vienyt korimuotoiluprojekti on nyt saatu suurimmalta osin päätökseensä, ja auton muodot on lyöty lukkoon. Vielä ehtii kuitenkin vierähtää ainakin kaksi vuotta ennen kuin uusi Giulia näkee päivänvalon, ja sitä ennen STLA Large saa kannettavakseen muun muassa nykyisen Stelvion seuraajan. Kuten STLA Largen filosofiaan kuuluu, kaikki uudet mallit suunnitellaan täyssähköisyys edellä, niin myös Giulia.Vuonna 2016 esitelty Giorgio-pohjainen Giulia tulee pysymään tuotannossa vielä kaksi vuotta, ja yltämään 10 vuoden ikään.Sukulaisuudesta huolimatta Chargerin ja Giulian ei tarvitse olla identtisiä, ei edes kooltaan. Olisikin vaikea nähdä Giulian olevan Chargerin tavoin peräti 5,25 metriä pitkä ja akseliväliltään 3,07-metrinen. Imparaton mukaan STLA Large on kuitenkin varsin mukautuva eri suuntiin, ja Alfa Romeo varmasti saa Giuliasta juuri sopivan kokoisen. Tulevan Giulian ulkonäköä Imparato puolestaan kommentoi yksinkertaisesti siten, että se suorastaan räjäyttää pankin.Alfa Romeo ja Dodge jo nyt yhteistyössäKuten tiedämme, Dodgen malliston moderni aikakausi alkoi jo toissa vuoden lopussa, kun amerikkalaisvalmistaja versioi Alfa Romeon C-segmentin katumaasturiuutuuden, Tonalen. Näin Alfa Romeon ensimmäisestä ladattavasta hybridistä tuli kertaheitolla myös Dodgen ensimmäinen ladattava hybridi. Kyseessä on tietenkin Dodge Hornet.Dodge Hornet ei poikkea missään suhteessa merkittävästi rinnallaan Italiassa valmistettavasta Alfa Romeo -sisaresta. Sen personointi sekä markkinointi ovat kuitenkin onnistuneet "kotimarkkinoiden" päässä Pohjois-Amerikassa ilmeisen hyvin, sillä Hornetin myyntimäärät päihittävät käytännössä lähes identtisen Tonalen siellä selvin luvuin.Niin kuin jo melko tuoreeltaan kävi ilmi, Alfa Romeon sisäpiireissä on podettu pienimuotoista sisarkateutta Hornetin menestyksestä Tonalen kustannuksella. Asia on koettu niin, että Alfa Romeo teki kotiläksynsä hyvin nostaakseen asemiaan Pohjois-Amerikassa, ja sitten Dodge - Stellantis-äidin siunauksella - kopioi Alfan kotiläksyt ja vei asiakkaat sen nenän edestä.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Dodge, Alfa Romeo, Motor1 Italia Kuvat: Dodge, Alfa Romeo, Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Mitsubishi saa kloonattavakseen tulevan Nissan Leafin – muiden kloonimallien jatkoksi 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?