21.12.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: EMW 327 ja muita Itä-Saksan tulipunaisia BMW:itä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se, että BMW:n omistama Eisenachin autotehdas jäi toisen maailmansodan päätteeksi muutaman kilometrin verran Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeelle, inspiroi itäsaksalaisia jatkamaan tuotantoa. Kuuden vuoden ajan BMW oli itäsaksalainen autonvalmistaja, vaikkakaan ei kaikkien suostumuksella. Moottorissa vaikuttaa sattumalta olevan käynnissä jonkinlainen DDR-teemaviikko ainakin juttusarjojen osalta, sillä jo aiemmin viikolla Käytetyissä erikoisuuksissa nähtiin autenttinen Wartburg 353 W Tourist. Se ei kuitenkaan haittaa, mikäli aiheet pysyvät mielenkiintoisina. Sellainen on esimerkiksi BMW:n tahtomaton DDR -aikakausi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuutaman kilometrin verran väärällä puolellaKun liittoutuneet lähtivät jakamaan Saksaa osiin, suuri jakolinja - ja yhteiskuntajärjestelmän vedenjakaja - oli tietysti se, mitkä osat jäivät Neuvostoliiton kommunistivallan alle ja rautaesiripun taakse. BMW:n pyörittämän Eisenachin autotehtaan kohtalona oli jäädä muutamien kilometrien marginaalilla itäpuolelle, tuotantovälineiden päätyessä Neuvostoliiton sosialisoimiksi. Tässä kohtaa kannattaa muuten palauttaa mieliin, kuinka BMW alun perin hankki tehtaan hallintaansa vuonna 1928.Oheinen kuva on Eisenachin tehtaalta vuodelta 1929. Etualalla on vastavalmistuneita BMW 3/15 PS -autoja, BMW:n ensimmäisen automallin edustajia.Maailmansodan päätyttyä BMW:llä ei mennyt muutenkaan kaksisesti. Raskaissa lopputaisteluissa ja ilmapommituksissa suurin osa sen muistakin tehtaista oli pahoin vaurioitunut. Osa tehtaista oli sijainnut jopa keskellä keskitys- ja tuhoamisleirejä, joissa BMW:n moottoripyöriä ja lentokonemoottoreita valmistettiin pakkotyönä sotakäyttöön. Tämän vuoksi länsiliittoutuneet pitivät niitä asetehtaina, ja lakkauttivat BMW-fasiliteetit myös länsipuolelta. Münchenissä kotipaikkaansa pitäneellä BMW:llä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin pitää itsensä olemassa alkamalla valmistaa keittiövälineitä, kuten patoja ja kattiloita sekä myös polkupyöriä.Samaan aikaan toisella puolella merkittävä neuvostosotamarsalkka Georgi Žukov tutustutettiin vallatusta tehtaasta tavattuun BMW 321 -sedaniin. Marsalkka ihastui autoon ikihyviksi, ja määräsi vuonna 1942 päättyneen autotuotannon aloitettavaksi uudelleen. Eisenachin tuotantovälineitä ei siis koskaan viety Neuvostoliittoon, niin kuin oli monien muiden tehtaiden laita. Näin käynnistyi BMW-autojen itäsaksalainen aikakausi, joka kului ensin Neuvostoliiton hallinnassa ja jatkui vielä myöhemmin DDR:lle kansallistettuna. 340 -sedan oli tuotantomäärällisesti tärkein EMW-malli. BMW 340:stä sen erottaa helpoiten maskistaan. Kuvan auto on Berliinin tekniikan museossa. Kuva: Andrzej Otrebski via Wikimedia CommonsEMW - punainen BMWOikea BMW ei paljon mahtanut sille, että Derkuissa valmistettiin sen nimellä sen suunnittelemia autoja. Autojen piirustukset olivat peräisin 30-luvun lopulta, ja BMW oli valmistanut niitä itse Eisenachissa ennen sotaa ja sen alkuvuosina. Mukana oli klassisia sedaneita, tyylikkäitä coupéita, 327 -avoauto sekä R35 -moottoripyörä.BMW 326:ta valmistettiin myös Itä-Saksan puolella, mutta alun perin se esiteltiin vuonna 1936.BMW:n ensimmäinen sodanjälkeinen askel kohti moottoriajoneuvoja oli R24 -moottoripyörä vuonna 1948. Vieläkään BMW ei kyennyt puuttumaan itänaapurin touhuun, ei ennen vuotta 1951. Tuolloin BMW palasi autonvalmistajien kirjoihin upouudella 501 -mallillaan, ja lähti ratkomaan räikeitä tavaramerkkiloukkauksia oikeusteitse.EMW 327:ssä näkyy edelleen BMW:lle tunnusomainen, kaksiosainen maski sekä punaiset EMW-logot. Muutoksia oli, mutta ne eivät olleet kovinkaan merkittäviä. Kuva: Tobias Nordhausen via Wikimedia Commons.BMW voitti "BMW:n" oikeudessa, mutta voitto oli jälkikäteen sanottuna ehkä vähän puolittainen. Eisenachin autotehtaassa nimittäin jatkettiin BMW:n ennen sotaa suunnittelemien autojen valmistusta brändäämällä ne EMW:iksi ja tekemällä pieniä muutoksia. EMW tuli sanoista "Eisenacher Motorenwerke", mitä voi verrata BMW:n "Bayerische Motoren Werkeen". BMW:n tunnusomaiseen logoon tehtiin toki siihenkin muutos. Baijerin vapaavaltion lipun sinistä kuvaavat neljännekset nimittäin vaihdettiin aatteen mukaisesti punaiseen.Todennäköisesti näyttävin EMW-ajan malli oli kuvan 327, jota BMW valmisti alkujaan vuosina 1937 - 41. Moottorina siinä oli BMW:n suunnittelema 2-litrainen rivikuutonen, jota EMW käytti myös F1 -autossaan.EMW valmisti vuoteen 1955 mennessä kolmisenkymmentä tuhatta premiumautoa, tärkeimpinä EMW 340 -sedan sekä -327 -avoauto. EMW osallistui jopa Formula 1 -sarjan Saksan GP:hen vuonna 1953, mutta keskeytti kisan pakoputkiongelmiin. Itäsaksalaiset premiumautot eivät tehneet riittävällä tavalla kauppaansa, ja Eisenachin tehdas valmistikin viimeiset EMW:t vuonna 1955. Nuo olivat samalla tehtaan viimeiset nelitahtimoottoriset autot vuosikymmeniin. Seuraava suuri projekti oli nimittäin paljon itäsaksalaisemmalta kuulostava Wartburg. Sieltä se on Käytettyjen erikoisuuksienkin Tourist aikanaan putkahtanut.Saksat yhdistyivät 80-luvun lopussa, ja sen jälkeen myös itäpuolen tehtaat olivat jälleen länsivalmistajien käytössä. Opel hankkikin tehtaan käyttöönsä vuonna 1990, ja alkoi valmistaa siellä uutta Vectraansa. Vuosien saatossa tehdas on valmistanut myös muun muassa Astraa, Corsaa ja Adamia. Tällä hetkellä Opel Eisenach saa olla ylpeä katumaasturi Grandlandista. Näin se historia meitä heittelee.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: BMW, Gaukmotors.co.uk, Carthrottle Kuvat: BMWLisää aiheesta100. Nimi muutettu: Kurkistus vuosisadan taakse, Baby Austiniin ja kaikkien BMW-autojen äitiinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: nämä olivat vuoden 10 kiinnostavinta logonvaihtotapausta 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: AMC GTA USA oli yritys saada Renault Alpine GTA Amerikan markkinoille, ennen kuin kohtalo puuttui peliin 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja