21.12.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: EMW 327 ja muita Itä-Saksan tulipunaisia BMW:itä BMW 327 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se, että BMW:n omistama Eisenachin autotehdas jäi toisen maailmansodan päätteeksi muutaman kilometrin verran Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeelle, inspiroi itäsaksalaisia jatkamaan tuotantoa. Kuuden vuoden ajan BMW oli itäsaksalainen autonvalmistaja, vaikkakaan ei kaikkien suostumuksella. Moottorissa vaikuttaa sattumalta olevan käynnissä jonkinlainen DDR-teemaviikko ainakin juttusarjojen osalta, sillä jo aiemmin viikolla Käytetyissä erikoisuuksissa nähtiin autenttinen Wartburg 353 W Tourist. Se ei kuitenkaan haittaa, mikäli aiheet pysyvät mielenkiintoisina. Sellainen on esimerkiksi BMW:n tahtomaton DDR -aikakausi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuutaman kilometrin verran väärällä puolellaKun liittoutuneet lähtivät jakamaan Saksaa osiin, suuri jakolinja - ja yhteiskuntajärjestelmän vedenjakaja - oli tietysti se, mitkä osat jäivät Neuvostoliiton kommunistivallan alle ja rautaesiripun taakse. BMW:n pyörittämän Eisenachin autotehtaan kohtalona oli jäädä muutamien kilometrien marginaalilla itäpuolelle, tuotantovälineiden päätyessä Neuvostoliiton sosialisoimiksi. Tässä kohtaa kannattaa muuten palauttaa mieliin, kuinka BMW alun perin hankki tehtaan hallintaansa vuonna 1928.Oheinen kuva on Eisenachin tehtaalta vuodelta 1929. Etualalla on vastavalmistuneita BMW 3/15 PS -autoja, BMW:n ensimmäisen automallin edustajia.Maailmansodan päätyttyä BMW:llä ei mennyt muutenkaan kaksisesti. Raskaissa lopputaisteluissa ja ilmapommituksissa suurin osa sen muistakin tehtaista oli pahoin vaurioitunut. Osa tehtaista oli sijainnut jopa keskellä keskitys- ja tuhoamisleirejä, joissa BMW:n moottoripyöriä ja lentokonemoottoreita valmistettiin pakkotyönä sotakäyttöön. Tämän vuoksi länsiliittoutuneet pitivät niitä asetehtaina, ja lakkauttivat BMW-fasiliteetit myös länsipuolelta. Münchenissä kotipaikkaansa pitäneellä BMW:llä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin pitää itsensä olemassa alkamalla valmistaa keittiövälineitä, kuten patoja ja kattiloita sekä myös polkupyöriä.Samaan aikaan toisella puolella merkittävä neuvostosotamarsalkka Georgi Žukov tutustutettiin vallatusta tehtaasta tavattuun BMW 321 -sedaniin. Marsalkka ihastui autoon ikihyviksi, ja määräsi vuonna 1942 päättyneen autotuotannon aloitettavaksi uudelleen. Eisenachin tuotantovälineitä ei siis koskaan viety Neuvostoliittoon, niin kuin oli monien muiden tehtaiden laita. Näin käynnistyi BMW-autojen itäsaksalainen aikakausi, joka kului ensin Neuvostoliiton hallinnassa ja jatkui vielä myöhemmin DDR:lle kansallistettuna. 340 -sedan oli tuotantomäärällisesti tärkein EMW-malli. BMW 340:stä sen erottaa helpoiten maskistaan. Kuvan auto on Berliinin tekniikan museossa. Kuva: Andrzej Otrebski via Wikimedia CommonsEMW - punainen BMWOikea BMW ei paljon mahtanut sille, että Derkuissa valmistettiin sen nimellä sen suunnittelemia autoja. Autojen piirustukset olivat peräisin 30-luvun lopulta, ja BMW oli valmistanut niitä itse Eisenachissa ennen sotaa ja sen alkuvuosina. Mukana oli klassisia sedaneita, tyylikkäitä coupéita, 327 -avoauto sekä R35 -moottoripyörä.BMW 326:ta valmistettiin myös Itä-Saksan puolella, mutta alun perin se esiteltiin vuonna 1936.BMW:n ensimmäinen sodanjälkeinen askel kohti moottoriajoneuvoja oli R24 -moottoripyörä vuonna 1948. Vieläkään BMW ei kyennyt puuttumaan itänaapurin touhuun, ei ennen vuotta 1951. Tuolloin BMW palasi autonvalmistajien kirjoihin upouudella 501 -mallillaan, ja lähti ratkomaan räikeitä tavaramerkkiloukkauksia oikeusteitse.EMW 327:ssä näkyy edelleen BMW:lle tunnusomainen, kaksiosainen maski sekä punaiset EMW-logot. Muutoksia oli, mutta ne eivät olleet kovinkaan merkittäviä. Kuva: Tobias Nordhausen via Wikimedia Commons.BMW voitti "BMW:n" oikeudessa, mutta voitto oli jälkikäteen sanottuna ehkä vähän puolittainen. Eisenachin autotehtaassa nimittäin jatkettiin BMW:n ennen sotaa suunnittelemien autojen valmistusta brändäämällä ne EMW:iksi ja tekemällä pieniä muutoksia. EMW tuli sanoista "Eisenacher Motorenwerke", mitä voi verrata BMW:n "Bayerische Motoren Werkeen". BMW:n tunnusomaiseen logoon tehtiin toki siihenkin muutos. Baijerin vapaavaltion lipun sinistä kuvaavat neljännekset nimittäin vaihdettiin aatteen mukaisesti punaiseen.Todennäköisesti näyttävin EMW-ajan malli oli kuvan 327, jota BMW valmisti alkujaan vuosina 1937 - 41. Moottorina siinä oli BMW:n suunnittelema 2-litrainen rivikuutonen, jota EMW käytti myös F1 -autossaan.EMW valmisti vuoteen 1955 mennessä kolmisenkymmentä tuhatta premiumautoa, tärkeimpinä EMW 340 -sedan sekä -327 -avoauto. EMW osallistui jopa Formula 1 -sarjan Saksan GP:hen vuonna 1953, mutta keskeytti kisan pakoputkiongelmiin. Itäsaksalaiset premiumautot eivät tehneet riittävällä tavalla kauppaansa, ja Eisenachin tehdas valmistikin viimeiset EMW:t vuonna 1955. Nuo olivat samalla tehtaan viimeiset nelitahtimoottoriset autot vuosikymmeniin. Seuraava suuri projekti oli nimittäin paljon itäsaksalaisemmalta kuulostava Wartburg. Sieltä se on Käytettyjen erikoisuuksienkin Tourist aikanaan putkahtanut.Saksat yhdistyivät 80-luvun lopussa, ja sen jälkeen myös itäpuolen tehtaat olivat jälleen länsivalmistajien käytössä. Opel hankkikin tehtaan käyttöönsä vuonna 1990, ja alkoi valmistaa siellä uutta Vectraansa. Vuosien saatossa tehdas on valmistanut myös muun muassa Astraa, Corsaa ja Adamia. Tällä hetkellä Opel Eisenach saa olla ylpeä katumaasturi Grandlandista. Näin se historia meitä heittelee.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: BMW, Gaukmotors.co.uk, Carthrottle Kuvat: BMWLisää aiheesta100. Nimi muutettu: Kurkistus vuosisadan taakse, Baby Austiniin ja kaikkien BMW-autojen äitiinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”