21.12.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: EMW 327 ja muita Itä-Saksan tulipunaisia BMW:itä BMW 327 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Se, että BMW:n omistama Eisenachin autotehdas jäi toisen maailmansodan päätteeksi muutaman kilometrin verran Neuvostoliiton miehitysvyöhykkeelle, inspiroi itäsaksalaisia jatkamaan tuotantoa. Kuuden vuoden ajan BMW oli itäsaksalainen autonvalmistaja, vaikkakaan ei kaikkien suostumuksella. Moottorissa vaikuttaa sattumalta olevan käynnissä jonkinlainen DDR-teemaviikko ainakin juttusarjojen osalta, sillä jo aiemmin viikolla Käytetyissä erikoisuuksissa nähtiin autenttinen Wartburg 353 W Tourist. Se ei kuitenkaan haittaa, mikäli aiheet pysyvät mielenkiintoisina. Sellainen on esimerkiksi BMW:n tahtomaton DDR -aikakausi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuutaman kilometrin verran väärällä puolellaKun liittoutuneet lähtivät jakamaan Saksaa osiin, suuri jakolinja - ja yhteiskuntajärjestelmän vedenjakaja - oli tietysti se, mitkä osat jäivät Neuvostoliiton kommunistivallan alle ja rautaesiripun taakse. BMW:n pyörittämän Eisenachin autotehtaan kohtalona oli jäädä muutamien kilometrien marginaalilla itäpuolelle, tuotantovälineiden päätyessä Neuvostoliiton sosialisoimiksi. Tässä kohtaa kannattaa muuten palauttaa mieliin, kuinka BMW alun perin hankki tehtaan hallintaansa vuonna 1928.Oheinen kuva on Eisenachin tehtaalta vuodelta 1929. Etualalla on vastavalmistuneita BMW 3/15 PS -autoja, BMW:n ensimmäisen automallin edustajia.Maailmansodan päätyttyä BMW:llä ei mennyt muutenkaan kaksisesti. Raskaissa lopputaisteluissa ja ilmapommituksissa suurin osa sen muistakin tehtaista oli pahoin vaurioitunut. Osa tehtaista oli sijainnut jopa keskellä keskitys- ja tuhoamisleirejä, joissa BMW:n moottoripyöriä ja lentokonemoottoreita valmistettiin pakkotyönä sotakäyttöön. Tämän vuoksi länsiliittoutuneet pitivät niitä asetehtaina, ja lakkauttivat BMW-fasiliteetit myös länsipuolelta. Münchenissä kotipaikkaansa pitäneellä BMW:llä ei ollut muuta vaihtoehtoa, kuin pitää itsensä olemassa alkamalla valmistaa keittiövälineitä, kuten patoja ja kattiloita sekä myös polkupyöriä.Samaan aikaan toisella puolella merkittävä neuvostosotamarsalkka Georgi Žukov tutustutettiin vallatusta tehtaasta tavattuun BMW 321 -sedaniin. Marsalkka ihastui autoon ikihyviksi, ja määräsi vuonna 1942 päättyneen autotuotannon aloitettavaksi uudelleen. Eisenachin tuotantovälineitä ei siis koskaan viety Neuvostoliittoon, niin kuin oli monien muiden tehtaiden laita. Näin käynnistyi BMW-autojen itäsaksalainen aikakausi, joka kului ensin Neuvostoliiton hallinnassa ja jatkui vielä myöhemmin DDR:lle kansallistettuna. 340 -sedan oli tuotantomäärällisesti tärkein EMW-malli. BMW 340:stä sen erottaa helpoiten maskistaan. Kuvan auto on Berliinin tekniikan museossa. Kuva: Andrzej Otrebski via Wikimedia CommonsEMW - punainen BMWOikea BMW ei paljon mahtanut sille, että Derkuissa valmistettiin sen nimellä sen suunnittelemia autoja. Autojen piirustukset olivat peräisin 30-luvun lopulta, ja BMW oli valmistanut niitä itse Eisenachissa ennen sotaa ja sen alkuvuosina. Mukana oli klassisia sedaneita, tyylikkäitä coupéita, 327 -avoauto sekä R35 -moottoripyörä.BMW 326:ta valmistettiin myös Itä-Saksan puolella, mutta alun perin se esiteltiin vuonna 1936.BMW:n ensimmäinen sodanjälkeinen askel kohti moottoriajoneuvoja oli R24 -moottoripyörä vuonna 1948. Vieläkään BMW ei kyennyt puuttumaan itänaapurin touhuun, ei ennen vuotta 1951. Tuolloin BMW palasi autonvalmistajien kirjoihin upouudella 501 -mallillaan, ja lähti ratkomaan räikeitä tavaramerkkiloukkauksia oikeusteitse.EMW 327:ssä näkyy edelleen BMW:lle tunnusomainen, kaksiosainen maski sekä punaiset EMW-logot. Muutoksia oli, mutta ne eivät olleet kovinkaan merkittäviä. Kuva: Tobias Nordhausen via Wikimedia Commons.BMW voitti "BMW:n" oikeudessa, mutta voitto oli jälkikäteen sanottuna ehkä vähän puolittainen. Eisenachin autotehtaassa nimittäin jatkettiin BMW:n ennen sotaa suunnittelemien autojen valmistusta brändäämällä ne EMW:iksi ja tekemällä pieniä muutoksia. EMW tuli sanoista "Eisenacher Motorenwerke", mitä voi verrata BMW:n "Bayerische Motoren Werkeen". BMW:n tunnusomaiseen logoon tehtiin toki siihenkin muutos. Baijerin vapaavaltion lipun sinistä kuvaavat neljännekset nimittäin vaihdettiin aatteen mukaisesti punaiseen.Todennäköisesti näyttävin EMW-ajan malli oli kuvan 327, jota BMW valmisti alkujaan vuosina 1937 - 41. Moottorina siinä oli BMW:n suunnittelema 2-litrainen rivikuutonen, jota EMW käytti myös F1 -autossaan.EMW valmisti vuoteen 1955 mennessä kolmisenkymmentä tuhatta premiumautoa, tärkeimpinä EMW 340 -sedan sekä -327 -avoauto. EMW osallistui jopa Formula 1 -sarjan Saksan GP:hen vuonna 1953, mutta keskeytti kisan pakoputkiongelmiin. Itäsaksalaiset premiumautot eivät tehneet riittävällä tavalla kauppaansa, ja Eisenachin tehdas valmistikin viimeiset EMW:t vuonna 1955. Nuo olivat samalla tehtaan viimeiset nelitahtimoottoriset autot vuosikymmeniin. Seuraava suuri projekti oli nimittäin paljon itäsaksalaisemmalta kuulostava Wartburg. Sieltä se on Käytettyjen erikoisuuksienkin Tourist aikanaan putkahtanut.Saksat yhdistyivät 80-luvun lopussa, ja sen jälkeen myös itäpuolen tehtaat olivat jälleen länsivalmistajien käytössä. Opel hankkikin tehtaan käyttöönsä vuonna 1990, ja alkoi valmistaa siellä uutta Vectraansa. Vuosien saatossa tehdas on valmistanut myös muun muassa Astraa, Corsaa ja Adamia. Tällä hetkellä Opel Eisenach saa olla ylpeä katumaasturi Grandlandista. Näin se historia meitä heittelee.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: BMW, Gaukmotors.co.uk, Carthrottle Kuvat: BMWLisää aiheesta100. Nimi muutettu: Kurkistus vuosisadan taakse, Baby Austiniin ja kaikkien BMW-autojen äitiinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen