6.3.2024

Nimi muutettu: Karma Gyesera – mikäpä muukaan kuin taas uusi versio Fisker Karmasta

Karma Gyesera on uusi, jopa 600-hevosvoimainen luksussähköauto Kaliforniasta. Toisella tavalla ajateltuna se on jälleen uusi versio surullisenkuuluisasta Fisker Karmasta, jota tuotettiin noin 13 vuotta sitten Uudenkaupungin autotehtaalla.

Karma Automotive on avannut uuden tai ainakin uusvanhan lehden tarinassaan, joka alkoi kymmenen vuotta sitten. Eilen tiistaina - ja jos luet tätä jostain tulevaisuudesta käsin, 5.3.2024 - Karma Automotive veti uunista ulos täyssähkösedan Gyeseran, joka on siis jatkoa huomattavasti isompaan tarinaan.

Fisker Karmaa johdannaisineen on käsitelty Moottorissa muutaman kerran aiemminkin, ja jo kertaalleen myös tämän juttusarjan puitteissa. Kyseessähän on yksi automaailman oudoimmista tarinoista koskaan, ja suomalaisesta näkökulmasta autosta tekee omalla tavallaan mielenkiintoisen se, että alkuperäistä Karmaa valmistettiin Uudenkaupungin autotehtaassa.

Seuraavassa kappaleessa käydään lyhyesti läpi polku, jonka Henrik Fiskerin suunnittelema ekologinen neliovinen on kulkenut viimeisen vajaan 15 vuoden aikana läpi. Mikäli tämä tarina eri vaiheineen on jo läpeensä tuttu, uudet kuviot alkavat sitä seuraavan väliotsikon alta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Paljon vaiheita, vähän tuotettuja autoja

Henrik Fiskerin perustaman Fisker Automotiven ensimmäinen tuote, nelipaikkainen Karma-sedan näytti vuonna 2011 aivan ufolta, ja niin se tekee edelleen. Erikoisen ulkokuoren alta löytyi sarjalataushybridivoimalinja, jonka voi jälkikäteen sanoa olleen aikamoinen edelläkävijä. Siinä pyöriä pyöritettiin sähkömoottorilla, kun taas Opel Insigniasta lainatun 2-litraisen bensiinimoottorin tehtävä oli jauhaa sähköä. Karma oli ensimmäisiä "ekoautoja", joita kukaan saattoi pitää "coolina".

Fisker Karma side
Fisker Karma

Erikoislaatuisista ominaisuuksistaan huolimatta Fisker Karman tie oli lyhyt ja kivinen. Uudessakaupungissa ehdittiin valmistaa alle parissa vuodessa vaivaiset 2 000 autoa, kunnes valmistus jouduttiin muun muassa liian vähäisen kysynnän vuoksi lopettamaan.

Henrik Fisker järjesti loput Karman rungot ulos Uudestakaupungista toisen yrityksen kautta, jossa hän oli mukana. Tuloksena oli VLF Destino, ei vähempää kuin Fisker Karma GM:n 6,2-litraisella V8:lla. Fisker Automotive laittoi pillit pussiin vuonna 2014, ja Henrik Fisker jatkoi siitä toiseen omaa sukunimeään kantavaan autonvalmistajaan, Fisker Inc.:iin, jonka ensimmäinen tuote on sähkökatumaasturi Ocean.

VLF Destino V8 Fisker Karma 10 vuotta
VLF Destino

Ekoautona Karman elämä jatkui vastaperustetun Karma Automotiven siipien suojissa. Kiinalaisomisteinen, mutta vahvasti Yhdysvaltoihin tukeutunut valmistaja löysi autolle uuden tuotantopaikan Kalifornian Moreno Valley’stä, ja nimesi sen Karma Reveroksi. Vuoden 2016 Karma Revero ei eronnut oikeastaan millään mainittavalla tavalla vuoden 2011 Fisker Karmasta.

Lähemmäs vuosikymmen Fisker Karman esiinmarssin jälkeen Karma toteutti merkittävähköjä päivityksiä Reveroon.

Karma Revero Fisker Karma 10 vuotta
Karma Revero '18

Faceliftin ohella siinä uusiksi meni koko voimalinja, johon lainattiin tällä kertaa BMW i8:ssa käytetty 1,5-litrainen kolmisylinterinen polttomoottori.

Vuonna 2021 Revero GT sai seurakseen GS-6- ja GSe-6 -mallit. Ne perustuivat Reveroon, mutta olivat sitä tuntuvastikin edullisempia eli siten nuoremmalle ostajakunnalle suunnattuja. GSe-6 tarkoitti samalla myös ensimmäistä täyssähköistä Karmaa. Siinä oli jopa 105 kilowattitunnin akusto, ja virtaa riitti Karman laskelmien mukaan 500 kilometrin paremmalle puolelle.

Karma Revero GT

Nyt olemme puolestaan siinä pisteessä, että viimeiset Reverot sekä GS-6 -sarjalaiset on ilmeisesti jo valmistettu. Karma pääsee täten keskittymään tulevaan kaksioviseen supersähköautoon Kaveyaan sekä "uuteen" nelioviseen grand toureriin.

Karma Gyesera

Ja sitten päästään tähän viimeisimpään käänteeseen. Karma Automotive on siis katsonut parhaaksi perustaa Gyesera -sähkösedanin edelleenkin tähän samaan, vuoden 2011 Fisker Karmasta lähteneeseen sukulinjaan.

Gyeseraa voi kuitenkin hyvällä syyllä - ja ihan loogisestikin - pitää automallin kehittyneimpänä versiona. Karma Automotiven tiedotteissa hehkutetaan, että lähes kaikki Gyeseran korinosat ovat "edeltäjiin" verrattuna uusia, ja näin varmasti tietyssä mielessä onkin. Gyeseran kori koostuu alumiinin lisäksi hiilikuidusta, ja siis materiaalienkin puolesta kyse on hyvin tasokkaasta autosta.

Myös monet muotoilulliset yksityiskohdat korissa ovat uusia, mutta sukunäkö ja aito sukulaisuus Fisker Karmaan, Karma Reveroon ynnä muihin versioihin on täysin ohittamaton.

Sukunäkö ei ole sinänsä lainkaan huono asia. Fisker Karma oli muotoilullisesti niin paljon edellä aikaansa, että vähän faceliftaamalla siitä saa 13 vuoden jälkeenkin futuristisen.

Kuten tiedämme, jo alkuperäinen Fisker Karma oli suunniteltu periaatteessa sähköautoksi, sillä sen voimansiirto oli täysin sähköinen. Kaikki palikat olivat siis jo olemassa Gyeseran tuhtiin täyssähköiseen voimalinjaan.

Myös sisätiloissa on havaittavissa runsaasti piirteitä, jotka periytyvät suoraan Fisker Karmasta.

Karma Automotive ei vielä tässä vaiheessa paljasta kovin yksityiskohtaisia tietoja auton voimalinjasta, mutta muutaman tiedon perusteella kyseessä on aikamoinen pakkaus. Gyeserassa on 600 hevosvoiman ja 940 newtonmetrin edestä potkua, ja koska kyseessä on sähköauto, nollasta sataan -lukema, 4,2 sekuntia, kiinnostanee varmasti.

Auton toimintamatkaksi kerrotaan hieman vaatimattomat 400 kilometriä, vaikka siitä löytyykin hurja 120 kilowattitunnin akusto. Tässä saattaa olla jotain tekemistä sillä, että kevyestä korista huolimatta auto painaa peräti 2,4 tonnia.

Esi-isiään kunnioittaen myös valmistusmäärät pysyvät ihan tarkoituksella alhaalla. Karma Automotiven on tarkoitus valmistaa 2 000 Gyeseraa seuraavan neljän vuoden aikana. Katsotaan, onko sen jälkeen luvassa jälleen uusi versio Fisker Karman sukulinjaan.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Karma Automotive, Car and Driver Kuvat: Karma Automotive, Fisker Automotive, VLF Automotive

Luetuimmat