1.11.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Pontiac G8 ST – Chevrolet El Caminon paluu amerikkalaistuneena Holdenina oli lähellä, mutta sitten historia päätti toistaa itseään Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Australian automarkkinoiden erikoisherkku, nyt jo edesmennyt Holden Ute, oli erittäin vähällä päätyä vasemmanpuoleisella ohjauksella Pontiacin kuosiin. Auto olisi ollut kuuluisan Chevy El Caminon henkinen seuraaja, ja tähänkin liittyy erikoinen piirre kauempaa historiasta. Parisen kuukautta sitten tässä samaisessa juttusarjassa käsiteltiin Chevrolet El Camino -avolavaa, ja sen historiaan liittyviä logonvaihtoja. Tämänkertainen osa on syöttö tuon jutun lapaan, joten mikäli aihe ei ole tuttu, aiempi osa kannattaa melkein lukea pohjustukseksi.'82 El Camino SSEl Camino ja sen sisarmalli GMC Sprint/Caballero kuuluivat avolavojen erikoiseen väliluokkaan, joka on perustettu mallista ja mallipolvesta riippuen joko täysikokoiseen sedaniin tai jonkintyyppiseen urheilulliseen coupé-malliin. Esimerkiksi Euroopassa luokka on käytännössä tuntematon, ja esimerkkejä asiasta on nähty ainoastaan Australiassa ja Pohjois-Amerikassa. Yhtään tähän luokkaan kuuluvaa automallia ei vaikuta olevan enää tuotannossa millään mantereella, mistä australialaiset ovat harmissaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikealta vasemmalleAustraliassa avolava - sikäläisellä murteella "ute" - on autoluokkana valtavan suosittu. Kun maanosassa niin ikään suositut väkevät sedanit sitten keksittiin yhdistää avolavoihin, syntyi monta sukupolvea erikoisia muskeliavolavoja. Malliesimerkkejä luokan edustajista on kaksi, Ford Falcon Ute sekä Holden Ute.Holden Ute SS V vm. 2010Holden Utea valmistettiin 2000-luvulla aina vuoteen 2017 asti, jolloin sen perusta, Australiassa kehitetty Holden Commodore -sedan, vaihdettiin suoraan Opel Insignia B:hen ennen Holdenin lopullista hautaamista kolme vuotta myöhemmin. Ute oli kai tarkoitettu työkaluksi, mutta voi olla, että työpäivät varsinkin sen yläpään malliversioilla kuluivat keskittyessä 6,0-litraisen V8:n, takavedon ja kevyen perän taianomaiseen yhdistelmään.Australiassa Holden Utelle oli - ja on edelleen - oma vankka fanikuntansa. General Motors näkikin isona konsernina oivan mahdollisuuden uudelleenbrändätä Holden Ute amerikkalaisasiakkaiden saataville. Pontiac olisi näin ollen saanut logoilleen ja kuuluisalle kaksiosaiselle maskilleen vasemmanpuoleisella ohjauksella varustetun versio Utesta myytäväksi Pohjois-Amerikan markkinoille, ties kuinka innostuneelle ostajakunnalle.Vapaastihengittävä 6,0-litrainen 370-heppainen V8 olisi singonnut G8 ST:n nollasta sataan 5,4 sekunnissa ja imenyt myös tankin tyhjäksi ennätysajassa.Toinen kerta toden sanoi - Pontiac ei ollut oikea brändi muskeliavolavalleNäin Pontiac siis julkisti G8 ST:n vuoden 2008 New Yorkin autonäyttelyssä. Hanke ei tuottanut Pontiacille paljoakaan päänvaivaa, sillä todellakin ainoastaan maski ja logot piti suunnitella Holdeniin nähden uudestaan, ja Pontiacillahan oli jo hallussaan auton perustan, Commodoren kaksonen, Pontiac G8 GT.Vaikka G8 ST menikin tuotantoautona puihin, on olemassa coloradolainen firma nimeltä Left Hand Utes, joka konvertoi Australiasta käytettynä tuotuja Holden Uteja oikeanpuoleisen liikenteen tarpeisiin.Yksikään G8 ST ei kuitenkaan ehtinyt Pontiac-liikkeeseen, ennen kuin General Motors päättikin haudata koko projektin vedoten finanssikriisin tuomiin laajoihin haasteisiin. G8 ST olisi ollut ensimmäinen muskeliavolava Pohjois-Amerikan markkinoilla sitten vuoden 1987, jolloin El Caminon ja Caballeron tuotanto loppui. Amerikkalainen autolehdistö vertasikin sitä yleisesti El Caminoon.Pontiac G8 GTTässä kohtaahan historian kirjat toistavat erikoisella tavalla itseään, sillä kuten Nimi muutetun El Camino -osasta luimme, Pontiacilla itse asiassa oli samantyylinen hanke jo 50 vuotta ennen tätä. Alkuperäinen, isoon Chevyyn perustunut El Camino oli tuolloin saada Pontiac-sisarmallin, jossa olisi ollut Pontiac Catalinan keula, ja joka olisi nimetty Pontiac El Catalinaksi. Tämän hankkeen kohtaloksi koituivat niin ikään taloudelliset syyt, pelko liian vähäisestä myynnistä.Auton mallinimestä järjestettiin nimikilpailu, johon tuli noin 18 000 nimiehdotusta. Niistä Pontiac päätyi G8 ST:hen, jossa ST tarkoittaa "Super Truckia".Eihän tähän voi muuta todeta, kuin että Pontiac vain ei ollut oikea brändi muskeliavolavoille. General Motors päätyi lakkauttamaan Pontiacin kokonaan samoihin taloudellisiin syihin vedoten, eikä vuonna 1926 perustettu amerikkalaismerkki ehtinyt lopulta näkemään edes vuotta 2011.Lähteet: Car and Driver, Kuvat: General Motors Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen