1.11.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Pontiac G8 ST – Chevrolet El Caminon paluu amerikkalaistuneena Holdenina oli lähellä, mutta sitten historia päätti toistaa itseään Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Australian automarkkinoiden erikoisherkku, nyt jo edesmennyt Holden Ute, oli erittäin vähällä päätyä vasemmanpuoleisella ohjauksella Pontiacin kuosiin. Auto olisi ollut kuuluisan Chevy El Caminon henkinen seuraaja, ja tähänkin liittyy erikoinen piirre kauempaa historiasta. Parisen kuukautta sitten tässä samaisessa juttusarjassa käsiteltiin Chevrolet El Camino -avolavaa, ja sen historiaan liittyviä logonvaihtoja. Tämänkertainen osa on syöttö tuon jutun lapaan, joten mikäli aihe ei ole tuttu, aiempi osa kannattaa melkein lukea pohjustukseksi.'82 El Camino SSEl Camino ja sen sisarmalli GMC Sprint/Caballero kuuluivat avolavojen erikoiseen väliluokkaan, joka on perustettu mallista ja mallipolvesta riippuen joko täysikokoiseen sedaniin tai jonkintyyppiseen urheilulliseen coupé-malliin. Esimerkiksi Euroopassa luokka on käytännössä tuntematon, ja esimerkkejä asiasta on nähty ainoastaan Australiassa ja Pohjois-Amerikassa. Yhtään tähän luokkaan kuuluvaa automallia ei vaikuta olevan enää tuotannossa millään mantereella, mistä australialaiset ovat harmissaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOikealta vasemmalleAustraliassa avolava - sikäläisellä murteella "ute" - on autoluokkana valtavan suosittu. Kun maanosassa niin ikään suositut väkevät sedanit sitten keksittiin yhdistää avolavoihin, syntyi monta sukupolvea erikoisia muskeliavolavoja. Malliesimerkkejä luokan edustajista on kaksi, Ford Falcon Ute sekä Holden Ute.Holden Ute SS V vm. 2010Holden Utea valmistettiin 2000-luvulla aina vuoteen 2017 asti, jolloin sen perusta, Australiassa kehitetty Holden Commodore -sedan, vaihdettiin suoraan Opel Insignia B:hen ennen Holdenin lopullista hautaamista kolme vuotta myöhemmin. Ute oli kai tarkoitettu työkaluksi, mutta voi olla, että työpäivät varsinkin sen yläpään malliversioilla kuluivat keskittyessä 6,0-litraisen V8:n, takavedon ja kevyen perän taianomaiseen yhdistelmään.Australiassa Holden Utelle oli - ja on edelleen - oma vankka fanikuntansa. General Motors näkikin isona konsernina oivan mahdollisuuden uudelleenbrändätä Holden Ute amerikkalaisasiakkaiden saataville. Pontiac olisi näin ollen saanut logoilleen ja kuuluisalle kaksiosaiselle maskilleen vasemmanpuoleisella ohjauksella varustetun versio Utesta myytäväksi Pohjois-Amerikan markkinoille, ties kuinka innostuneelle ostajakunnalle.Vapaastihengittävä 6,0-litrainen 370-heppainen V8 olisi singonnut G8 ST:n nollasta sataan 5,4 sekunnissa ja imenyt myös tankin tyhjäksi ennätysajassa.Toinen kerta toden sanoi - Pontiac ei ollut oikea brändi muskeliavolavalleNäin Pontiac siis julkisti G8 ST:n vuoden 2008 New Yorkin autonäyttelyssä. Hanke ei tuottanut Pontiacille paljoakaan päänvaivaa, sillä todellakin ainoastaan maski ja logot piti suunnitella Holdeniin nähden uudestaan, ja Pontiacillahan oli jo hallussaan auton perustan, Commodoren kaksonen, Pontiac G8 GT.Vaikka G8 ST menikin tuotantoautona puihin, on olemassa coloradolainen firma nimeltä Left Hand Utes, joka konvertoi Australiasta käytettynä tuotuja Holden Uteja oikeanpuoleisen liikenteen tarpeisiin.Yksikään G8 ST ei kuitenkaan ehtinyt Pontiac-liikkeeseen, ennen kuin General Motors päättikin haudata koko projektin vedoten finanssikriisin tuomiin laajoihin haasteisiin. G8 ST olisi ollut ensimmäinen muskeliavolava Pohjois-Amerikan markkinoilla sitten vuoden 1987, jolloin El Caminon ja Caballeron tuotanto loppui. Amerikkalainen autolehdistö vertasikin sitä yleisesti El Caminoon.Pontiac G8 GTTässä kohtaahan historian kirjat toistavat erikoisella tavalla itseään, sillä kuten Nimi muutetun El Camino -osasta luimme, Pontiacilla itse asiassa oli samantyylinen hanke jo 50 vuotta ennen tätä. Alkuperäinen, isoon Chevyyn perustunut El Camino oli tuolloin saada Pontiac-sisarmallin, jossa olisi ollut Pontiac Catalinan keula, ja joka olisi nimetty Pontiac El Catalinaksi. Tämän hankkeen kohtaloksi koituivat niin ikään taloudelliset syyt, pelko liian vähäisestä myynnistä.Auton mallinimestä järjestettiin nimikilpailu, johon tuli noin 18 000 nimiehdotusta. Niistä Pontiac päätyi G8 ST:hen, jossa ST tarkoittaa "Super Truckia".Eihän tähän voi muuta todeta, kuin että Pontiac vain ei ollut oikea brändi muskeliavolavoille. General Motors päätyi lakkauttamaan Pontiacin kokonaan samoihin taloudellisiin syihin vedoten, eikä vuonna 1926 perustettu amerikkalaismerkki ehtinyt lopulta näkemään edes vuotta 2011.Lähteet: Car and Driver, Kuvat: General Motors Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 4.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e suuressa Ranska – Italia -maaottelussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?