28.5.2022 Liikenne Nopeusrajoitukseton Autobahn jälleen uhan alla Saksassa – tällä kertaa syynä polttoaineen hinta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeusrajoituksia on aiemminkin yritetty ulottaa kaikille Saksan moottoritieosuuksille turvallisuus- ja päästösyistä. Nyt puolestaan polttoaine koetaan liian kalliiksi koville nopeuksille. Saksassa pohditaan siis jälleen nopeusrajoituksettomista moottoritieosuuksista luopumista. Asiasta kirjoittaa muun muassa The Drive -lehti. Suinkaan kaikki Autobahn-osuudet eivät ole vailla nopeusrajoitusta, sillä 130 km/h rajoitus vallitsee noin 40 prosentilla moottoriteistä, joskin myös 100 km/h nopeusrajoitusalueita löytyy etenkin kaupunkien läheistyydestä. Niin sanotuilla nopeusrajoituksettomillakin osuuksilla vallitsee suositusnopeus 130 km/h. Tämän vuoksi, varsinkin ruuhka-aikoina, aivan lappu lattiassa päästely ei onnistu näilläkään osuuksilla läheskään aina. Nopeusalueella 180 – 200 km/h ajetaan kuitenkin jatkuvasti, 300 km/h ylitykset ovat sen sijaan harvinaisempia ja 400 km/h tiedetään ylittyneen vain joitakin kertoja viimeisimpinä vuosikymmeninä. Mutta lakiahan ei siis missään mainituista tapauksista rikota, mikäli liikutaan rajoituksettomalla alueella.Nopeusrajoituksettomat moottoritiet ovat kauan sitten saksalaisen autoteollisuuden suurella myötävaikutuksella tehty poliittinen ratkaisu, jonka kumoamiselle on suhteellisen korkea kynnys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeusrajoitukset kaikille teille - miksei?Erityisesti Saksan Die Grünen- eli vihreä liitto on ajanut nopeusrajoituksia kaikille liittovaltion tieosuuksille jo vuosikymmenten ajan. Heillä tärkein syy nopeuksien alentamiseen ovat päästöasiat. Mitä kovempaa ajetaan, sitä enemmän kuluu polttoainetta ja sitä enemmän syntyy päästöjä. Polttoaineen kulutus toimii argumenttina erityisesti näinä aikoina, kun polttoaineiden hinnat huitelevat tunnetusti pilvissä; Saksassakin on päästy bensiinin osalta kahden euron pintaan.Toinen näkökulma polttoaine- ja päästöasioiden lisäksi on tietenkin liikenneturvallisuus. Kuolettavia liikenneonnettomuuksia sattuu 75 prosenttia enemmän rajoituksettomilla- kuin rajoituksellisilla osuuksilla. Euroopan liikenneturvallisuustilastoissa Saksa sijoittuu puolenvälin tienoille. Kerrottakoon, että myös nelinkertainen Formula ykkösten maailmanmestari, saksalainen Sebastian Vettel on kertonut kannattavansa rajoitusten ulottamista kaikille osuuksille juuri turvallisuusnäkökulmasta.Toisaalta, kaikkien Saksan Autobahneilla ajavien henkilöautojen keskinopeus on kuitenkin vain 125 km/h. Se ei lopulta ole keskimäärin paljonkaan kovempi kuin missään muuallakaan. Tämän perusteella polttoaineen kulutuksen ja päästöjen sijaan nopeusrajoituksia voisi ajatella puoltavan enemmänkin se turvallisuusnäkökulma.Mikäli Saksan liittopäivät asettaisi 130 km/h nopeusrajoitukset kaikille maan moottoriteille, löytyisivät Euroopan korkeimmat moottoritienopeudet Bulgariasta ja Puolasta, 140 km/h. Maailman kovin nopeusrajoitus puolestaan löytyy Arabiemiirikunnista, 160 km/h.Lähteet: The Drive, Deutschland.de Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster