28.5.2022 Liikenne Nopeusrajoitukseton Autobahn jälleen uhan alla Saksassa – tällä kertaa syynä polttoaineen hinta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nopeusrajoituksia on aiemminkin yritetty ulottaa kaikille Saksan moottoritieosuuksille turvallisuus- ja päästösyistä. Nyt puolestaan polttoaine koetaan liian kalliiksi koville nopeuksille. Saksassa pohditaan siis jälleen nopeusrajoituksettomista moottoritieosuuksista luopumista. Asiasta kirjoittaa muun muassa The Drive -lehti. Suinkaan kaikki Autobahn-osuudet eivät ole vailla nopeusrajoitusta, sillä 130 km/h rajoitus vallitsee noin 40 prosentilla moottoriteistä, joskin myös 100 km/h nopeusrajoitusalueita löytyy etenkin kaupunkien läheistyydestä. Niin sanotuilla nopeusrajoituksettomillakin osuuksilla vallitsee suositusnopeus 130 km/h. Tämän vuoksi, varsinkin ruuhka-aikoina, aivan lappu lattiassa päästely ei onnistu näilläkään osuuksilla läheskään aina. Nopeusalueella 180 – 200 km/h ajetaan kuitenkin jatkuvasti, 300 km/h ylitykset ovat sen sijaan harvinaisempia ja 400 km/h tiedetään ylittyneen vain joitakin kertoja viimeisimpinä vuosikymmeninä. Mutta lakiahan ei siis missään mainituista tapauksista rikota, mikäli liikutaan rajoituksettomalla alueella.Nopeusrajoituksettomat moottoritiet ovat kauan sitten saksalaisen autoteollisuuden suurella myötävaikutuksella tehty poliittinen ratkaisu, jonka kumoamiselle on suhteellisen korkea kynnys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNopeusrajoitukset kaikille teille - miksei?Erityisesti Saksan Die Grünen- eli vihreä liitto on ajanut nopeusrajoituksia kaikille liittovaltion tieosuuksille jo vuosikymmenten ajan. Heillä tärkein syy nopeuksien alentamiseen ovat päästöasiat. Mitä kovempaa ajetaan, sitä enemmän kuluu polttoainetta ja sitä enemmän syntyy päästöjä. Polttoaineen kulutus toimii argumenttina erityisesti näinä aikoina, kun polttoaineiden hinnat huitelevat tunnetusti pilvissä; Saksassakin on päästy bensiinin osalta kahden euron pintaan.Toinen näkökulma polttoaine- ja päästöasioiden lisäksi on tietenkin liikenneturvallisuus. Kuolettavia liikenneonnettomuuksia sattuu 75 prosenttia enemmän rajoituksettomilla- kuin rajoituksellisilla osuuksilla. Euroopan liikenneturvallisuustilastoissa Saksa sijoittuu puolenvälin tienoille. Kerrottakoon, että myös nelinkertainen Formula ykkösten maailmanmestari, saksalainen Sebastian Vettel on kertonut kannattavansa rajoitusten ulottamista kaikille osuuksille juuri turvallisuusnäkökulmasta.Toisaalta, kaikkien Saksan Autobahneilla ajavien henkilöautojen keskinopeus on kuitenkin vain 125 km/h. Se ei lopulta ole keskimäärin paljonkaan kovempi kuin missään muuallakaan. Tämän perusteella polttoaineen kulutuksen ja päästöjen sijaan nopeusrajoituksia voisi ajatella puoltavan enemmänkin se turvallisuusnäkökulma.Mikäli Saksan liittopäivät asettaisi 130 km/h nopeusrajoitukset kaikille maan moottoriteille, löytyisivät Euroopan korkeimmat moottoritienopeudet Bulgariasta ja Puolasta, 140 km/h. Maailman kovin nopeusrajoitus puolestaan löytyy Arabiemiirikunnista, 160 km/h.Lähteet: The Drive, Deutschland.de Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Autoilu Elinkeinoelämä silloista: ”Todella kriittinen osa tieverkkoa” 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 22.12.2024 Autoilu Painorajoituksia liki 400 sillalla 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta