29.12.2023 Liikenne Norja Suomea edellä erityisesti nuorten turvallisuudessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteen turvallisuuden kehitystä Suomessa ja Norjassa 2000-luvulla tarkasteleva tutkimus antaa Suomelle kolme suositusta. – Suomi on Norjaa perässä erityisesti nuorten turvallisuudessa, henkilöautoilun ja pyöräilyn turvallisuudessa sekä suistumis- ja risteysonnettomuuksissa, erityisasiantuntija Riikka Rajamäki Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista kiteyttää.Kiteytys pohjaa Traficomin, Väyläviraston ja Liikenneturvan teettämään tutkimukseen, jossa tarkastellaan tieliikenteen turvallisuuden kehitystä Suomessa ja Norjassa 2000-luvulla ja siihen vaikuttaneita tekijöitä.Moottori kirjoitti Norjan liikenneturvallisuudesta jo aiemminkin eli vuoden 2022 lopulla otsikolla Norjan liikenteessä kuolee alle sata, Suomessa yli kaksisataa ihmistä vuosittain.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVertailua monesta näkökulmastaVertailussa kävi ilmi, että tieliikenteessä kuolleiden määrä on vähentynyt Norjassa erityisesti taajamien ulkopuolella, kun taas Suomessa taajamissa on ollut hieman parempi turvallisuuskehitys. Suomessa silti suurempi osa tieliikenteen kuolemista tapahtuu kuntien katuverkolla. Suomessa päihdeonnettomuudet ovat Norjaa yleisempiä.Norjan uudempi henkilöautokanta näkyy muun muassa korkeampana kuljettajan tukijärjestelmien yleisyytenä. Suomessa taas henkilöautojen liikennesuorite on hieman Norjaa suurempi.Norja on Suomea edellä erityisesti nuorten turvallisuudessa, mutta ero on huomattava myös iäkkäämmissä.Kohti nollavisiotaNollavisio tarkoittaa, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti tieliikenteessä. Kunnianhimoinen – ehkä saavuttamatonkin – tavoite hyväksyttiin Suomessa ja Norjassa pitkän aikavälin tavoitetilaksi 2000-luvun alussa. Vaikka pitkän aikavälin tavoitetila on sama, maiden toimenpiteet vision saavuttamiseksi eroavat toisistaan.Norjassa tieliikenteen turvallisuuden kehittämisen suuri painoarvo näkyy muun muassa turvallisiin teihin ja turvallisiin nopeuksiin ohjaavissa välitavoitteissa. Esimerkiksi tavoitteena on, että vuoteen 2028 mennessä valtateiden liikennesuoritteesta 60 % ajetaan teillä, joilla ajosuunnat on rakenteellisesti erotettu, kun nopeusrajoitus on 70 km/h tai korkeampi.– Tällainen tavoite ohjaa merkittävästi tieverkon kehittämistä ja nopeusrajoitusten asettamista, Väyläviraston johtava asiantuntija Noora Airaksinen toteaa.Norjassa parempi nopeuskuriVertailututkimuksen mukaan Norjassa noudatetaan nopeusrajoituksia Suomea paremmin.Norjassa on tunnistettu alemmat nopeudet, teiden parantaminen ja turvallisemmat henkilöautot merkittävimpinä tekijöinä vakavien onnettomuuksien vähenemiseen. Keinoina ovat olleet mm. nopeusrajoitusten alentaminen, pistemäinen ja keskinopeuksien automaattinen kameravalvonta sekä ylinopeudesta määrättävien sakkorangaistusten korottaminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvalaitteiden käytössäkin erojaTurvavöiden ja pyöräilykypärän käytön lisääntyminen on vaikuttanut tieliikenteessä kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrään Norjassa. Suomessakin turvalaitteiden käyttö on lisääntynyt, mutta Norjassa käyttöaste on korkeampi. Norjassa on liikennepoliisi! Norjassa tieliikenteen turvallisuus on koko 2000-luvun ajan ollut vahvasti osana pitkäjänteistä liikennejärjestelmän suunnittelua ja kehittämistä, mutta on naapurimaassamme myös pitkät perinteet liikennepoliisityössä, toisin kuin Suomessa. Apulaispoliisipäällikkö Roar Skjelbred Larsen kertoi Moottorin aiemmassa artikkelissa, että Norjassa liikennepoliisin toiminta alkoi jo vuonna 1937, ja liikenneturvallisuustyö tuli poliisin työsaraksi 1960-luvun lopulta. Norjassa liikennepoliisiyksikkö valvoo etupäässä valtakunnanväyliä, paikallispoliisin kontolla on taajama- ja kaupunkialueet. Liikenteen turvallisuus on Larsenin mukaan ensiarvoisen tärkeä vaalittava asia myös siksi, että kun eri tutkimuksissa norjalaisilta on kysytty, millaista rikollisuutta he pelkäävät, nousee vakava liikenneonnettomuus ja liikenneonnettomuudet ylipäätään pelkolistan kärkeen. Suomessa Liikkuvan Poliisin Perinneyhdistys ry vaalii vuonna 2013 lakkautetun Liikkuvan poliisin perinnettä. Yhdistyksen tavoitteena on, että ”poliisin liikennevalvonnan taso, laatu ja määrä säilyy sillä tasolla, mitä siltä edellytettiin valtioneuvoston ja eduskunnan taholta kun Liikkuva poliisi lakkautettiin!” Pitkäjänteinen työ kantaa hedelmääPitkällä aikavälillä tieliikenteen turvallisuuden paraneminen on seurausta suuresta määrästä eri tekijöitä. Norjassa on panostettu myös pitkäjänteiseen ja systemaattiseen tieliikenteen turvallisuustutkimukseen, jonka tuloksia ja analyysimenetelmiä on hyödynnetty liikenneturvallisuustyön ja toimenpiteiden suunnittelussa sekä tavoitteiden seurannassa.– Tämä heijastuu kokonaisvaltaisena tieliikenteen turvallisuuden kehittämisenä, jolle on vahva kansallinen tahtotila ja johon liittyy selkeät ja säännöllisesti seurattavat tavoitteet, tutkimushankkeen projektipäällikkö, lehtori Markus Pöllänen Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme oppia NorjastaTehdyn vertailututkimuksen havaintojen perusteella Suomessa voidaan oppia Norjasta monessa asiassa. Tärkeimmiksi suosituksiksi tutkim,uksessa nostetaan seuraavat tekijät:Tieliikenteen turvallisuus koko liikennejärjestelmän kehittämisen keskeiseksi tavoitteeksi. Vahvistetaan pitkäjänteistä, systemaattista, tutkimus- ja tietoperusteista ja tavoiteohjattua työskentelytapaa. Asetetaan enemmän ja konkreettisempia tavoitteita, jotka ohjaavat työtä ja määrittävät toimenpiteitä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Väylävirasto, Traficom: Suomen ja Norjan tieliikenteen turvallisuuden ja siihen liittyvien tekijöiden vertailu, Liikkuvan Poliisin Perinneyhdistys ry a:2:{i:0;s:6:"127475";i:1;s:6:"126079";} Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen