29.12.2023 Liikenne Norja Suomea edellä erityisesti nuorten turvallisuudessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikenteen turvallisuuden kehitystä Suomessa ja Norjassa 2000-luvulla tarkasteleva tutkimus antaa Suomelle kolme suositusta. – Suomi on Norjaa perässä erityisesti nuorten turvallisuudessa, henkilöautoilun ja pyöräilyn turvallisuudessa sekä suistumis- ja risteysonnettomuuksissa, erityisasiantuntija Riikka Rajamäki Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista kiteyttää.Kiteytys pohjaa Traficomin, Väyläviraston ja Liikenneturvan teettämään tutkimukseen, jossa tarkastellaan tieliikenteen turvallisuuden kehitystä Suomessa ja Norjassa 2000-luvulla ja siihen vaikuttaneita tekijöitä.Moottori kirjoitti Norjan liikenneturvallisuudesta jo aiemminkin eli vuoden 2022 lopulla otsikolla Norjan liikenteessä kuolee alle sata, Suomessa yli kaksisataa ihmistä vuosittain.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVertailua monesta näkökulmastaVertailussa kävi ilmi, että tieliikenteessä kuolleiden määrä on vähentynyt Norjassa erityisesti taajamien ulkopuolella, kun taas Suomessa taajamissa on ollut hieman parempi turvallisuuskehitys. Suomessa silti suurempi osa tieliikenteen kuolemista tapahtuu kuntien katuverkolla. Suomessa päihdeonnettomuudet ovat Norjaa yleisempiä.Norjan uudempi henkilöautokanta näkyy muun muassa korkeampana kuljettajan tukijärjestelmien yleisyytenä. Suomessa taas henkilöautojen liikennesuorite on hieman Norjaa suurempi.Norja on Suomea edellä erityisesti nuorten turvallisuudessa, mutta ero on huomattava myös iäkkäämmissä.Kohti nollavisiotaNollavisio tarkoittaa, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti tieliikenteessä. Kunnianhimoinen – ehkä saavuttamatonkin – tavoite hyväksyttiin Suomessa ja Norjassa pitkän aikavälin tavoitetilaksi 2000-luvun alussa. Vaikka pitkän aikavälin tavoitetila on sama, maiden toimenpiteet vision saavuttamiseksi eroavat toisistaan.Norjassa tieliikenteen turvallisuuden kehittämisen suuri painoarvo näkyy muun muassa turvallisiin teihin ja turvallisiin nopeuksiin ohjaavissa välitavoitteissa. Esimerkiksi tavoitteena on, että vuoteen 2028 mennessä valtateiden liikennesuoritteesta 60 % ajetaan teillä, joilla ajosuunnat on rakenteellisesti erotettu, kun nopeusrajoitus on 70 km/h tai korkeampi.– Tällainen tavoite ohjaa merkittävästi tieverkon kehittämistä ja nopeusrajoitusten asettamista, Väyläviraston johtava asiantuntija Noora Airaksinen toteaa.Norjassa parempi nopeuskuriVertailututkimuksen mukaan Norjassa noudatetaan nopeusrajoituksia Suomea paremmin.Norjassa on tunnistettu alemmat nopeudet, teiden parantaminen ja turvallisemmat henkilöautot merkittävimpinä tekijöinä vakavien onnettomuuksien vähenemiseen. Keinoina ovat olleet mm. nopeusrajoitusten alentaminen, pistemäinen ja keskinopeuksien automaattinen kameravalvonta sekä ylinopeudesta määrättävien sakkorangaistusten korottaminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvalaitteiden käytössäkin erojaTurvavöiden ja pyöräilykypärän käytön lisääntyminen on vaikuttanut tieliikenteessä kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrään Norjassa. Suomessakin turvalaitteiden käyttö on lisääntynyt, mutta Norjassa käyttöaste on korkeampi. Norjassa on liikennepoliisi! Norjassa tieliikenteen turvallisuus on koko 2000-luvun ajan ollut vahvasti osana pitkäjänteistä liikennejärjestelmän suunnittelua ja kehittämistä, mutta on naapurimaassamme myös pitkät perinteet liikennepoliisityössä, toisin kuin Suomessa. Apulaispoliisipäällikkö Roar Skjelbred Larsen kertoi Moottorin aiemmassa artikkelissa, että Norjassa liikennepoliisin toiminta alkoi jo vuonna 1937, ja liikenneturvallisuustyö tuli poliisin työsaraksi 1960-luvun lopulta. Norjassa liikennepoliisiyksikkö valvoo etupäässä valtakunnanväyliä, paikallispoliisin kontolla on taajama- ja kaupunkialueet. Liikenteen turvallisuus on Larsenin mukaan ensiarvoisen tärkeä vaalittava asia myös siksi, että kun eri tutkimuksissa norjalaisilta on kysytty, millaista rikollisuutta he pelkäävät, nousee vakava liikenneonnettomuus ja liikenneonnettomuudet ylipäätään pelkolistan kärkeen. Suomessa Liikkuvan Poliisin Perinneyhdistys ry vaalii vuonna 2013 lakkautetun Liikkuvan poliisin perinnettä. Yhdistyksen tavoitteena on, että ”poliisin liikennevalvonnan taso, laatu ja määrä säilyy sillä tasolla, mitä siltä edellytettiin valtioneuvoston ja eduskunnan taholta kun Liikkuva poliisi lakkautettiin!” Pitkäjänteinen työ kantaa hedelmääPitkällä aikavälillä tieliikenteen turvallisuuden paraneminen on seurausta suuresta määrästä eri tekijöitä. Norjassa on panostettu myös pitkäjänteiseen ja systemaattiseen tieliikenteen turvallisuustutkimukseen, jonka tuloksia ja analyysimenetelmiä on hyödynnetty liikenneturvallisuustyön ja toimenpiteiden suunnittelussa sekä tavoitteiden seurannassa.– Tämä heijastuu kokonaisvaltaisena tieliikenteen turvallisuuden kehittämisenä, jolle on vahva kansallinen tahtotila ja johon liittyy selkeät ja säännöllisesti seurattavat tavoitteet, tutkimushankkeen projektipäällikkö, lehtori Markus Pöllänen Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme oppia NorjastaTehdyn vertailututkimuksen havaintojen perusteella Suomessa voidaan oppia Norjasta monessa asiassa. Tärkeimmiksi suosituksiksi tutkim,uksessa nostetaan seuraavat tekijät:Tieliikenteen turvallisuus koko liikennejärjestelmän kehittämisen keskeiseksi tavoitteeksi. Vahvistetaan pitkäjänteistä, systemaattista, tutkimus- ja tietoperusteista ja tavoiteohjattua työskentelytapaa. Asetetaan enemmän ja konkreettisempia tavoitteita, jotka ohjaavat työtä ja määrittävät toimenpiteitä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Väylävirasto, Traficom: Suomen ja Norjan tieliikenteen turvallisuuden ja siihen liittyvien tekijöiden vertailu, Liikkuvan Poliisin Perinneyhdistys ry a:2:{i:0;s:6:"127475";i:1;s:6:"126079";} Lue lisää Kaikki artikkelit 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta