26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miljoonat turistit aiheuttavat haittaa isojen kaupunkien asukkaille. Amsterdam, Barcelona, Pariisi ja Venetsia ryhtyneet jo toimiin. Muita kaupunkeja seuraa varmasti perässä. Korona hiljensi maailman ja hyydytti turistivirrat hetkeksi, mutta nyt ollaan palattu takaisin vanhaan. Monessa paikassa on läikkynyt jopa yli, kun karanteenissa olleet turistit ovat lähteneet taas hakemaan elämyksiä.Yhä useampi suurista turistimassoista kärsivä kaupunki on alkanut miettiä keinoja turistien määrän rajoittamiseen. Turisteja halutaan toki yhä vieraiksi, mutta ei kaupunkilaisten oman viihtyvyyden kustannuksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBarcelonalaiset nousivat ”aseisiin”Barcelona oli yksi ensimmäisiä kaupunkeja, joka uutisoi turistien määrä nousseen ongelmaksi. Ja tämä oli jo vuosikausia sitten. Tänä kesänä läikkyi taas kerran yli, kun noin 3000:n barcelonalaisen joukko osoitti mieltään massaturismia vastaan. Osa heistä oli varustautunut vesipistooleilla, joilla turisteja ammuttiin. Lapsellista toki, mutta alleviivaa sitä, miten tunteet kiehuvat yli. Suurin kivi suuttuneiden kaupunkilaisten kengässä on turisteille vuokrattavat Airbnb-asunnot, jotka ovat nostaneet pienten asuntojen hinnat Barcelonassa tavallisten ihmisten ulottumattomiin.Tämä näkyy tilastoissa. Viimeisen 10 vuoden aikana Barcelonan vanhassa keskustassa asuvien vuokrat ovat nousseet 68 prosentilla ja asuntojen hinnat 38 prosentilla. Ilmiö on tuttu myös monesta muusta kaupungista. Barcelonan kaupunki on jo reagoinut ongelmaan, kaikkien majoitusta Airbnb:n tai Booking.com tapaisten sivustojen kautta tarjoavien on nyt rekisteröidyttävä kaupungin viranomaisille ja saatava lupa asunnon vuokraamiseen. Barcelonan pormestari Jaume Collboni on jopa ilmoittanut suunnitelmista kieltää asuntojen vuokraaminen turisteille ja peruuttaa kaikkien 10 101 tällä hetkellä lyhytaikaiseen vuokraukseen hyväksytyn asunnon luvat marraskuuhun 2028 mennessä. Tämän laillisuudesta käydään parhaillaan tiukkaa keskustelua samaan tapaan kuin Suomen uudesta käännytyslaista.Barcelonassa on myös jo rajoitettu hotellivuoteiden määrää ja jopa estetty uusien hotellien avaaminen kaupungin historialliseen keskustaan. Viime aikoina kaupungissa on turvauduttu myös ylimääräiseen veroon. Tikun nokassa ovat isoilla risteilylaivoilla saapuvat vieraat. Barcelona perii nyt risteilymatkustajilta veroa, jonka risteily-yhtiöt maksavat. Kerätyt varat on tarkoitus kanavoida paikallisiin kehityshankkeisiin, jotka ulottuvat kulttuuriperintökohteiden matkailureiteistä rantojen yleisiin käymälöihin.Ja jotta ongelmasta saa edes jonkinlaisen käsityksen, viime vuonna Barcelonassa kävi lähes 26 miljoonaa turistia. Ja nuo määrät keskittyvät tietysti kesäkuukausiin. Se on kova rasite 1,6 miljoonan asukkaan infrastruktuurille.Amsterdam haluaa siistiä kadutAmsterdamin punaisten lyhtyjen alue on yksi tunnetuimpia maailmassa, ja kun kaupunki tunnetaan vielä vapaamielisestä huumausaineiden politiikastaan, on Amsterdamista tullut etenkin kesäkuukausina Euroopan bilepääkaupunki. Ja Barcelonan tapaan myös Amsterdamissa asuntojen hinnat ovat kohonneet, kun yhä useampi on nähnyt niissä sijoitusmahdollisuuden lyhytaikaiseen vuokrakäyttöön. Amsterdamin kaupunki on jo reagoinut tähän. Tämän vuoden alussa Amsterdamissa otettiin käyttöön uudet määräykset, joilla asetetaan etusijalle opiskelijoiden, opettajien ja poliisiharjoittelijoiden asuminen, rajoitetaan yksityisten loma-asuntojen määrää ja alennetaan Bed & Breakfast -tyyppisten aamiaismajoituksen enimmäismäärää. Myös turisteille suunnattujen matkamuistomyymälöiden lupia on rajoitettu.Myös turistiveroja on nostettu merkittävästi, ja ne ovat nyt Euroopan korkeimpia. Risteilyaluksilla saapuvilta turisteilta perittävä vuorokausimaksu on noussut 14 euroon henkilöä kohti, ja hotellihuoneen hintaan sisältyvä vero on noussut 12,5 prosenttiin huoneen hinnasta. Korotus koskee kaikkia majoituspaikkoja luksushotelleista leirintäalueisiin.Kannabiksen poltto on myös kielletty nykyään ulkotiloissa ydinkeskustassa, ja lisäksi yökerhojen aukioloaikoja on käyty rajoittamaan. Suunnitelmissa on myös siirtää koko punaisten lyhtyjen alue uuteen paikkaan, mikä rauhoittaisi ydinkeskustaa selvästi.Venetsia vajoamassa historiaansaVenetsia on yksi maailman romanttisempia kaupunkeja, jossa kaikki haluavat käydä ottamassa selfien joko Huokausten sillalla, Ponte dell’ Academia -sillalla tai Pyhän Markuksen aukiolla. Koska meren pinta nousee jatkuvasti, tulvat Venetsiassa pahenevat jatkuvasti. Tästä johtuen kaupungissa virallisesti asuvien ihmisten määrä on pudonnut dramaattisesti. Kun Venetsian historiallisessa keskustassa asui enimmillään noin 175 000 asukasta vuonna 1951, nykyään ydinkeskustan asukasluku on vain hieman yli 50 000.Ja kuten Amsterdamissa ja Barcelonassa, myös Venetsiassa suurin turismiin liittyvä haaste ovat isot risteilyalukset ja busseilla kaupunkiin saapuvat päiväturistit. Tänä vuonna kaupungissa otettiin käyttöön kaksi merkittävää toimenpidettä turismin hillitsemiseksi. Turistien ryhmäkoko historiallisessa keskustassa ja saarilla rajoitettiin 25 henkilöön. Se on noin puolet ison turistibussin kapasiteetista, mikä pakottaa nuo yrittäjät miettimään ansaintalogiikka uudelleen. Lisäksi opastettujen ryhmien luomaa meluhaittaa on vähennetty kieltämällä kannettavat kaiuttimet.Toinen keino turistimassojen rajoittamiseen on ollut vain päiväaikaan kaupunkiin saapuvilta perittävä pääsymaksu turistihuippujen aikaan. Kyseessä oli kokeilu, joka päättyi heinäkuun puolivälissä ja jonka tuloksia tarkastellaan parhaillaan. Päiväturistien oli rekisteröidyttävä verkossa ja ostettava viiden euron pääsylippu, jolla sai QR-koodin. Hinta itsessään tuskin on ongelma, mutta jo rekisteröitymisen vaiva rajoittanee kävijöitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPariisiPariisi on toinen romanttinen kaupunki, jonka kaduilla havisee historia ja jossa riittää hienoja maamerkkejä. Pariisi on toki iso kaupunki, jonka nähtävyydet jakautuvat laajalle alueelle, joten ongelma turistien kanssa ei ole aivan yhtä paha kuin edellä mainituissa kaupungeissa. 37 miljoonaa vuosittaista turistia on silti iso määrä mihin tahansa kaupunkiin. Pariisi on siksi nostanut esimerkiksi jo yöpymisten yhteydessä maksettavaa kaupunkiveroa merkittävästi.Tänä vuonna Pariisi on edennyt varovaisesti turistien kanssa, koska venettä ei haluttu keikuttaa ennen olympialaisia. Yksittäisiä rajoituksia on otettu kuitenkin jo käyttöön tunnetuimmissa maamerkeissä. Louvre on esimerkiksi rajoittanut päivittäisten vierailijoiden määrän 30 000:een.Pariisin viranomaisilla on tunnetusti myös huonosti tietoa siitä, miten paljon turisteja milläkin alueella liikkuu. Lisäksi ranskalaiset ovat toistaiseksi lähestyneet ongelmaa myös sallivammasta näkökulmasta kuin monet muut kaupungit. Ranska ei halua rajoittaa turistien määrää vaan jakaa turistien määrän tasaisemmin koko maan turistikohteiden kesken. Joku voisi kutsua sitä myös kestäväksi kehitykseksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Yleinen Tunisia – omatoimisille seikkailijoille 19.11.2024 Matkailu Erikoiset unet: designelämyksiä aulasta alkaen 18.11.2024 Matkailu Maailman joulutorit – Helsinki mainittu! 17.11.2024 Matkailu Matkailu muuttuu vauhdilla: hinnat nousussa, elämyksiä janotaan 14.11.2024 Matkailu Tallinna saa jo joulukuusen, joulutori avautuu 22.11. 11.11.2024 Matkailu Viro – vuoden kansainvälinen matkailukohde 11.11.2024 Matkailu Kelkkamatka Suomen huipulle – Haltin maisemat ovat kuin kuun pinnalta 10.11.2024 Matkailu Uusi-Seelanti: haltijoiden ja hobittien matkassa 3.11.2024 Matkailu Neuschwanstein: hulppeassa tuhkimolinnassa kulminoituu moni nykyturismin ongelma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä