26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miljoonat turistit aiheuttavat haittaa isojen kaupunkien asukkaille. Amsterdam, Barcelona, Pariisi ja Venetsia ryhtyneet jo toimiin. Muita kaupunkeja seuraa varmasti perässä. Korona hiljensi maailman ja hyydytti turistivirrat hetkeksi, mutta nyt ollaan palattu takaisin vanhaan. Monessa paikassa on läikkynyt jopa yli, kun karanteenissa olleet turistit ovat lähteneet taas hakemaan elämyksiä.Yhä useampi suurista turistimassoista kärsivä kaupunki on alkanut miettiä keinoja turistien määrän rajoittamiseen. Turisteja halutaan toki yhä vieraiksi, mutta ei kaupunkilaisten oman viihtyvyyden kustannuksella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBarcelonalaiset nousivat ”aseisiin”Barcelona oli yksi ensimmäisiä kaupunkeja, joka uutisoi turistien määrä nousseen ongelmaksi. Ja tämä oli jo vuosikausia sitten. Tänä kesänä läikkyi taas kerran yli, kun noin 3000:n barcelonalaisen joukko osoitti mieltään massaturismia vastaan. Osa heistä oli varustautunut vesipistooleilla, joilla turisteja ammuttiin. Lapsellista toki, mutta alleviivaa sitä, miten tunteet kiehuvat yli. Suurin kivi suuttuneiden kaupunkilaisten kengässä on turisteille vuokrattavat Airbnb-asunnot, jotka ovat nostaneet pienten asuntojen hinnat Barcelonassa tavallisten ihmisten ulottumattomiin.Tämä näkyy tilastoissa. Viimeisen 10 vuoden aikana Barcelonan vanhassa keskustassa asuvien vuokrat ovat nousseet 68 prosentilla ja asuntojen hinnat 38 prosentilla. Ilmiö on tuttu myös monesta muusta kaupungista. Barcelonan kaupunki on jo reagoinut ongelmaan, kaikkien majoitusta Airbnb:n tai Booking.com tapaisten sivustojen kautta tarjoavien on nyt rekisteröidyttävä kaupungin viranomaisille ja saatava lupa asunnon vuokraamiseen. Barcelonan pormestari Jaume Collboni on jopa ilmoittanut suunnitelmista kieltää asuntojen vuokraaminen turisteille ja peruuttaa kaikkien 10 101 tällä hetkellä lyhytaikaiseen vuokraukseen hyväksytyn asunnon luvat marraskuuhun 2028 mennessä. Tämän laillisuudesta käydään parhaillaan tiukkaa keskustelua samaan tapaan kuin Suomen uudesta käännytyslaista.Barcelonassa on myös jo rajoitettu hotellivuoteiden määrää ja jopa estetty uusien hotellien avaaminen kaupungin historialliseen keskustaan. Viime aikoina kaupungissa on turvauduttu myös ylimääräiseen veroon. Tikun nokassa ovat isoilla risteilylaivoilla saapuvat vieraat. Barcelona perii nyt risteilymatkustajilta veroa, jonka risteily-yhtiöt maksavat. Kerätyt varat on tarkoitus kanavoida paikallisiin kehityshankkeisiin, jotka ulottuvat kulttuuriperintökohteiden matkailureiteistä rantojen yleisiin käymälöihin.Ja jotta ongelmasta saa edes jonkinlaisen käsityksen, viime vuonna Barcelonassa kävi lähes 26 miljoonaa turistia. Ja nuo määrät keskittyvät tietysti kesäkuukausiin. Se on kova rasite 1,6 miljoonan asukkaan infrastruktuurille.Amsterdam haluaa siistiä kadutAmsterdamin punaisten lyhtyjen alue on yksi tunnetuimpia maailmassa, ja kun kaupunki tunnetaan vielä vapaamielisestä huumausaineiden politiikastaan, on Amsterdamista tullut etenkin kesäkuukausina Euroopan bilepääkaupunki. Ja Barcelonan tapaan myös Amsterdamissa asuntojen hinnat ovat kohonneet, kun yhä useampi on nähnyt niissä sijoitusmahdollisuuden lyhytaikaiseen vuokrakäyttöön. Amsterdamin kaupunki on jo reagoinut tähän. Tämän vuoden alussa Amsterdamissa otettiin käyttöön uudet määräykset, joilla asetetaan etusijalle opiskelijoiden, opettajien ja poliisiharjoittelijoiden asuminen, rajoitetaan yksityisten loma-asuntojen määrää ja alennetaan Bed & Breakfast -tyyppisten aamiaismajoituksen enimmäismäärää. Myös turisteille suunnattujen matkamuistomyymälöiden lupia on rajoitettu.Myös turistiveroja on nostettu merkittävästi, ja ne ovat nyt Euroopan korkeimpia. Risteilyaluksilla saapuvilta turisteilta perittävä vuorokausimaksu on noussut 14 euroon henkilöä kohti, ja hotellihuoneen hintaan sisältyvä vero on noussut 12,5 prosenttiin huoneen hinnasta. Korotus koskee kaikkia majoituspaikkoja luksushotelleista leirintäalueisiin.Kannabiksen poltto on myös kielletty nykyään ulkotiloissa ydinkeskustassa, ja lisäksi yökerhojen aukioloaikoja on käyty rajoittamaan. Suunnitelmissa on myös siirtää koko punaisten lyhtyjen alue uuteen paikkaan, mikä rauhoittaisi ydinkeskustaa selvästi.Venetsia vajoamassa historiaansaVenetsia on yksi maailman romanttisempia kaupunkeja, jossa kaikki haluavat käydä ottamassa selfien joko Huokausten sillalla, Ponte dell’ Academia -sillalla tai Pyhän Markuksen aukiolla. Koska meren pinta nousee jatkuvasti, tulvat Venetsiassa pahenevat jatkuvasti. Tästä johtuen kaupungissa virallisesti asuvien ihmisten määrä on pudonnut dramaattisesti. Kun Venetsian historiallisessa keskustassa asui enimmillään noin 175 000 asukasta vuonna 1951, nykyään ydinkeskustan asukasluku on vain hieman yli 50 000.Ja kuten Amsterdamissa ja Barcelonassa, myös Venetsiassa suurin turismiin liittyvä haaste ovat isot risteilyalukset ja busseilla kaupunkiin saapuvat päiväturistit. Tänä vuonna kaupungissa otettiin käyttöön kaksi merkittävää toimenpidettä turismin hillitsemiseksi. Turistien ryhmäkoko historiallisessa keskustassa ja saarilla rajoitettiin 25 henkilöön. Se on noin puolet ison turistibussin kapasiteetista, mikä pakottaa nuo yrittäjät miettimään ansaintalogiikka uudelleen. Lisäksi opastettujen ryhmien luomaa meluhaittaa on vähennetty kieltämällä kannettavat kaiuttimet.Toinen keino turistimassojen rajoittamiseen on ollut vain päiväaikaan kaupunkiin saapuvilta perittävä pääsymaksu turistihuippujen aikaan. Kyseessä oli kokeilu, joka päättyi heinäkuun puolivälissä ja jonka tuloksia tarkastellaan parhaillaan. Päiväturistien oli rekisteröidyttävä verkossa ja ostettava viiden euron pääsylippu, jolla sai QR-koodin. Hinta itsessään tuskin on ongelma, mutta jo rekisteröitymisen vaiva rajoittanee kävijöitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPariisiPariisi on toinen romanttinen kaupunki, jonka kaduilla havisee historia ja jossa riittää hienoja maamerkkejä. Pariisi on toki iso kaupunki, jonka nähtävyydet jakautuvat laajalle alueelle, joten ongelma turistien kanssa ei ole aivan yhtä paha kuin edellä mainituissa kaupungeissa. 37 miljoonaa vuosittaista turistia on silti iso määrä mihin tahansa kaupunkiin. Pariisi on siksi nostanut esimerkiksi jo yöpymisten yhteydessä maksettavaa kaupunkiveroa merkittävästi.Tänä vuonna Pariisi on edennyt varovaisesti turistien kanssa, koska venettä ei haluttu keikuttaa ennen olympialaisia. Yksittäisiä rajoituksia on otettu kuitenkin jo käyttöön tunnetuimmissa maamerkeissä. Louvre on esimerkiksi rajoittanut päivittäisten vierailijoiden määrän 30 000:een.Pariisin viranomaisilla on tunnetusti myös huonosti tietoa siitä, miten paljon turisteja milläkin alueella liikkuu. Lisäksi ranskalaiset ovat toistaiseksi lähestyneet ongelmaa myös sallivammasta näkökulmasta kuin monet muut kaupungit. Ranska ei halua rajoittaa turistien määrää vaan jakaa turistien määrän tasaisemmin koko maan turistikohteiden kesken. Joku voisi kutsua sitä myös kestäväksi kehitykseksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen