11.2.2021 Liikenne Onnettomuustutkijat kaipaavat poliisilta liikennevalvontaa – ”valvonnalle on edelleen tarve” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2019 tutkituista kuolonkolareista yli puolet oli tapauksia, jotka nostivat esiin tarpeen kohentaa poliisin liikennevalvontaa. Suomessa tutkitaan kaikki tieliikenteen kuolonkolarit. Vuonna 2019 tutkituista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista joka toisen (53 %) yhteydessä tutkijalautakunnat esittivät liikennevalvontaan liittyviä parannusehdotuksia.Vastaavasti samana vuonna tutkituista jalankulkijan tai polkupyöräilijän kuolemiin johtaneista onnettomuuksista joka kolmannen (36 %) yhteydessä tutkijalautakunnat esittivät liikennevalvontaan liittyviä parannusehdotuksia.Parannustoiveet käyvät ilmi Onnettomuustietoinstituutin (OTI) lausunnosta, joka liittyy valmisteilla olevaan poliisin liikennevalvonnan ja liikenneturvallisuuden toimintaohjelmaan vuosille 2021–2024.Toimintaohjelman tavoitteena on liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten vähentäminen. Sisäministeriön linjaamana liikenneturvallisuuden pitkän aikavälin visiona on, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValvontaa tien päälläOTI nostaa lausunnossaan esille poliisin tien päällä suorittaman liikennevalvonnan merkityksen. ”Keskeistä poliisin toiminnalle on rikoksia ja onnettomuuksia ennaltaehkäisevä vaikutus, joka liikenteessä tarkoittaa käytännössä sitä, että poliisi toiminnallaan tukee liikennesääntöjen noudattamista ja puuttuu havaittuun sääntöjen vastaiseen toimintaan.”Esimerkiksi automaattisen nopeusvalvonnan avulla poliisi ei pysty puuttumaan kuin osaan liikenneturvallisuutta vaarantavasta autoilusta.OTI:n mukaan tutkijalautakuntien parannusehdotukset liittyivät tyypillisesti kuljettajien ajotaidon ja ajokyvyn valvonnan, riskikuljettajien tunnistamisen sekä liikennepäihtymyksen ja nopeusvalvonnan kehittämiseen ja tehostamiseen.”Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien tutkinnan perusteella myös turvalaitteiden käytön valvonnalle on edelleen tarve”, OTI linjaa.OTI huomauttaa myös, että autoilijoiden ajoterveyteen liittyvä poliisien osaamis- ja valvontatarve on lisääntynyt. Lausunnossa korostetaan, että nykyisessä liikenneympäristössä ”tunnistettuihin riskitekijöihin puuttumisen ja ennaltaehkäisyn kannalta on tärkeää ylläpitää poliisin osaamista.”Autoliiton lausunnossa samaisesta toimintaohjelmasta huomautetaan, että automaattisella kameravalvonnalla ei voida kompensoida liikennepoliisien suorittamaa valvontaa. Näkemyksen taustalla on, ettei automaattinen kameravalvonta auta havaitsemaan liikenteestä esimerkiksi humalassa tai huumeissa autoilevia tai muutoin kuin peltipoliisin kohdilla vaarallisen holtitonta nopeutta ajavia.Autoilijoiden etujärjestön mukaan poliisin liikennevalvontaan ei ole hyväksyttävää luoda sellaisia mittareita, jotka ohjaavat tulospaineessa panostamaan esimerkiksi automaattivalvontaan paikoissa, joissa saadaan helposti suoritteita sen sijaan, että keskitettäisiin sama resurssi liikenneturvallisuuden kannalta vaikuttavampaan työhön. Lue lisää: Autoliitto: Automaattinen kameravalvonta ei korvaa poliisia tien päällä Liikennevalvontaa on siirtynyt tien päältä peltipoliiseille 1 111 peltipoliisia valvoo ylinopeuksia teiden varsilla Teksti: Marko Jokela Kuva: OTI Lähde: Onnettomuustietoinstituutin lausunto Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti