11.4.2024

Opel Frontera tekee paluun saksalaismerkin nimistöön – tällä kertaa kompaktina crossoverina polttomoottori- ja täyssähkövaihtoehtoineen

Kuva Opel

Upouuden Opel Fronteran markkinalanseerauksen odotetaan tapahtuvan tulevana kesänä.

Opel Frontera on todennäköisesti nimenä monille Moottorin lukijoille hieman pölyttynyt muisto yli 20 vuoden takaa. Tuo menneen maailman Opel Frontera oli japanilaissukuinen maastoauto, jolla oli sukulaisia vähän joka puolella maailmaa. Mitä tämä tosiasiassa tarkoittaa, on aikanaan Moottorin logonvaihtoihin erikoistuneen juttusarjan heiniä, mutta myös tämä uusi yritys on kaikkien muiden Opeleiden tavoin Stellantiksen runsaudensarvesta ammennettu.

Aiemmin oli ilmassa huhuja, että 2020-luvun Fronterasta tulisi seitsenpaikkainen tilamaasturi uuden Peugeot 5008:n piirustuksilla, mutta todellisuus onkin se, että Fronteran ranskalaissisareksi nousee tuleva, uusi Citroën C3 Aircross. Näin ollen mallin pohjalta löytyy kokonaan uuden STLA -pohjarakenteen sijaan CMP:stä jatkokehitetty Smart Car -arkkitehtuuri.

Opelin katalogissa uusi Frontera tulee sijoittumaan Mokan ja Grandlandin välimaastoon. Myös noiden kahden mallin on määrä uudistua kuluvan vuoden aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tilat kunniassa

Jo päätellen sukulaisuudesta tulevaan C3 Aircrossiin, Fronteran ulkomitat on käytetty tehokkaasti hyödyksi. Auton ilme on ehkä mallinimen historiakin huomioiden jämäkän maasturimainen, ja ote on jylhine linjoineen sekä tukevine seikkailumuoveineen selvästi erilainen kuin Mokassa ja Grandlandissa. Fronteran myötä Opel ottaa myös käyttöön uusimman brändi-ilmeensä, keulalta löytyykin ensimmäisenä Opelina viimeisin versio blitz-logosta.

Opel jakaa tässä vaiheessa varsin vähän teknisiä tietoja Fronterasta, mutta tavaratilan tilavuus meillä on selvillä. Kaikki penkit pystyssä tilaa on 460 litraa, mikä on jopa 150 litraa enemmän kuin Mokan täyssähköversiossa. Kun takapenkit kaadetaan 60:40 -suhteessa, kontti laajenee 1 600-litraiseksi eli tilaa on yli 500 litraa enemmän kuin Mokassa. Lisäksi Opelin tiedote mainitsee jopa 200 kilon kattokuorman, eli tarvittaessa kattotelineiden varaan voi uskoa ihan kunnolla lisäkuormaa.

Fronteran kojelautanäkymä on Opelin viimeisintä tyyliä. Kahden 10-tuumaisen näytön konfiguraation ohella autoon tarjotaan myös ratkaisua, jossa keskellä kojelautaa on älypuhelinteline, ja auton eri tietoviihdetoiminnot hoituvat kännykällä. Toki myös puhelimen ilmastoitu, langaton lataus on mahdollinen, ja USB-portteja löytyy kaksi.

Kahdella tapaa

Tämä Fronteran ensiesittely on todellakin vasta ensiesittely, ja tarkkoja teknisiä tietoja odotamme julkistettaviksi vasta tuonnempana. Se on kuitenkin selvää, että kuten moni muu sukulaismallinsa, Frontera tulee tarjolle sekä täyssähköisenä että bensiinikäyttöisenä.

Myynnin aikanaan käynnistävän täyssähköversion voi olettaa käsittävän etuakselille sijoitettavan sähkömoottorin ja noin 50 kilowattitunnin akuston. Polttomoottoriversiosta on puolestaan tulossa monista konsernisisarista tuttu 1,2-litrainen kevythybridibensiini.

Upouuden Fronteran markkinalanseerauksen odotetaan tapahtuvan tulevana kesänä.

Lähde: Opel

Luetuimmat