27.2.2024 Ajoneuvot Käyttötesti: 8 kuukaudessa nähdään, onko Opel Astra Electric -sähköviistoperä hintansa väärti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusin käyttötestiautomme on Opel Astra Electric, joka yhdistää täyssähköisen tekniikan kiinnostavalla tavalla kompaktiin hatchback-korimalliin. Bensiinikäyttöisen Toyota Corolla Cross -hybridin, jonka loppuraportti julkaistaan myöhemmin tänä keväänä, jälkeen käyttötestissämme oli vaihteeksi vuoro sukeltaa täyssähköautojen maailmaan. Seuloimme erilaisia autoehdokkaita varsin pitkään, mutta lopulta valinta osui mielenkiintoiseen tulokkaaseen, vuonna 2021 esitellyn kahdeksannen sukupolven Opel Astran viime syksynä myyntiin tulleeseen täyssähköversioon.Vaikka mallinimi on tuttuakin tutumpi ja auto näyttää ehdalta saksalaismerkin edustajalta, totuus on tätä nykyä se, että pinnan alla on käytössä emokonsernin Stellantis-tekniikkaa. Tämä tarkoittaa 51 nettokilowattitunnin akkua 100 kilowatin pikalatauksella ja 11 kilowatin kolmivaiheisella AC-latauksella. Muiden uusien Stellantis-sähköautojen tapaan Astran WLTP-toimintamatka on venytetty yli 400 kilometrin rajapyykin. Menopuolesta vastaa 115 kilowatin (156 hv) sähkömoottori, joka pyörittää etupyöriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalalla ajoasennollaKiinnostavan osa-alueen luo myös Astra Electricin rakenne. Useimmissa muissa täyssähköautoissa akusto muodostaa yhtenäisen levymäisen paketin matkustamon alla, mikä tekee ajoasennosta yleensä katumaasturimaisen korkean, heikentää takamatkustajien reisitukea ja johtaa tietysti myös korkeampaan kattolinjaan nostaen energiankulutusta suuremmissa ajonopeuksissa.Polttomoottoripohjaisessa Astra Electricissä akusto on sen sijaan hajautettu muun muassa polttonestesäiliön tilalle sekä etu- ja takaistuinten väliin niin, että ajoasento on keskimääräistä alhaisempi, ja alle 1,5 metrin korkeudellaan Astra onkin yksi markkinoiden matalimmista sähköautoista. Kun pääsemme kokeilemaan takaistuintiloja elävillä testinukeilla, raportoimme miltä nämä tuntuvat sitten käytännön tasolla.Peugeot verrokkinaMielenkiintoista on sekin, että Astra Electricistä on tulossa myyntiin myös farmariversio Sports Tourer, joka onkin sisarmalli Peugeot e-308 SW:n sekä kiinalaisen MG 5:n ohella niitä harvoja täyssähköisiä farkkuja. Tämä hatchback-Astralla suoritettava käyttötesti pelaa miltei yksi yhteen Sports Tourerin kanssa, sillä sähkötekniikka on identtistä ja malleille ilmoitettu WLTP-toimintamatka eroaa toisistaan vain muutaman kilometrin verran.Vielä tuosta Peugeotista: koska 308 ja Astra ovat nykyään läheiset sisarmallit, on myös mielenkiintoista verrata täyssähkö-Opelin käyttökokemuksia vastaavalla korirakenteella varustettuun lataushybridi-Peugeotiin, jollainen meillä oli käyttötestissä vuonna 2022.Läpileikkauskuvassa on havainnollistettu keltaisella värillä ajoakkujen sijoituspaikat istuinrivien lomassa sekä polttonestesäiliön paikalla. Toki akun 51 kilowattitunnin nettokapasiteetti on tässä hintaluokassa siitä pienimmästä päästä.Kalliin tuntuinenYksi huono puoli käyttötestiautossamme havaittiin jo ennen kuin autolla oli ajettu metriäkään: korkealta vaikuttava hankintahinta verrattuna Teslan ja kiinalaisten sähköautovalmistajien asettamiin paineisiin. Sama tilanne tosin vaivaa miltei kaikkia muitakin eurooppalaismerkkejä.Niinpä vaikka Astra Electric näyttää hyvältä ja tuntuu laadukkaalta ja Business Lauch Edition -tason vakiovarustelu on runsas, pyydetty 48 390 euroa tuntuu varsin suurelta summalta auton kuljetuskapasiteettiin nähden. Mainitut haastajat tarjoavat reilumpien tilojen ohella yleensä myös väkevämpää moottori- sekä korkeampaa huippulataustehoa.Mutta kyllä Astra Electricille oma markkinarakosensa sentään löytyy. Jos tahtoo nimenomaan perinteiseen henkilöautoon tehdyn, näppärän kokoisen sähköauton edellä mainitulla suhteellisen matalalla ajoasennolla ja kattolinjalla, haastajia ei kovin montaa ole. Kahdeksan kuukauden käyttötestimme saa siis luvan kertoa, onko sähkö-Opel kaiken siihen sijoitetun rahan väärti.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja OpelMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan on pinnalta kova mutta sisältä pehmeä ajettava 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?