Opel Astra Innovation Plus hatchback pystyperä koeajo 1.2 130 hv bensiinimoottori

Ajoneuvot Koeajo 4.8.2022

Koeajo: Opel Astra – arkeen ja baanoille saksalaissävyin

Opel Astra erottautuu konsernisisaristaan keskittymällä perusasioihin ja antamalla saksalaisuuden näkyä. Hyvää: ergonomia, tyyli. Huonoa: Autobahn-keskeisyys.

Opel Astra tuli hiljattain tutuksi jo farmarikorinakin Frankfurtin seudulla, mutta palataan sitä ennen hatchbackin koeajoon kotopuolessa. Salamamerkin uutuudesta on vaikea puhua mainitsematta Peugeot 308:aa, sillä autojen peruspalikat ja julkaisuaikataulut ovat melko samanlaiset.

Opel Astra Innovation Plus hatchback pystyperä koeajo 1.2 130 hv bensiinimoottori

Erottavia tekijöitäkin on. Hinnastossa osa voimalinjoista on saanut melkoisesti erilaisen tulkinnan merkkien välillä. Kaikkia autoja koskevat puolestaan tietyt erot ajattelutavassa. Hiukan fiinimpään kokemukseen tähtäävään Peugeotiin verrattuna Astra keskittyy konstailematta  arkeen. Se myös haluaa esittää tietyt asiat pykälää saksalaisemmin.

Opel Astra Innovation Plus hatchback pystyperä koeajo 1.2 130 hv bensiinimoottori

Tuttu luokka, uusi koulu

Opel Astra on pysynyt mittanauhan mukaan lähes ennallaan edelliseen mallipolveen verrattuna. Neljän millimetrin pituuskasvu on pientä, eikä edes 13 mm kasvanut akseliväli ole kovin radikaali muutos. Terävälinjainen muotoilu näkyy parhaiten keulan uudessa Vizor-ilmeessä, joka on tuttu esimerkiksi Mokkan keulalta.

Sisätiloissa tummanpuhuva Opel Astra on yhdistelmä saksalaista designia ja PSA-ryhmän elementtejä. Esimerkiksi viiksissä konserninäkö on yhteistä, mutta ruutujen grafiikoissa Opel suosii omaa ilmettä. Ero edelliseen General Motors -taustaiseen Astraan on tuntuva erityisesti tällä saralla.

Opel Astra Innovation Plus hatchback pystyperä koeajo 1.2 130 hv bensiinimoottori

Tietoviihdejärjestelmän osalta Astra onnistuu vaikeassa tempussa, sillä vaikka valikot ovat samat kuin esimerkiksi uusimmissa Citroëneissa, on niiden jäsentely parempaa kiitos värien käytön. Lisäksi Opel on halunnut varustaa auton ilmastoinnin ja lämmityksen lisäpainikkeilla, jotka helpottavat perustoimintojen käyttöä. Kojelaudasta löytyy myös piilolokero. AGR-etuistuinten säädöt ovat hyvät ja istuin tukee napakkuudellaan. Takana Astra tarjoaa mittoihinsa nähden hyvät tilat. Tavaratila on laajennettavissa aina polttomoottorimalleissa 422 litrasta 1 339 litraan.

Baanojen kasvatti

Opel itse tituleeraa Astraa “Autobahninkestäväksi” ja nopeasti tulee selväksi, että saksalaistehdas on hyödyntänyt kotimaansa kovavauhtista tiestöä kattavasti autoa suunnitellessaan. Alustan perusvire on kontrolloidun napakka ja toimii paremmin moottoritietilanteissa kuin karkeilla taajamateillä.

Opel Astra Innovation Plus hatchback pystyperä koeajo 1.2 130 hv bensiinimoottori

Toinen osoitus Autobahn-hengestä on äänieristys, jossa on ilmeisesti keskitytty suhinoiden eristämiseen karkeasta tiestä aiheutuvan rengasmelun sijaan. Keskinkertainen suoritus ei tee Astrasta erityisen äänekästä luokassaan, mutta ulkomailla äänieristys toimii suhteessa paremmin.

Opel Astra Innovation Plus hatchback pystyperä koeajo 1.2 130 hv bensiinimoottori

1,2-litraisen bensiinimoottorin 130 hevosvoimaa riittää mainiosti arkiajoihin tyhjähköllä autolla. Automaattivaihteisto ei antanut huomautettavaa suuntaan tai toiseen. Ohjaus on kevyt ja keskinopea.
Jo nyt voimalinjavalikoimasta löytyy kaikkea ahdettujen bensiinimoottorien ja dieselin lisäksi lataushybridi, mutta ensi vuonna mallisto täydentyy vielä täyssähköversiolla. Myös farmarikori saa samat moottoriversiot, joten Opel suhtautuu Astran mallistoon ihailtavalla valinnanvaralla.

Opel Astra Innovation Plus hatchback pystyperä koeajo 1.2 130 hv bensiinimoottori

Opel Astra -malliston hinnat alkavat manuaalivaihteisen 110-hevosvoimaisen Innovationin 26 391 eurosta.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Opel

Kaikki koeajot

Uusimmat