4.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra – arkeen ja baanoille saksalaissävyin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra erottautuu konsernisisaristaan keskittymällä perusasioihin ja antamalla saksalaisuuden näkyä. Hyvää: ergonomia, tyyli. Huonoa: Autobahn-keskeisyys. Opel Astra tuli hiljattain tutuksi jo farmarikorinakin Frankfurtin seudulla, mutta palataan sitä ennen hatchbackin koeajoon kotopuolessa. Salamamerkin uutuudesta on vaikea puhua mainitsematta Peugeot 308:aa, sillä autojen peruspalikat ja julkaisuaikataulut ovat melko samanlaiset. Erottavia tekijöitäkin on. Hinnastossa osa voimalinjoista on saanut melkoisesti erilaisen tulkinnan merkkien välillä. Kaikkia autoja koskevat puolestaan tietyt erot ajattelutavassa. Hiukan fiinimpään kokemukseen tähtäävään Peugeotiin verrattuna Astra keskittyy konstailematta arkeen. Se myös haluaa esittää tietyt asiat pykälää saksalaisemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu luokka, uusi koulu Opel Astra on pysynyt mittanauhan mukaan lähes ennallaan edelliseen mallipolveen verrattuna. Neljän millimetrin pituuskasvu on pientä, eikä edes 13 mm kasvanut akseliväli ole kovin radikaali muutos. Terävälinjainen muotoilu näkyy parhaiten keulan uudessa Vizor-ilmeessä, joka on tuttu esimerkiksi Mokkan keulalta. Sisätiloissa tummanpuhuva Opel Astra on yhdistelmä saksalaista designia ja PSA-ryhmän elementtejä. Esimerkiksi viiksissä konserninäkö on yhteistä, mutta ruutujen grafiikoissa Opel suosii omaa ilmettä. Ero edelliseen General Motors -taustaiseen Astraan on tuntuva erityisesti tällä saralla. Tietoviihdejärjestelmän osalta Astra onnistuu vaikeassa tempussa, sillä vaikka valikot ovat samat kuin esimerkiksi uusimmissa Citroëneissa, on niiden jäsentely parempaa kiitos värien käytön. Lisäksi Opel on halunnut varustaa auton ilmastoinnin ja lämmityksen lisäpainikkeilla, jotka helpottavat perustoimintojen käyttöä. Kojelaudasta löytyy myös piilolokero. AGR-etuistuinten säädöt ovat hyvät ja istuin tukee napakkuudellaan. Takana Astra tarjoaa mittoihinsa nähden hyvät tilat. Tavaratila on laajennettavissa aina polttomoottorimalleissa 422 litrasta 1 339 litraan. Baanojen kasvatti Opel itse tituleeraa Astraa “Autobahninkestäväksi” ja nopeasti tulee selväksi, että saksalaistehdas on hyödyntänyt kotimaansa kovavauhtista tiestöä kattavasti autoa suunnitellessaan. Alustan perusvire on kontrolloidun napakka ja toimii paremmin moottoritietilanteissa kuin karkeilla taajamateillä. Toinen osoitus Autobahn-hengestä on äänieristys, jossa on ilmeisesti keskitytty suhinoiden eristämiseen karkeasta tiestä aiheutuvan rengasmelun sijaan. Keskinkertainen suoritus ei tee Astrasta erityisen äänekästä luokassaan, mutta ulkomailla äänieristys toimii suhteessa paremmin. 1,2-litraisen bensiinimoottorin 130 hevosvoimaa riittää mainiosti arkiajoihin tyhjähköllä autolla. Automaattivaihteisto ei antanut huomautettavaa suuntaan tai toiseen. Ohjaus on kevyt ja keskinopea. Jo nyt voimalinjavalikoimasta löytyy kaikkea ahdettujen bensiinimoottorien ja dieselin lisäksi lataushybridi, mutta ensi vuonna mallisto täydentyy vielä täyssähköversiolla. Myös farmarikori saa samat moottoriversiot, joten Opel suhtautuu Astran mallistoon ihailtavalla valinnanvaralla. Opel Astra -malliston hinnat alkavat manuaalivaihteisen 110-hevosvoimaisen Innovationin 26 391 eurosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Koeajo: Opel Astra Sports Tourer – klassinen farmari trendikkäillä käyttövoimilla Opel Astra ja Peugeot 308 PHEVit – ”sama auto”, mutta mistä tuhansien eurojen hintaero? Koeajo: Peugeot 308 SW – onko se aiempaa käytännöllisempi? Opel Astra Innovation Plus 130 A Hinta alkaen 30 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 794 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4374 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1441 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 422–1 339 l Omamassa: 1371 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 680 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?