4.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Opel Astra – arkeen ja baanoille saksalaissävyin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra erottautuu konsernisisaristaan keskittymällä perusasioihin ja antamalla saksalaisuuden näkyä. Hyvää: ergonomia, tyyli. Huonoa: Autobahn-keskeisyys. Opel Astra tuli hiljattain tutuksi jo farmarikorinakin Frankfurtin seudulla, mutta palataan sitä ennen hatchbackin koeajoon kotopuolessa. Salamamerkin uutuudesta on vaikea puhua mainitsematta Peugeot 308:aa, sillä autojen peruspalikat ja julkaisuaikataulut ovat melko samanlaiset.Erottavia tekijöitäkin on. Hinnastossa osa voimalinjoista on saanut melkoisesti erilaisen tulkinnan merkkien välillä. Kaikkia autoja koskevat puolestaan tietyt erot ajattelutavassa. Hiukan fiinimpään kokemukseen tähtäävään Peugeotiin verrattuna Astra keskittyy konstailematta arkeen. Se myös haluaa esittää tietyt asiat pykälää saksalaisemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu luokka, uusi kouluOpel Astra on pysynyt mittanauhan mukaan lähes ennallaan edelliseen mallipolveen verrattuna. Neljän millimetrin pituuskasvu on pientä, eikä edes 13 mm kasvanut akseliväli ole kovin radikaali muutos. Terävälinjainen muotoilu näkyy parhaiten keulan uudessa Vizor-ilmeessä, joka on tuttu esimerkiksi Mokkan keulalta. Sisätiloissa tummanpuhuva Opel Astra on yhdistelmä saksalaista designia ja PSA-ryhmän elementtejä. Esimerkiksi viiksissä konserninäkö on yhteistä, mutta ruutujen grafiikoissa Opel suosii omaa ilmettä. Ero edelliseen General Motors -taustaiseen Astraan on tuntuva erityisesti tällä saralla.Tietoviihdejärjestelmän osalta Astra onnistuu vaikeassa tempussa, sillä vaikka valikot ovat samat kuin esimerkiksi uusimmissa Citroëneissa, on niiden jäsentely parempaa kiitos värien käytön. Lisäksi Opel on halunnut varustaa auton ilmastoinnin ja lämmityksen lisäpainikkeilla, jotka helpottavat perustoimintojen käyttöä. Kojelaudasta löytyy myös piilolokero. AGR-etuistuinten säädöt ovat hyvät ja istuin tukee napakkuudellaan. Takana Astra tarjoaa mittoihinsa nähden hyvät tilat. Tavaratila on laajennettavissa aina polttomoottorimalleissa 422 litrasta 1 339 litraan. Baanojen kasvattiOpel itse tituleeraa Astraa “Autobahninkestäväksi” ja nopeasti tulee selväksi, että saksalaistehdas on hyödyntänyt kotimaansa kovavauhtista tiestöä kattavasti autoa suunnitellessaan. Alustan perusvire on kontrolloidun napakka ja toimii paremmin moottoritietilanteissa kuin karkeilla taajamateillä.Toinen osoitus Autobahn-hengestä on äänieristys, jossa on ilmeisesti keskitytty suhinoiden eristämiseen karkeasta tiestä aiheutuvan rengasmelun sijaan. Keskinkertainen suoritus ei tee Astrasta erityisen äänekästä luokassaan, mutta ulkomailla äänieristys toimii suhteessa paremmin.1,2-litraisen bensiinimoottorin 130 hevosvoimaa riittää mainiosti arkiajoihin tyhjähköllä autolla. Automaattivaihteisto ei antanut huomautettavaa suuntaan tai toiseen. Ohjaus on kevyt ja keskinopea. Jo nyt voimalinjavalikoimasta löytyy kaikkea ahdettujen bensiinimoottorien ja dieselin lisäksi lataushybridi, mutta ensi vuonna mallisto täydentyy vielä täyssähköversiolla. Myös farmarikori saa samat moottoriversiot, joten Opel suhtautuu Astran mallistoon ihailtavalla valinnanvaralla.Opel Astra -malliston hinnat alkavat manuaalivaihteisen 110-hevosvoimaisen Innovationin 26 391 eurosta.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaKoeajo: Opel Astra Sports Tourer – klassinen farmari trendikkäillä käyttövoimilla Opel Astra ja Peugeot 308 PHEVit – ”sama auto”, mutta mistä tuhansien eurojen hintaero? Koeajo: Peugeot 308 SW – onko se aiempaa käytännöllisempi? Opel Astra Innovation Plus 130 A Hinta alkaen 30 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 794 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4374 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1441 mm, akseliväli 2675 mm Tavaratila: 422–1 339 l Omamassa: 1371 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 680 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta