5.1.2022

Koeajo: Peugeot 308 GT Hybrid 225 e-EAT8 – virtaa viistoperään

Peugeot 308 GT

Peugeot 308 haluaa osansa lataushybridien kasvavasta myynnistä. Hyvää: istuimet, ajoasento, pikavalinnat, suorituskyky, mukavuus, varustelu. Huonoa: takatilat, jarrutunto, köykäinen ohjaus.

Peugeot 308 on saanut täysin uuden leijonailmeen torahampaineen, edellinen sukupolvi olikin ehtinyt jo kahdeksan vuoden ikäiseksi. Samalla 308 saa kunnian esitellä yhtiön uuden logon.

Peugeot 308 GT

Perusrakenne ja voimalinjat ovat pääosin ennallaan. Mallisto on kasvanut lataushybridiversioilla, joiden tekniikka puolestaan on tuttua 3008- ja 508-mallistoista. Ensimmäisenä maahan saapunut erä on pääsääntöisesti viisiovisia luukkuperiä kalleimpana GT-lataushybridiversiona, kuten koeajoautokin. Heti talvella on odotettavissa perusmalleja 1,2-bensiini- ja 1,5-dieselmoottoreilla. SW-farmarimalleja joudumme odottamaan kevättalveen asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahta kokoa

Peugeot 308 on kasvanut ulkomitoiltaan, leveyttä viisi ja pituutta kymmenisen senttiä. Akselivälikin on pidentynyt viisi senttiä, mutta silti pitkän kuskin takana kaipaisi jonkin sentin lisää jalkatilaa. Farmarikori on akseliväliltään pidempi, mutta suurin osa kasvusta on käytetty tavaratilan kasvattamiseen puolitoistakertaiseksi. Isommalla henkilö- tai tavaramäärällä matkaava satsannee tonnin lisähinnan farkkuun.

GT-version paremmat istuimet ovat muodoiltaan tukevat, ja istuma-asento on luonteva. Ajoasentoon on ostajan paneuduttava koeajolla, ettei muista poikkeava kojelautajärjestely ratin ylitse katsottavine mittareineen tuota pettymystä myöhemmin.

Peugeot 308 GT

Kolmiulotteinen mittaristo animaatioineen ja vaihtoehtoineen on komea katsoa, mutta eikö yhteen näkymään olisi voinut jättää perinteisiä nopeus- ja kierroslukumittareita? Kosketusnäyttö on ottanut harppauksen eteenpäin räätälöitävillä pikapainikkeilla vähentämään valikoiden selausta.

Nopea tai taloudellinen

Hybridijärjestelmän 1,6-litrainen ahdettu bensiinimoottori (132 kW/180 hv) ja sähkömoottori (110 kW/150 hv) osaavat liikuttaa autoa yhdessä tai erikseen kahdeksanvaihteisen automaatin avustuksella. Yhteistoiminta sujuu hyvin, polttomoottori käynnistyy ja sammuu huomaamattomasti. Pelkällä sähköllä liikuttaessa suorituskyky on vaisuhko, vasta polttomoottorin potku oikeuttaa GT-mallimerkintään. Jousitus sietäisi vauhtia, mutta kevyt ohjaus, jarrupolkimen tunto ja vetopidon oikukkuus eivät yllytä lähtemään ratapäiville.

Peugeot 308 GT

Lauhassa kelissä kevytkenkäinen hissuttelee sähköllä 70 kilometriä, mutta käytännössä 40 km lienee useimmille realistinen saavutus. Pakkasella päästöttömät kilometrit jäävät vähiin, sillä bensakone käynnistyy lämmittämään sisätilaa. Akun lataus kestää pari tuntia. Laiskalla lataajalla bensaa kuluu 6 l/100 km.

Ajettuun 308 GT-lataushybridiin Peugeot on ladannut kaikki herkkunsa, tuloksena nopea, näyttävä, mukava ja vähäpäästöinen perheauto. Samalla kuitenkin hinta on karannut saksalaisten valiomerkkien lukemiin. Peugeot-liikkeessäkin kannattaa katsastaa yhtä nollaa isompi 3008 GT samaan hintaan. Odotamme innolla ajoon 308:n perusmalleja, josko mukavuus ja taloudellisuus yhdistyisivät myös edullisemmassa hintaluokassa.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Peugeot 308 GT Hybrid 225 e-EAT8

Hinta alkaen

35 380 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

43 046 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 81 kW (110 hv).

Teho

132 kW (180 hv), 6000 r/min

Vääntö

250 Nm (1750 r/min)

Vääntö

250 Nm (1750 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen 12,4 kWh. Lataus Type 2 7,4 kW (1 x 32 A).

Toimintamatka

59 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

165 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,5 s

Huippunopeus

235 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,2 (yhd.)

CO2-päästöt

27 g/km

Mitat

pituus 4367 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1441 mm, akseliväli 2675 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat