1.11.2020

Koeajo: Peugeot 308 -kuljettaja katsoo nyt digimittaristoon, eikä kokonaisuus jätä taaskaan kylmäksi

Peugeot 308 SW

Peugeot 308:n viimeinen kasvojenkohennus muutti myös mittariston digimuotoon. Hyvää: hiljaisuus, ajomukavuus, sisätilat. Huonoa: monimutkaiset valikkotoiminnot, niukasti säilytystilaa pikkutavaroille.

Vuonna 2013 esitelty toisen polven Peugeot 308 koki varsinaisen faceliftinsä – siis keulailmettä muuttaneen uudistuksen – neljän vuoden iässä, ja kolme vuotta myöhemmin on vuorossa jo toinen viilauskerta. Koeajoautomme on verhottu sen näkyvimmällä tunnusmerkillä, uudella säihkyvän sinisellä helmiäisvärillä.

Peugeot 308 SW

Astetta tärkeämpää aineistoa alemman keskiluokan leijonaan on varustelisä, joka on koristanut miltei jokaisen sen jälkeen esitellyn Peugeotin – kuten isoveli 508:n – kojelautaa, nimittäin digitaalinen mittaristo. Aiemminhan 308:ssa käytettiin analogisia viisareita, tunnusomaisella ”väärään” suuntaan eli vastapäivään kiertyvällä käyntinopeusmittarilla maustettuna.

Peugeot 308 SW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sopii saumattomasti

Koska 308:n kojelauta oli nykymallissa jo valmiiksi voimakkaasti kosketusnäyttöön keskittyvä, digimittaristo näyttää siltä kuin se olisi ollut siinä aina. Näyttöruudun grafiikka on kaunista sekä hyväresoluutioista, ja muista malleista tuttuun tapaan mittariston ulkoasua sekä sisältöä voi varsin monipuolisesti säädellä.

Peugeot 308 SW

Valitettavasti toteutus on jäänyt hieman puolitiehenkin. Näkymät vaihtuvat poikkeuksellisen hitaasti – aivan kuten liian pienellä keskusmuistilla ryyditetyssä tietokoneessa – ja myös peruutuskameran kuva on takkuisimpia tapaamiamme.

Peugeot 308 SW

Edistystä ei ole sekään, että mittarivalon säädön analogiset nappulat on korvattu syvälle keskinäytön valikkojen syövereihin upotetuilla ”säätimillä”. Kyseinen toimintohan on ollut 308:ssa tavallista tarpeellisempi, kun ratin yläpuolelle asemoitu mittaristo tuppaa hohtamaan kuskin silmiin pimeällä tiellä ajettaessa.

Ei pikkumaisille

Mutta kun nämä asiat yhdistää muihin pikku persoonallisuuksiin, joita 308 pilvin pimein sisältää, kokonaisuus asettuu sittenkin linjaansa. Tämä kun on edelleen auto heille, jotka pitävät sulavista muodoista yhdistettynä yllättävän väljiin sisätiloihin sekä hyvään ajomukavuuteen ja todella alhaiseen melutasoon, mutta jotka eivät järkyty pikkuseikoista.

Pikkumaiset aistivat näistä päällimmäisenä moottorin sammutusautomatiikan nykivyyden ja mukautuvan vakionopeudensäätimen viivyttelyn. Eniten harmittavat silti epäkäytännölliset säilytystilat pikkutavaroille: kun niille ei vieläkään tehty mitään, asiaan lienee tulossa parannus vasta silloin, kun tämä 308-polvi siirtyy menneiden mallien klaaniin.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen

Peugeot 308 SW Allure Puretech 130 EAT8

Hinta alkaen

27 853 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

28 715 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

96 kW (130 hv), 5500 r/min

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,8 s

Huippunopeus

203 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,2 (yhd.)

CO2-päästöt

140 g/km

Mitat

pituus 4585 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2730 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1210 / 695 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat