12.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tyköistuvat tyylifarkut – Peugeot 508 SW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 SW hivelee katsetta ja korvia, eikä edes tahdo taipua kaikkien kuljettimeksi. Hyvää: tyyli, matala melutaso. Huonoa: sekavat valikot, automaattivaihteiston toiminta. Peugeot 508 SW, jota ensikoeajoimme viime vuoden lopulla Portugalissa saapui kotimaan koeajoon suhteellisen myöhään eli syksyn tullen. Samalla saatiin Suomi-kuvaa siitä, miten tyylifarkut istuvat arkikäyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlemman keskiluokan tilatAutoihin liittyvät esteettiset seikat ovat makuasioita, mutta juuri 508 SW:n kohdalla niitä ei voi oikein väistääkään. Keulan leveä virne saattaa joidenkin konservatiivien mielestä näyttää irvistykseltä, mutta SW-mallin leveä takavalopaneeli rekisterikilven yllä – kuten perän muotoilu muutenkin – hivelee useimpien silmiä.Takapenkille laskeutuminen alkaa ovien ihmettelyllä, sillä karmittomat sivuikkunat farmariautossa eivät ole kovinkaan yleinen näky. Itse tilat vastaavat suurin piirtein alemman keskiluokan, siis periaatteessa yhtä kokoluokkaa pienemmän, auton tasoa.Pitkäkin henkilö mahtuu toki taakse polvitilan puolesta, kunhan edessä istuja tinkii omasta pitkittäissäätövarastaan, mutta matkustuksen miellyttävyydestä ei oikein voi puhua. Lattia on istuinosaan nähden korkealla, joten reisituki jää vajaaksi, eivätkä kengätkään tahdo mahtua etuistuimen alle.Pääntilaa kyllä riittäisi, mikä on varsin mielenkiintoista matala kattolinja huomioon ottaen. Keskimittaiset, kuten koeajajamme mainitulla ulkomaanreissulla, eivät valita olostaan yhtä selkeästi. Ja valaistuspuoli runsaine, myös takajalkatilan kattavine ledeineen ilahduttaa varsinkin syyspimeillä.Kontissa fiksuja juttujaKontin ja matkustamon erottava tavaraverkko on toiseksi edullisimmasta eli koeajetusta Allure-tasosta lähtien ilahduttavasti vakiovaruste, ja sen saa kytkettyä myös laajennetun tilan eteen eli etuistuinten taakse.Jalan heilautuksella aukeava sähkötakaluukku sen sijaan on vielä Alluressa lisävaruste, mutta tässä autoyksilössä sellainen oli. Avauduttuaan se paljastaa selväpiirteisen ja pitkän, mutta myös matalan tavaratilan.Tietyissä yksityiskohdissa Peugeotin pitkä farmariosaaminen näkyy, sillä luukun alla mahtuu mainiosti seisomaan, ja näkösuoja siirtyy lastauksen tieltä yhdellä painalluksella. Takapenkin selkänojan puolikkaat kaatuvat kontissa sijaitsevista vivuista, eli muunneltavuus on tehty mahdollisimman helpoksi. Laajennettuun tilaan ei muodostu lainkaan kynnystä, ja nojat asettuvat lähes vaakatasoon. Isommasta palasta löytyy jopa suksiluukku. Nojia takaisin nostettaessa turvavyöt tahtovat olla tiellä.Takanäkyvyys avustimien varassaEtutilat, etenkin kuljettajan ympäristö, eroavat massasta samalla tapaa kuin porrasperäversiossakin. Kokonaisuus on trendikäs ja persoonallinen, ja Peugeotin nykytapaan myös laatuvaikutelma on kunnossa. Sekavat valikot ja pieni ohjauspyörä vaativat kuitenkin totuttelua.Katse taustapeiliin paljastaa etenkin farmariksi varsin vajavaisen peruutusnäkymän. Peili ei ole suuren suuri, koska sellaiselle ei olisi matalan takalasin vuoksi mitään tarvettakaan. Myös takaistuimen kiinteät pääntuet lisäävät katvetta, kuten edellä mainittu tavaratilan näkösuojakin, jonka kuormaamisen jälkeen unohtaa helposti kokoon taitettuun – ja näkyvyyttä entisestään heikentävään – asentoonsa.Alluren hintaan sisältyvät parkkitutkat edessä ja takana auttavat tietysti, mutta vielä enemmän talkoisiin osallistuu peruutuskamera joko 180 tai 360 asteen näkymillä; molemmat täytyy Allureen hankkia lisähintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiljaista menoaFarkkukorin ohella 181-heppainen bensakone oli 508:n keulalla ennen kokematon asia, kun puhutaan meikäläisestä liikenteestä. Moottori ei aivan tunnu tehoiseltaan, sillä odotettua menoa ei esiinny edes täyskaasukiihdytyksessä ennen kuin kierrokset kohoavat riittävästi.Ja kun tämän vinguttamisen jälkeen nostaa kaasupolkimen, vaihteisto jättää pienen pykälän ja korkeat rundit päälle liian pitkäksi ajaksi – aivan kuin oltaisiin radalla ja/tai jossakin sporttimoodissa.Automaatti, niin perinteinen momentinmuunninaski kun onkin, nykii muutenkin ajoittain kaksoiskytkinlaatikoiden tapaan, ja esimerkiksi aivan hidas auton siirtely kohti parkkipaikan seinää ei meinaa sujua sulavasti.Parasta nyky-508:ssa, niin sedanissa kuin farkussakin, on matkanteon ensiluokkainen hiljaisuus ja myös varsin oivallinen ajomukavuus. Edes hieman epätarkka ohjauksen keskialue ei riko matkanteon harmonisuutta, ja alusta toimii joka tilanteessa hienosti.Näitä arvostavalle nautiskelijalle, joka vieläpä ihastuu SW-mallin ulkonäköön, ei hirveästi löydy vaihtoehtoja ainakaan premium-merkkien ulkopuolelta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 508 SW Allure Puretech Puretech 180 EAT8 Hinta alkaen 42 561 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 454 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4778 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2793 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen