25.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 508 GT PureTech 225 – oma eheä itsensä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 GT on sellainen auto, jonka joka jokaisen 508:n pitäisi olla. Hyvää: Tyyli, ajettavuus, erilaisuus varauksin. Huonoa: Epäselvät valikot, vaihteisto varauksin. Joitakin autoja on vain pakko vilkaista poistuttaessa. Punainen Peugeot 508 GT kuuluu ehdottomasti tähän ryhmään, etenkin ilta-auringon paisteessa. Ranskalaisvalmistajan lippulaiva luottaa enemmän mittasuhteisiin ja harkittuihin linjoihin kuin rönsyilevään aggressiivisuuteen. Kenties keula toimisi ilman kulmahammasmaisia päiväajovalojakin. Menevä muoto asettaa muulle autolle valtavat paineet: Ranskan ensikoeajossa ajettu 225-hevosvoimainen GT vastasi odotuksia, mutta myöhemmin talvella 130-hevosvoimainen dieselmalli jätti meidät kylmemmäksi: huippunäyttävästä kojelaudasta löytyvä pieni ohjauspyörä ja pintakohva alusta yhdessä pikkudieselin kanssa herättivät enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eheä kokonaisuus Kun koeajovuoroon tuli 508 GT, palasivat muistot nopeasti takaisin Ranskaan: suuremmat vanteet viimeistelevät ulkonäön ja mukautuvan iskunvaimennuksen kera kyytikin tuntuu paremmalta. 508 GT:ssä ajettavuus nousee ulkonäön tasolle: alusta kantaa auton hienosti reippaammassakin ajossa, ja siihen sekä vannekokoon nähden kyytiä voi kuvailla varsin mukavaksikin. Kaarreominaisuudet ovat muutenkin korkealla tasolla, eikä keula tahdo millään antautua puskemaan. Talvella tahmeaksi moitittua ohjauksen keskialuetta ei suurilla sporttirenkailla huomaa. Keskitys ei ole aivan täydellistä, mutta aktiivisesti ajaen piirre ei haittaa. Kesäasvaltilla ei myöskään jää kaipaamaan lisää tuntoa. Pieni ohjauspyörä sen sijaan jakaa yhä mielipiteitä: sen ympärille rakennettu ohjaamo näyttää mattapuulistoineen laadukkaalle ja upealle, eikä keskimittaisena minulla ole ongelmia havaita ohjauspyörän päälle sijoitettua mittaristoa. Toisaalta mutkatiellä pieni kehämitta tekee ohjauksesta epätarkan, etenkin jos ohjauspyörästä joutuu vähänkään ottamaan tukea kaarteissa. Pääasia on, ettei GT:ssä enää huomaa ihmettelevänsä, miksi pikkudiesel yrittää epätoivoisesti leikkiä mikroautoa. Turhaa kierrätystä Koeajetun Peugeot 508 GT:n moottorina on tutuksi tullut 1,6-litrainen PureTech, tarjolla on myös 180-hevosvoimainen diesel. Bensiinimoottorin kireämpi versio loistaa Peugeot 308 GTi:n keulalla, mutta jotenkin paketti jää 508:ssa vähän hengettömäksi. Syypää löytyy automaattivaihteistosta, joka vaihtaa turhan hanakasti pienemmälle. Yläkierroksilla 1,6-litrainen kuulostaa vähän ahdistuneelta, ja vaikuttavampaa suorituskykyä saisi varsin runsasta alavääntöä hyödyntäen. Ehkä tuleva ladattava hybridi on hienosäädetty paremmin? Hienosäädön puutetta löytyy myös asetuksista: 508 ei tarjoa kunnollista manuaalitilaa. Perusmalleissa manuaalipuoli kytketään vaihdekepin M-painikkeesta, mutta GT:ssä sen paikalta löytää pysäköintiavustimen. Vaihteita voi kyllä vaihtaa ohjauspyörän pienistä lavoista D-asennollakin, mutta täyskaasulla auto vaihtaa silti pienemmälle, ja osakaasulla auto palaa muutaman sekunnin kuluttua takaisin automaatille. Manuaalitila löytyy kyllä ajotilakatkaisimesta urheilu- ja mukavuusasetusten joukosta, mutta tällöin taas ohjauksen ja alustan asetukset jäävät säätämättä. Harvoin toki automaattivaihteistoa tulee itse käskettyä, mutta tämä valinta kuuluisi kuljettajalle, ei tehtaan käyttöliittymäsuunnittelijoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suom. Kiel. Valik. Peugeotin tulisi ottaa saksalaisista oppia ja tarjota yhden muokattavan asetuksen, mihin voisi koota suosikkiyhdistelmänsä alustan, ohjauksen ja voimalinjan asetuksista. Muutenkin tietoviihdejärjestelmää voisi vielä vähän hioa. Jo talvisessa koeajossa sivusimme seikkaa, ja jälleen joitakin toimintoja sai etsiä turhan pitkään. Esimerkiksi asetusvalikon lyhenne "VAIHTOE." ei heti aukea, toisin kuin huvittava "Vak. Nop. Sääd. Aktiv.". Auton kieli tulikin vaihdettua kapulasuomesta englanniksi kesken koeajon. Eheä paketti Peugeot 508 SW -farmarimallin myötä viisiovisen takatiloihin voi suhtautua suopeammin. Istuin on poteromainen ja reisitueltaan heikko, eikä ulos näe järin hyvin. Kyllä takana matkustaa, mutta etuistuinpaikasta taistellaan enemmän, kuin tämän luokan autossa pitäisi. Toisaalta tavaratila on kohtalaisen avara, vaikkakin matala. Peugeot 508 GT on se auto, jonka kenties jokaisen 508-mallin tulisi olla. Sen ajettavuus ja suorituskyky ovat pienistä moitteista huolimatta hienossa tasapainossa näyttävän ulkonäön ja upeiden sisätilojen kanssa. Nyt 508 ei enää herätä kysymyksiä, sen joko haluaa tai ei. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 508 GT PureTech 225 EAT8 Hinta alkaen 50 122 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaatti/manuaalivaihteisto, etuveto Teho 165 kW (225 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,1 (yhd.) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2793 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt