26.4.2024 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda MX-30 sai lisää toimintamatkaa, mutta päästöjen kustannuksella. Mazda MX-30 on kantanut harteillaan japanilaismerkin ainoan sähköauton viittaa, mutta persoonallisen pikku-SUV:in suosion esteenä on ollut pieni akku ja vaatimaton toimintamatka.Nyt Mazda on tarttunut toimeen ja triplannut toimintamatkan, mutta yllättävällä tavalla, nimittäin puolittamalla akun ja korvaamalla sen polttomoottorilla sekä bensiinisäiliöllä. Yllättävää, joskin juuri Mazdalle perinteistä, on myös bensakoneen tyyppi: wankel- eli kiertomäntämoottori. Se toimii vain aggregaattina sarjahybridin tavoin, auto liikkuu aina sähkömoottorin voimin. Siinä missä kilpailijat kiirehtivät siirtymää lataushybrideistä sähköautoihin, Mazda pakittaa siis päinvastaiseen suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJanoinen wankelKiertomäntämoottorin valinta polttomoottoriksi on erikoista, sillä samalle perusrakenteelle on muilla markkinoilla ollut tarjolla nelisylinterisiä versioita. Vaikka wankelin hyötysuhdetta on saatu parannettua geometriaa ja materiaaleja uudistamalla, se ei silti pärjää mäntämoottoreille. Etuna on pieni koko: yksiroottorinen moottori on iskutilavuudeltaan 0,8-litrainen, painoa tosin on tullut satakunta kiloa lisää sähköversioon verrattuna. Kiihtyvyyslukema on kuitenkin parantunut lisääntyneen tehon ansiosta.Puolitettu akku on kapasiteetiltaan 17,8 kWh ja kulutus asettui lukemaan 22 kWh/100 km, joten ilmoitettu 85 kilometrin sähköinen toimintamatka voi olla kesällä mahdollisuuksien rajoissa. Nollakelissä wankel käynnistyi kuitenkin jo akun varauksen ollessa 25 %, ja maksimiksi jäi 52 km. Pieni akku onneksi latautuu nopeasti, vaikka lataustehokaan ei päätä huimaa.Varsinaisen ällistyksen wankel-moottori tuottaa akuston tyhjennyttyä. Kuinka noin pieni moottori voi kuluttaa noin poskettoman paljon? Pihtaamalla selviää kahdeksalla litralla, mutta koeajon keskikulutus nousi lukemaan 11 l/100 km. Nykypäivänä tulee enää aika harvoin vastaan tuollaisia lukemia.Koska MX-30 liikkuu koko ajan sähkömoottorin viipyilemättömällä innolla, wankel-moottori voi elää omaa elämäänsä konepellin alla. Se lataa akustoa vain hieman vakiokierroksia muuttamalla. Sirisevä käyntiääni ei ole häiritsevä, mutta huomaamatta sen käynnistyminen ei jää. Paikallaan seisoessa tehosekoitinta muistuttava ääni on selvimmillään niin ulos kuin sisällekin päin. Vauhdin kasvaessa sirinä peittyy rengasmeluun.Melutaso on kokonaisuutena kuitenkin pikkuautoksi vaimea. Erikoisesta tekniikasta ei tarvitse huolestua, käyttö on yhtä helppoa kuin millä tahansa lataushybridillä. Itse asiassa Mazda on nappula- ja näyttötekniikaltaan yksi helpoimmista omaksuttavista.KaappariovetLataushybridiksi muuttuminen ei ole tuonut mukanaan muita uudistuksia. Jo sähköautona MX-30 on tuomittu ulkomittojaan ahtaammaksi. Takaistuimelle ei ainakaan pitkän kuljettajan taakse aikuinen mahdu, ja lapsetkaan tuskin viihtyvät pitkää matkaa pikkuruisten sivuikkunoiden rajoittaessa maisemia. Itse asiassa huono näkyvyys takaviistoon haittaa jopa kuskia.Takaovet ovat RX-8 -mallin tapaiset puolikkaat kaappariovet, eli takareunastaan saranoidut. Etu- ja takaovien välissä ei siis ole pylvästä, vaan kylki aukeaa koko leveydeltään. Etuovi on aina avattava ennen takaoven avaamista. Hyötyä tästä on vaikea keksiä, takaistuimelle ei ole yhtään sen helpompi kömpiä. Kapeissa parkkiruuduissa autosta poistuminen on melkoista pujottelua ovien välistä.Tien päällä MX-30 ei enää aiheuta pettymyksiä. Jousitus on sopivan jämäkkä mukavuuden kärsimättä. Ohjaus- ja poljintunto ovat kelpoja. Päällimmäiseksi jää mieleen leppoisa mukavuus niin maantiellä kuin kaupungissakin. Hyvät ja huonot puolet persoonallisuus helppokäyttöisyys varustelu viimeistely ajoasento takatilat kaappariovet kulutus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mazda MX-30 R-EV Edition R LATAUSHYBRIDI, etuveto 1-roottorinen wankelmoottori 830 cm3 125 kW (170 hv) 260 Nm Akku brutto 17,8 / kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A), CCS 36 kW WLTP-kulutus 1,0 l/100 km CO2-päästöt 21 g/km toimintamatka sähköllä 85 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s huippunopeus 140 km/h (raj.) Mitat Pituus 4 395 mm Leveys 1 795 mm Korkeus 1 566 mm Akseliväli 2 655 mm Tavaratila 350– 1 175 l Omamassa 1 778 kg perävaunu 0 kg Euro NCAP 5 Takuu 6 v / 150 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 39 499 € koeajoauto 45 726€ Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 15.8.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 2 Hybrid – bensapihi kakkonen liikkuu lähes höyryillä 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 23.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 R-EV – edes kuumeunet eivät selittäneet Mazdan outoa lataushybridiä 25.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 M Hybrid – kevyesti sähköistetty myyntitykki 30.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-5 – aina yhtä hauska! 10.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-60 – röyhkeästi isolla dieselmoottorilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?