15.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 – tyylikäs ja huomiota herättävä pikkusähkis, mutta vain kaupunkiajoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazdan ainoa ja ensimmäinen sähköauto on hyvä tyylikäs ja mukava auto ajaa, mutta se on tehty valitettavasti vain lyhyille matkoille. Hyvää: muotoilu, ajettavuus. Huonoa: ei sovellu pitkille matkoille, istuimen selkänojan kapeus, ei etutavaratilaa, näkyvyys taakse. Mazda MX-30 -auton nähdessä on hymy herkässä. Mazdan autot erottuvat muotoilultaan ja niiden muotoilussa on runsaasti sellaisia elementtejä, jotka tekevät niistä tyylikkäitä sporttisuutta unohtamatta. Mazda haluaa selvästi muotoilullaankin erottua valtavirrasta.MX-30:n sisäpuolella sama tyylikkyys jatkuu, laatuvaikutelma on korkea – ja mikä parasta, auto on sisältäkin selkeää Mazdaa. Sisustan materiaaleissa halutaan myös henkiä kiertotaloutta sekä ekologisuutta. Auton keskikonsolissa on käytetty muun muassa korkkipuusta prässättyä materiaalia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen ja ainoaMX-30 on toistaiseksi Mazdan ainoa ja ensimmäinen sähköauto. Se on ollut markkinoilla jo runsas pari vuotta ja nyt sitä on päivitetty sen verran, että aiemmin kehuttu ulkomuoto on saanut muun muassa lisää värejä. Esimerkiksi koeajoautoon valittu uusi väri, Zircon Sand toimii erinomaisesti mustien vanteiden ja mustan katon kanssa. Takapilarin hopea palkki korostaa tyylikästä kokonaisuutta. Mutta maalipintaa syveämmälläkin on uutta. Auton latauspuoli on uusittu siten, että auto tukee nyt 11 kilowatin kolmivaihelatausta. CCS-lataus on puolestaan nostettu nyt 40 kilowatista 50 kilowattiin. Suurihan pikalatausteho ei ole, mutta ei ole auton akkukaan. Mazda ilmoittaa akun kooksi 35,5 kilowattituntia, joka on vähän. Tämä tarkoittaa, että auton toimintasäde on pieni, pakkaskelillä se jää noin 140 kilometriin. Kovin kauas autolla ei viitsi lähteä, ainakaan talvikelissä tai muuten matkanteko on lataustaukoa lataustauon perään.Kesäkelissä auton toimintasäde voi nousta lähemmäs 200 kilometriä. Akun lataus 20 prosentista 80 prosenttiin pitäisi Mazdan mukaan parhaimmillaan sujua 26 minuutissa.Mazda MX-30:n pikalataus ei kyllä vakuuttanut. Autoa ladattiin useamman kerran pikalatauksella, ja latausajat jäivät luvattoman pitkiksi. Kun esimerkiksi Mazdan lataus aloitettiin akun varaustason 20 prosentista, auto alkoi ottaa hyvin tehoa vastaan, jopa yli 50 kilowattitunnin teholla, mutta tämän jälkeen lataus hyytyi. Aloituksen ollessa 20–24 prosentin varaustason tienoilla, autoon saatiin 50 minuutin latauksen jälkeen 13,7–15,3 kilowattituntia energiaa ja akun varaus näytti latauksien jälkeen 64–67 prosentin varausta. Tämä tarkoittaa vähän alle 100 kilometrin, runsaan 90 kilometrin toimintasädettä talvikelissä. Jos akun varaustason olisi halunnut 80 prosenttiin, tai jopa 100 prosenttiin, aikaa olisi mennyt.Ei matka- vaan kaupunkiautoSiksi MX-30 -mallia ei voi oikein suositella matka-autoksi, vaan sen kannattaa antaa olla rauhassa piuhan nokassa esimerkiksi kotipilttuussa, ja lähteä sillä liikkeelle aamulla, kun auton on yön aikana varmasti latautunut riittämiin.Myös valmistaja Mazda korostaa, että MX-30 on puhtaasti kaupunkiauto. Se sopii mainiosti esimerkiksi perheen kakkosautoksi päivittäisten pikkumatkojen hoitamiseen. Vaikka MX-30 on kaupunkiauto, ajettavuuden puolesta siinä olisi ominaisuuksia pidemmällekin matkalle. Auto on todella tukeva ja mukava ajaa, alusta ottaa hyvin iskuja vastaan, ja samalla se on miellyttävä ja eleetön, ja sen vuoksi MX-30 sopisi myös pidempään ajoon.Kaupunkiajossakin Mazda on ketterä pyöritellä, niinkuin kaupunkiauton kuuluukin. Ajotuntuma on myös kaupungissa lyhyillä matkoilla ja erilaisissa nopeuksissa erittäin hyvä.Kaksi diginäyttöäMX-30:n istuimet ovat hieman kapeat ja niissä istuessa yläselän tuki jää hieman huonoksi, yläselkä jää lepäämään istuimen reunojen päälle eikä selkä asetu täysin istuimen muotoihin. Voi sanoa, että istuimet ovat kapeat, sillä samaa ongelmaa muissa autoissa samoilla hartioilla ei ole aiemmin ollut.MX-30:n ohjaus on mukava ja ohjaamossa myös viihtyy. Auton käyttöliittymä ei ole kovin futuristinen, kosketusnäytön painikkeiden lisäksi autosta löytyy myös perinteisiä painikkeita, joilla perusasioiden käyttäminen onnistuu luontevasti. Autossa on kaksi diginäyttöä, toinen ylhäällä kojelaudan päällä, ja alhaalla, vaihdekepin edessä. Mazdan tietoviihdejärjestelmän käyttö on myös äärimmäisen yksinkertaista, sitä on helppo käyttää keskikonsolin pyörällä ja painikkeilla. Valikot on selkeät, ja niistä löytyy helposti se, mitä hakeekin.Alemmasta näytöstä ohjataan muun muassa sisätilan lämmitystä. Muun muassa lämpötilan säädön painikkeet on tuplattu, ne löytyvät sekä diginäytöstä, että mekaanisina painikkeina. Ehkä vähän turhaa, mutta mekaaniset painikkeet ottavat ainakin komennot vastaan myös hansikkaat kädessä.Äänentoistojärjestelmäksi Mazdaan on saatavilla Bosen laitteet, ja niiden volyymin säätö onnistuu ohjauspyörästä tai perinteisesti pyörittämällä keskikonsolin volyymisäätimestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaappariovista takapenkilleMazdan erikoisuus on auton takaovina olevat kaappariovet. Auto näyttää ulospäin kaksioviselta pikkuautolta, mutta tosiasiassa ovia on neljä, joista takimmaiset avautuvat ns. nurinpäin, jotta takapenkille kulkeminen olisi helpompaa. Tilat takana eivät ole mitenkään ruhtinaalliset, mutta eipä Mazda mikään iso autokaan ole.Oviratkaisulla on myös kääntöpuolensa, muotoilu aiheuttaa rajoituksia näkyvyydessä taakse ja takaviistoon. Toinen kääntöpuoli ovissa on se, että takapenkille päästäkseen, täytyy aina avata myös etuovi. Ovet puolestaan avautuva lähes 90 asteen kulmaan.Tavaratila vetää Mazdassa hieman yli 330 litraa, tilaa tavaratilaan saa parikymmentä litraa enemmän, jos autoon ei ole ruksittu edellä mainittua Bosen äänetoistojärjestelmää. Etutavaratilaa Mazdassa ei ole, vaan se on pyhitetty auton sähkötekniikalle.Vaikka Mazdan sähköllä liikkumiseen liittyvä tekniikka on vanhahtavaa, seuraavaa sähköautoa Mazdalta odotellessa – muotoilu, käytettävyys ja ajettavuus Mazdalla osataan kyllä, nyt tarvittaisi enää vain toimiva sähkötekniikka.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Mazda MX-30 Makoto Premium SR Hinta alkaen 42 540 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 040 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 107 kW (145 hv) Vääntö 271 Nm Vääntö 271 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 35,5 / ei ilmoitettu kWh. Lataus Type 2 11 kW (1 x 32 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 200 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 140 km/h Kulutus l/ 100 km 17,9 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4395 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 2655 mm Tavaratila: 332–1155 l Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä