9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” Teksti Manu Tuppurainen Kuva Shutterstock Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyautoja vaivaavat muun muassa 12 voltin akkuongelmat. Pohjois-Suomessa asuvalla Petterillä on ollut tällaisia ongelmia jo kolmessa uudessa autossa. – Minulla on ollut kyllä melkoisesti ongelmia ja huonoa tuuria näiden autojen kanssa, Pohjois-Suomessa asuva Petteri (nimi muutettu) puuskahtaa heti alkuun.Se käy kyllä ilmi, kun kuuntelee Petterin tarinaa. Hänen henkilöllisyytensä on Moottorin toimituksen tiedossa.Petteri osti muutama vuosi sitten itselleen uuden ladattavan hybridin. Auto oli pakasta vedetty Mitsubishi Outlander PHEV.– Pakkasella sillä ajettaessa oli kyllä nautinto kaukana, kun ongelmat alkoivat, Petteri puuskahtaa.– Ohjaamon jalkatilassa oli 60 astetta lämmintä mutta sormet ja pää umpijäässä, Petteri kertoo Mitsubishin ongelmista.Moottori on aiemminkin kertonut Mitsubishi Outlanderin lämpöongelmista. Petterin Outlanderin kohdalla ei kyseistä lämmitysjärjestelmän kierron tukkeutumisongelmaa ilmennyt, vaan ongelma liittyi Petterin muun muassa keskustelupalstoilta saamien tietojen mukaan auton sisätilan lämpöanturiin, joka sijaitsee rattipylvään lähellä.Vaikka sähköautoissa ja ladattavissa hybrideissä on niin sanottu ajoakku, autoissa on myös polttomoottoriautojen tapaan 12 voltin lyijyakku, joka pitää yllä auton eri järjestelmiä. Näiden 12 voltin akkujen ongelmista on raportoitu laajasti viime aikoina: monella automerkillä vaikuttaisi olevan ongelmia nimenomaan kyseisten akkujen kanssa.Myös Petterin Mitsubishissä oli ongelmia 12 voltin akun kanssa, mutta maahantuoja teki kyseiseen automalliin korjauksen, ja sen osalta ongelmat hävisivät. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (4) Odottelen tässä kauhulla 12v akkuongelmaa, kohta tulee Outlanderille 7 vuotta täyteen alkuperäisellä akulla .. joka yö on kotona ajoakku latauksessa, lataa samalla 12v akkua, mutta viimeisessä huollossa mainitsivat vajaasta latauksesta ja että ei välttämättä ennätä täyttyä 4 – 5 tunnissa, missä ajoakku täyttyy. Tosin laturina on koko ajan ollut vanhemman mallin hieman pienempitehoinen laturi. Kyllähän 12V akun pitäisi hyvin kestää useamman vuoden. Ajoin 11 vuotta omalla C5:lla ja ostin uuden akun kolme vuotta sitten. Eli kahdeksan vuotta meni ongelmitta, eikä vielä tässä vaiheessa oireillut, mutta vaihdoin, ennen kuin mitään murhetta tuli. Miksi 12V akku ei kestä samaa sähkärissä? Luulisi, että siinä olisi lataus parempi, kuin poltiksessa. Nimim. 1. sähköautoni juuri tilannut. Pikavilkaisu Saksan ADAC -tiepalvelutilastoon 2025, jossa vuoden 2024 avustukset. https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/. Tilastossa ovat mukana autojen teknisten vikojen vuoksi tapahtuneet tielle simahtamiset. Sähköautot ovat vähävikaisempia kuin polttomoottoriautot. Molemmissa 12 voltin ”käynnistysakun” simahtaminen on kaikkein suurin syy, miksi auto hyytyy tien poskeen. Sähköautoissakin on korkeajänniteakkujen lisäksi tavallinen 12 voltin ”käynnistysakku”, joka ohjaa auton toimintoja. Polttomoottoriautoissa 12 voltin ”käynnistysakun” ongelmat aiheuttavat 45 prosenttia tielle simahtamisista, sähköautoissa jopa 50 prosenttia. ”Die Starterbatterie ist unabhängig von der Antriebsart für die größte Anzahl an Pannen verantwortlich. Während die Starterbatterie 50 Prozent der Pannen bei Elektroautos verursacht, ist sie bei Verbrennern für 45 Prozent aller Pannen verantwortlich.” Saksassa myös kuumuus on hyydyttänyt akkuja ja autoja tien poskeen siinä missä kylmyyskin. Jos kyse on esimerkiksi alun perin Saksan markkinoille tarkoitetusta autosta, joka on tuotu Suomeen, olisiko yksi syy akun simahtamiseen se, että Saksan malleissa olisi mahdollisesti kapasiteetiltaan pienempi ”käynnistysakku” kuin Pohjolan oloihin tarkoitetuissa autoissa? Polttomoottoriautoissa on joissakin automalleissa ainakin aikaisemmin ollut niin sanottu ”pakkaspaketti”, eli yleensä isompi akku, joskus myös tehokkaampi starttimoottori ja laturi. En tiedä tämän päivän tilannetta, kannattaisi selvittää! En tiedä myöskään, mitä teknisiä eroja on Pohjolan oloihin toimitetuissa sähköautoissa ja lataushybrideissä verrattuna Keski- ja Etelä-Eurooppaan tarkoitettuihin automalleihin. Siinäkin olisi selvityksen paikka. VAG tuotteiden osalta ei oikein mikään jaksa enää yllättää. Mitsussa on ratin lämmitin ja lämminilman puhalluksen suunnan voi myös manuaalisesti valita jos automatiikan puhallusuunta ei vastaa omia toiveita. Totta on että se välillä tykkää suunnata lämpöä jalkatilaan mutta ei se mikään ongelma ole kun napin painallus muuttaa tilanteen. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää