8.12.2023 Ajoneuvot Mitsubishi Outlanderin omistajille tiedossa kylmää kyytiä? – Autoissa lämpöongelmia ja varaosien saaminen voi kestää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishin Outlanderin ladattavien hybridien lämmityslaitteen nestekierto saattaa tukkeutua järjestelmään muodostuvien korroosiotuotteiden vuoksi. Moottorin toimitukseen on tullut yhteydenottoja autoilijoilta, joiden Mitsubishi Outlander -autoissa on lämpöjen kanssa ongelmia. Lämpöongelma koskee tiettävästi hyvin monen ikäisiä Outlander PHEV -autoja eli ladattavia Outlander-hybridejä. Ongelma autoissa on niiden lämmityslaitteen nestekierrossa. Auton jäähdytinnestekierrossa lämmityspiirissä oleva suodatin menee tukkoon, joka aiheuttaa sen, että neste lakkaa kiertämästä lämmityslaitteessa, jolloin lämmityslaite lakkaa antamasta lämmintä ilmaa auton sisätiloihin. Moottorin saamien tietojen mukaan vika koskee kolmannen sukupolven Mitsubishi Outlander PHEV -autoja, joita on valmistettu vuodesta 2014 vuoteen 2020. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista näkee, että Mitsubishi Outlander PHEV -autoja on Suomessa rekisteröity uutena vuoden 2013 jälkeen noin 2 100 autoa. Sen lisäksi kyseistä automallia on tuotu Suomeen paljon käytettynä muun muassa Ruotsista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin Kuplalla olisi ajanut Aihe on herättänyt myös keskustelua sosiaalisessa mediassa automallin omistajien keskuudessa. Moni Outlanderin omistaja tuntuu taistelevan tällä hetkellä saman ongelman kanssa, eli auto ei lämpene eikä sitruunahapolla huuhtelu välttämättä auta kaikissa autoissa puhdistamaan auton lämmitysjärjestelmää. Moottorin haastattelema henkilö kertoo, että hänen autonsa on tuotu Ruotsista Suomeen ja ongelmat auton kanssa hänellä alkoivat tänä syksynä pakkasten tultua. – Naureskelin, kun ajoin autolla 19 asteen pakkasessa 50 kilometrin lenkin, että enpähän ole tällaista kokenut sitten sen jälkeen kun kupla-Volkkarilla olen ajanut, mies kertoo. – Kolme talvea olemme tuolla ajaneet ja se on oikeasti lämmin auto, kun toimii siten kuin on tarkoitettu. Jos autossa joutuu palelemaan talvella, niin silloin autossa on vikaa, mies sanoo. Hänen autonsa on vuosimallia 2014. Mies kertoo, että tuttavansa autossa, vuosimallin 2019 Mitsubishi Outlander PHEV:issä on ollut täysin sama vika. Kaksikaan huuhtelua ei auttanut Moottorin haastatteleman miehen auton lämmitysjärjestelmää on huuhdeltu kertaalleen huollossa sitruunahappoliuoksella, mutta huuhtelu ei auttanut. Korjaamolta kerrotaan myös, että useita Mitsubishi Outlander PHEV -autoja on ollut korjaamolla saman vian vuoksi. Moottorin haastatteleman miehen auto kävi toistamiseen huollossa, jolloin lämmitysjärjestelmää huuhdeltiin uudelleen. Tällöin järjestelmästä ei tullut enää kuonaa. – Samalla lisättiin uusi puuttunut suodatin ja sähköinen vesipumppu vaihdettiin, mies kertoo. Sähköinen vesipumppu autossa on ilmeisesti vaurioitunut nestekierrossa olevan ylimääräisen moskan vuoksi. Sähköinen vesipumppu kierrättää auton nesteitä silloin, kun autolla ajetaan pelkällä sähköllä. Moottorin haastatteleman miehen autossa toinenkaan huoltokerta ei auttanut. Auto ei edelleenkään lämmennyt. Seuraavaksi autoon lämmitysjärjestelmään vaihdetaan nelitieventtiili. Venttiili ohjaa auton nestekiertoa moottorissa ja lämmitysjärjestelmässä sen mukaan ajetaanko autolla sähköllä vai polttomoottorilla. Varaosien tulo kestää Moottorin saamien tietojen mukaan kyseinen vika vaivaa käytännössä kaikkia Mitsubishi Outlander PHEV -malleja. Ongelma on siksikin ikävä, että myös varaosien saaminen kestää. – Kyseistä varaosaa saadaan korjaamon mukaan Hollantiin viikolla neljä (vuonna 2024) ja tuosta menee noin viikko, että se saadaan Suomeen. Tuossa vielä sellainen, että ei ole varmuutta, riittääkö niitä meille ja meneekö joku kiireellisyysjärjestyksessä ohi. Lämpöä ei siis ole autoon luvassa kuin vasta aikaisintaan helmikuun alkupuolella. Se on pitkä aika odotella keskellä talvea, mies kertoo Moottorille. Autoilija haluaa kertoa tarinansa myös siksi, että netissä kiertää myös korjausohje, jonka mukaan auton lämmitysjärjestelmän nestekierrossa oleva suodatin pitäisi poistaa kokonaan. Hänenkin autostaan kyseinen osa on poistettu ilmeisesti auton ollessa edellisellä omistajalla Ruotsissa. Nyt se on lisätty auton järjestelmään uudelleen Suomessa tehdyn huollon yhteydessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maahantuoja tyrmää korjausohjeen Myös Mitsubishin maahantuoja tyrmää netissä leviävän korjausohjeen. – Missään tapauksessa asiakkaiden ei tule itse ruveta poistamaan kokonaan sihtiä järjestelmästä. Riskinä on, että sihti poistettuna tukos siirtyy vain toiseen paikkaan autossa ja siinä tapauksessa korjauksesta voi tulla vaikeampaa ja kalliimpaa. Asiakkaiden ei myöskään tule itse ruveta jäähdytysjärjestelmiä huuhtelemaan. Mitsubishi-merkkihuollot pitävät huolen, että huuhtelu tulee asianmukaisesti tehtyä ja kaikki poistettavat nesteet ja kemikaalit oikeaoppisesti kierrätettyä, Mitsubishin maahantuojan Astara Finlandin PR-päällikkö Lauri Puintila sanoo. Puintila vahvistaa Moottorin saaman tiedon, jonka mukaan ongelma koskee koko Mitsubishi Outlanderin viimeisintä sukupolvea vuosilta 2014–2020. – Ongelmaa on ollut vaihtelevasti kaikissa Outlander PHEV:n mallivuosissa 2014–2020. Valmistajalta kesti hetken tutkia ja löytää juurisyy tähän ongelmaan. Siitä saattoi aluksi aiheutua joillekin asiakkaille useampi korjaamokäynti saman asian tiimoilta. Puintilan mukaan, nyt kun korjaustoimenpiteet ovat huolloilla selvillä, asiakkaan ei tarvitse kuin harvoin vierailla useammin kuin kerran korjaamolla kyseisen vian vuoksi. – Oireen korjaava toimenpide on järjestelmän huuhtelu ja jäähdytysnesteen uusiminen, Puintila sanoo. Mitsubishin maahantuojalta kerrotaan myös, että vika johtuu juuri siitä, että auton jäähdytinneste ei kierrä auton nestekiertojärjestelmän lämmitystä koskevassa piirissä, koska järjestelmästä irtoavat korrosiotuotteet tukkivat järjestelmässä olevan sihdin. Korroosiotuotteita järjestelmään syntyy kun moottorin alumiinia sisältäviin komponentteihin muodostuu alumiinihydroksidia kokoonpanossa käytettävien voimakkaasti emäksisten pesunesteiden seurauksena ja kun alumiinihydroksidi reagoi moottorin jäähdytysnesteen kanssa. Huolloissa ollut ruuhkaa Siihen Puintila ei ota kantaa, mikä varaosien saatavuus on ja joutuvatko asiakkaat odottamaan osia jopa talvikuukausien ylitse. – Varaosia näihin lämmitystapauksiin menee harvoin muuta kuin uusi sihti ja jäähdytysnestettä. Sähköisissä vesipumpuissa ja nelitieventtiilissä ei ole havaittu juurikaan ongelmia. Pyrimme palvelemaan Mitsubishi-verkostona asiakkaat aina mahdollisimman nopeasti, Puintila sanoo. Puintila sanoo, että huollon osalta syksyllä on voinut esiintyä jonoa syksyn aikana, mutta tilanne on parantunut senkin vuoksi, että Mitsubishi-merkkihuollot ovat lisänneet resursseja huoltoon. Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe