2.5.2024 Käyttötesti Opel Astra Electric Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta Teksti Petri Munukka Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra Electric -käyttötestiauto ilmoitettiin kevään koittaessa kahteenkin taloudellisuusajokilpailuun. Sähkö-Opelimme osoittautui yllättävänkin pieniruokaiseksi. Kevään tietää saapuneen, kun Autoliiton taloudellisuusajokilpailu ilmaantuu kalenteriin. Nyt niitä osui huhtikuulle oikein kaksin kappalein, ensin eri käyttövoimille tarkoitettu Ecorun 13.4. ja heti perään vain sähköautoille osoitettu EV Challenge 27.4., molemmat jo perinteisiä useaan kertaan järjestettyjä kisoja. Niiden väliin osui parikin takatalvea, mutta kummatkin kilpailut saatiin ajaa kuivassa kevätsäässä. Molemmat kilpailut sopivat kestotestissä olevan Opel Astra Electricin testiohjelmaan, joten kalustoa ei tarvinnut pohtia sen enempää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOmalla kulutusmittarillaAstra vaikutti ennakkoon numeroarvoiltaan kilpailukykyiseltä: omamassaa on sähköautoksi kohtuulliset 1 736 kg, ja myös WLTP-kulutus on alhainen, 14,8 kWh/100 km. Kevein auto ei sinänsä ole itsestään selvää voittaja-ainesta, sillä tuloksia rukataan painokertoimilla, jotta myös painavammat autot voisivat osallistua kisaan.Kisavalmistelut ovat helpot: katsastusvarusteinen auto riittää osallistumiseen. Rengaspaineet kannattaa nostaa täyden kuorman arvoihin, Astrassa 2,9 baariin. Vieläkin kovemmat renkaat kuluttaisivat vähemmän, mutta kisan tuomarit tarkastavat paineet katsastuksessa ennen lähtöä.Myös turha paino oli syytä pudottaa pois. Käyttötestiautoon oli kertynyt muutaman kuukauden aikana melko paljon roinaa – toimittajakollegoita enempää syyllistämättä.Vaikka Astra oli valmiiksi tuttu auto, trippi- ja kulutusmittarien hakuun meni aikansa. Kisan järjestäjä luottaa tuloslaskennassa autojen omaan kulutusmittariin. Nollattavan mittarin lisäksi hetkellisen kulutuksen näyttö avittaa kaasun annostelussa. Kelloksi riittää puhelimen kello, kunhan sekunnit saa myös näkyviin.Suunnistamista tiekirjallaTaloudellisuusajojen järjestäjät ovat ilmeisen aamuvirkkuja, sen verran aikaisin kilpailut aina alkavat. Toisaalta kisapäivät eivät veny sitten kovin pitkälle iltaan.Aamutoimet koostuvat ilmoittautumisesta, ajokorttien tarkastuksesta, auton katsastuksesta ja ohjaajakokouksesta. Ilmoittautumisen yhteydessä kilpailijoille jaetaan tarvittava materiaali, numerotarrat autoon, tiekirja ja aikakortti.Tiekirja kaikkine merkattuine risteyksineen ja liikennemerkkeineen pitää kartturin kiireisenä, ja kuski saa keskittyä nopeuden ylläpitoon mahdollisimman kevyellä kaasujalalla. Molempien on kuitenkin pidettävä silmällä kelloa järjestäjän ilmoittamaan ihanneaikaan saapumiseksi.Aikakorttiin toimitsijat merkkaavat aikatarkastusasemilla saapumiset ja lähdöt. Vaadittu keskinopeus on yleensä reipas, tuumailuun ei ole aikaa. Aikatarkastukseen on saavuttava minuutin tarkkuudella, sekunnit seuraavaan minuuttiin kannattaa hyödyntää. Ylityksestä kuitenkin rangaistaan virheprosenteilla lopputuloksessa.Lämmitys pois päältäMolemmat kisapäivät olivat tosiaankin kuivia ja hetkittäin aurinkoisiakin. Lämpötila lähenteli kymmentä astetta, joten lämmityslaitteen pystyi pitämään poiskytkettynä. Puhaltimen ollessa pois päältä Astran ilmaläpät ovat kuitenkin auki, ja tuulilasin alareunaan syntyvä ylipaine työntää matkustamoon raitista ilmaa.Astrassa ei ole akun esilämmitystä, jolla akun olisi saanut toimintalämpöön ennen lähtöä. Latauksessa viime tippaan pitämisen toivottiin ajavan saman asian. Molemmissa kisoissa ajo sujui kommelluksitta ja eksymisittä. Loppua kohti tarkkaavaisuus pääsi kuitenkin herpaantumaan, ja virheprosentteja ropisi ylinopeudesta ja siitäkin huolimatta vielä myöhästymisestä aikatarkastusasemalta.Lauantai-iltapäivän liikenne Porvoon keskustassa ja Kehä kolmosen ostosalueilla pääsi yllättämään. Sinällään taloudellisuusajon kikathan ovat helpot, välttää hidastuksia sekä pysähdyksiä ja toisaalta suuria nopeuksia. Vauhdin kannattaa antaa kiihtyä alamäissä ja hyytyä ylämäen laella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlle normilukemienAstra pärjäsi kisoissa mainiosti: mitatut kulutukset olivat Ecorunissa 10,8 ja EV Challengessa 11,2 kWh/100 km. Lopputuloksissa numerot olivat painokorjattuja ja virheprosenteilla kuorrutettuja. Näillä lukemilla sijoituimme ensimmäisessä kisassa toiseksi kahdeksasta osallistuneesta sähköautosta, ja jälkimmäisessä olimme viidentenä 23:sta kisaan lähteneestä.Onko tuloksilla sitten mitään merkitystä kuluttajalle? Saavutetut kulutuslukemat ovat alle ilmoitetun 14,8 kilowattitunnin WLTP-mittauksen, ja noilla lukemilla toimintamatkakin venyy 450 kilometrin tuntumaan. Ilmanvaihdon poiskytkeminen olisi kuitenkin epämukavaa jo vähänkin kylmemmällä tai lämpimämmällä säällä. Kilpailun osuuksien keskinopeus vaihteli välillä 55–65 km/h, eikä 100 km/h -nopeutta ylitetty kertaakaan, joten vauhdin puolesta liikutaan vastusten optimialueella. Moottoritie, pakkanen tai helle vähintään tuplaa kulutuksen helposti.Joka tapauksessa painokorjattu tulos kertoo Astran kuuluvan piheimpien sähköautojen joukkoon. Akuston ja tehon pitäminen maltillisena näkyy auton suhteellisena keveytenä ja edelleen alhaisena kulutuksena. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.3.2025 Vertailu Vertailu: eri käyttövoima, erilaiset kustannukset – selvitimme neljän käyttövoiman kokonaiskustannukset 30.1.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Opel Astra Electric on matalamman kynnyksen sähköauto 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 31.8.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on farkkuna käytännöllisempi 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 11.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: mitä tapahtuu, kun Opel Astra Electric annetaan Opelistille? 27.6.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja kattovetoinen tuuletus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen