27.6.2024 Käyttötesti Opel Astra Electric Käyttötesti: Opel Astra Electric ja kattovetoinen tuuletus Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra Electricin automaatti-ilmastointi on ainakin alkukesällä toiminut hieman kulmikkaasti, mutta kattoluukku tuo lisäkivaa hellekauteen. Kulunut vuosi on ollut todellinen autotestaajan taivas, mitä erilaisiin sääolosuhteisiin tulee. Viimeksi sääherra näytti valtaansa kääntämällä hyisenkylmän kevään kuin varkain ennätyskuumaksi toukokuuksi, joten saimme kokemuksia Opel Astra Electricin automaatti-ilmastoinnin toiminnasta ennen kuin varsinainen kesäkausi ehti edes alkaa.Valitettavasti ilmastointiautomatiikan toiminnassa on hieman sanomista – parissakin suhteessa. Lämpimien liikkeellelähtöjen jälkeen tuuletus ei nimittäin aina toimi tarpeeksi tehokkaasti, mikä saa aikaan hivenen tunkkaisia fiiliksiä.Tunkkaisuuteen tulee kuitenkin toisinaan äkkimuutos vain hetken ajon jälkeen, kun automatiikka ryhtyy puhaltamaan matkustamoon kylmää ilmaa – jota tuleekin sitten kojelaudan suuttimista siihen tahtiin, että kuskin kädet miltei jäätyvät, vaikka matkustamon viilentämisen kannalta moinen ei enää olisi tarpeen.Ylitsevuotavaan kylmän ilman tuloon ei tepsi edes se, että automaatti-ilmastoinnin oletuspuhallinnopeus on säädetty miedoimpaan eli kevyt-asentoon – pikemminkin puhallus tuntuu olevan niin äänen kuin ilmavirran perusteella visusti maksimilla.Suuttimien sulkeminen tai sisätilojen pyyntilämpötilan hilaaminen aina 26 asteeseen asti auttaa vaivaan, mutta nämä toimenpiteet tuntuvat hieman turhilta, sillä automaatti-ilmastoinnin ohjelmointi ei pitäisi nykypäivän kokemuksella enää olla kovin vaikeaa edes sähköautossa.Pidemmillä ajomatkoilla ilmastointi onneksi rauhoittuu, joten edellä kerrotut vaivat kasautuvat lähinnä nurkka-ajoon – ja kuten sanottua, kaikki ajomatkat eivät ole tässäkään olleet toistensa veljiä. Tarkkailemme luonnollisesti asiaa vielä koko pitkän (ja toivottavasti kuuman) kesän lävitse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuukutus luonnon helmaanOman hauskan lisämausteen tuuletukseen tuo Astramme varustukseen kuuluva avattava lasikattoluukku. Ilmastoidussa umpiautossa moinen tuntuu alkuun turhakkeelta, mutta käyttötestin aikana luukku on ollut ammollaan useaan otteeseen – niin hyöty- kuin hupimielessäkin.Ensin mainittu koskee tilannetta, missä liikkeelle lähdetään helteellä ilman matkustamon esiviilennystä: sivuikkunoiden avaaminen on tällöin suotavaa, jotta kuuman ilman saa nopeasti pois matkustamosta eikä ajoakun kapasiteettia turhaan kulu ylimääräiseen ilmastointiin. Kattoluukku tekee toimenpiteestä entistäkin ripeämmän.Se toinen puoli on sitten puhtaasti nautinnollinen: kun ajetaan taajamanopeuksia, kattoluukun ja sivuikkunoiden avaaminen saa aikaan miltei avoautomaisen ilmavirran – pelkkien ikkunoiden ollessa auki tällaista luontoelämystä ei saa millään aikaan.Pitää toki muistaa, että vaikka aukko taivaalle on pienempi kuin varsinaisissa cabrioleteissa, kesäkelillä pätevät samat lainalaisuudet. Mollukka porottaa keskipäivällä suoraan päälakeen, joten sekä hattu että aurinkovoide ovat tarpeen, ja sateen tullen luukku on syytä oikopäätä sulkea. Mutta eipä nyt povata sellaista, vaan luukutetaan huoletta kohti kesää. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 10.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: auto jallitti kuskia – jäikö Opel Astra Electriciin valot päälle? 12.9.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja 31.8.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on farkkuna käytännöllisempi 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 11.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: mitä tapahtuu, kun Opel Astra Electric annetaan Opelistille? 30.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on matalanmakea ajettava 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta Kommentit (1) Kiva että sielläkin ollaan nykyään kattoluukun kannalla. Muistan vielä jokunen vuosi sitten jutun missä Teppo Vesalainen ajeli jollain skodalla ja puhuttiin auton lisävarusteista, silloin kattoluukusta vielä sanottiin että se on turha tjs …. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa