Käyttötesti: Opel Astra Electric suosii verkkaampia lataustaukoja

Kuva Moottorin arkisto
Opel Astra Electric

Astran sähköominaisuudet eivät ehkä ole markkinoiden terävintä kärkeä, mutta pienellä suunnittelulla niistäkin saadaan ilo irti.

Kesän riennoissa muutaman viikon ajan kulkupelinä oli Opel Astra Electric. Maltillisempien sähköominaisuuksien ansiosta auton kanssa muodostui hiukan vaikkapa Volvo EX30:stä poikkeava rytmi lataamisen kanssa.

Astran pohjana on, kuten lienee moneen kertaan mainittu, Stellantiksen E-CMP-perusrakenne. 51 kilowattitunnin akku ja 100 kilowatin pikalatausteho ovat korkeintaan keskitasoa nykyisessä markkinatilanteessa, mutta Opel puristaa raameista hyvän toimintamatkan erinomaisen alhaisen kulutuksen ansiosta.

Koska sähköauton akkua ei ajeta typötyhjäksi kuin testeissä ja toisaalta toistuvaa täyteen lataamistakin kannattaa välttää, akusta käytetään yleensä 10-80/90% varausväliä. Eikä pikalatauksen huipputehoa nähdä missään autossa kovin kauaa, joten latauksen keskinopeus on usein toinen tarina.

Niinpä Astra tuntuu olevan pikalatauksen osalta onnellisimmillaan esimerkiksi helposti löytyvien 50-100 kilowatin laturien ja noin 40-45 minuutin lataustauon kanssa. Aika riittääkin hätäisimpiä pikalataajia paremmin esimerkiksi lounaan nauttimiseen tai viikonlopun ruokaostosten tekemiseen samalla kertaa.

Näin ainakin kesäkeleissä. Toistuva pitkien matkojen ajaminen on toki käyttötapojen marginaalissa ja useimpien arkipäivässä Astralle riittää muiden sähköautojen tapaan Type 2 -vaihtovirtalataus enemmän kuin mainiosti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat