6.3.2025

Vertailu: eri käyttövoima, erilaiset kustannukset – selvitimme neljän käyttövoiman kokonaiskustannukset

Teksti Raimo Tengvall
Kuva Moottori

Käyttötestimme päättäneen Opel Astran saa kaikkiaan neljällä erilaisella käyttövoimalla. Miten käy kustannusten, kun täyssähkömalli on ostettaessa miltei samanhintainen muiden kanssa?

Käyttötestissämme ollut Opel Astra Electric on hyvä esimerkki autosta, joka ei huuda sähköisyyttään ulospäin. Sähkö on yksi käyttövoima muiden joukossa, joita Astran tapauksessa ovat bensiini, ei-ladattava bensiinihybridi ja ladattava bensiinihybridi.

Käyttötestin jälkimainingeissa selvitimme vielä näiden neljän käyttövoiman kokonaiskustannukset. Mielenkiintoista on se, että kaikki mahtuvat hintalappuhinnoiltaan 8 000 euron sisään: kalleimmaksi asettuu tehokas lataushybridi. Täyssähkö-Astra on vain 5 000 euroa kalliimpi kuin bensahybridi ja 5 500 euroa kalliimpi kuin perusbensamalli.

Viimekeväisessä useiden autojen bensiini/sähkö-kustannusvertailussa havaitsimme, että täyssähköauton tyypillisen 10 000 euron hintalisän pystyy ajamaan kiinni, jos kilometrejä karttuu enemmän. Tarkempi kilometriraja riippuu autosta.

Mitä siis tapahtuu, kun Astrassa sähköllä kiinni ajettavaa on hintalapussa vielä vähemmän?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Varustelultaan samalle viivalle

Kaikki esimerkkilaskelmat on tehty Opelin helmikuun 2025 alun uusien autojen hinnaston mukaan, ilman mitään kampanja-alennuksia. Auto on laskettu pidettäväksi kolme vuotta tästä eteenpäin, käytännössä maaliskuun alusta 2025 helmikuun loppuun 2028 asti.

Laskelmat on tehty 10 000–50 000 kilometrin vuotuisille ajomäärille. Näin nähdään, miten kilometrien kasvaminen vaikuttaa myös auton suurkäyttäjille. Päähuomio kannattaa toki pitää kilometrien pienemmässä päässä, jos oma ajaminen osuu niihin.

Vertailimme nimenomaan hatchback-malleja, jollainen käyttötestiautommekin on. Jokaisen käyttövoiman saa myös farmarina, joka on useimman suomalaisen valinta. Kokonaiskustannuksiinkaan ei tule kuukausitasoilla kuin ehkä 10–20 euroa lisää hatchbackeihin verrattuna. Ostohinta on 2 000 euroa kalliimpi, mutta arvo säilyy farmarissa vähintään hatchbackin tasoisesti. Lähinnä eroa tulee aivan aavistuksen korkeammasta kulutuksesta.

Hatchbackeista 1,2-litrainen bensiini-Astra on uutena vain noin 550 euroa ei-ladattavaa hybridimallia edullisempi. Syy löytyy hybridin pienemmän CO2-päästön myötä maltillisemmasta autoverosta. Ennen autoveroa hinnoissa on lähes 2 000 euron ero, mikä on loogisempi hintaero 1,2-litraisen koneen kaveriksi liitetystä hybriditekniikasta.

Ladattava hybridi on hintalappuhinnaltaan lähes 8 000 euroa kalliimpi. Siinä on 12,4 kWh:n akun lisäksi myös isompi 1,6-litrainen bensiinimoottori. Täyssähkömalli taas on Astran hinnastossa pari tonnia ladattavaa hybridiä edullisempi.

Kaikki esimerkkiautot ovat vertailussa Edition-perusvarustelulla. Muuten yhteneväisissä varusteluissa on tosin voimalinjojen välillä suomalaiselle autoilijalle merkittävä ero: esilämmitys. Lataushybridissä ja täyssähköautossa on älypuhelimella etäohjattava lämmitys vakiona.

Vakiovarusteinen bensiinimalli ja ei-ladattava hybridi taas käynnistetään kylmänä, minkä jälkeen raaputetaan ikkunat ja palellaan alkumatka ennen kuin ohjaamoon alkaa tulla lämmintä. Tähän rääkkiin moni ei suostunut enää 1900-luvullakaan, joten näiden hintaan lisättiin esilämmitys. Säästäjä asennuttaisi lohko- ja sisätilalämmittimen, jos parkissa on tarjolla lämpötolppa.

Sähköautojen kaikkialla käytettävien esilämmitysten kanssa melkein samaan päästään vasta älypuhelinohjattavalla polttoainekäyttöisellä lämmittimellä. Netin Webasto-laskurin mukaan sellainen maksaisi Astraan asennettuna 2 450 euroa, joten se lisättiin ostohintoihin.

Lisäksi tulee toki talvirengaspaketti, jotka laskettiin maahantuojan hinnaston mukaan. Edition-varustelussa bensa- ja hybridimallille riittävät 16-tuumaiset pyörät, kun taas lataushybridi käyttää 17- ja sähköversio 18-tuumaisia. Myös esimerkinomaiset 500 euron toimituskulut lisättiin. Ne ovat paikkakuntakohtaisia ja kaikille malliversioille samat, joten ne eivät vaikuta vertailun tulokseen.

Uuden ovh-hinta, euroaLisävarusteet (webasto bensa- ja hybridimalliin, talvirenkaat)Toimituskulut, esimerkkiKokonaisostohintaKäsirahaLuottohintaKorkokulut / kk *
Bensiini34 64340765003921950003991595
Hybridi35 19240765003976850004053496
Ladattava hybridi42 365204650044911500046331107
Sähkö40 115273050043345500044565104

* = kokonaiskustannukset / kk (jutun lopun taulukko) laskettu tähdellä merkityistä luvuista

Hintalappuhintaa ei makseta kokonaan

Ostohinta ei koidu kokonaan maksettavaksi auton kolme vuotta omistavalle, vaan autolla on tämänkin jälkeen vielä runsaasti jälleenmyyntiarvoa. Tärkeämpi luku on auton arvon alenema.

Dataa jälleenmyyntiarvoista saatiin Auto1.fi -markkinapaikalta, joka kerää hintaseurantadataa myös nettisivukävijöiden vapaasti tutkittavaksi. Sivustolla on jatkuvasti myynnissä lähes 50 000 autoa eli suurin osa Suomessa olevista autoliikkeiden autoista – käytännössä myös kaikki uuden mallin Astrat.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat