2.5.2024

Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja

Kuva Vesa Eskola

Renault on muuttumassa vahvasti sähköiseksi autobrändiksi, mutta myös Ranskassa on varauduttu suunnitelmaan B.

2035 on vuosi, jolloin kaikkien Euroopassa myytävien uusien autojen pitäisi olla pelkkiä sähköautoja – tai ainakaan ne eivät saa tuottaa hiilidioksidipäästöjä. Moni autonvalmistaja on myös ilmoittanut, että he lopettavat polttomoottoristen autojen myynnin jo huomattavasti aiemmin.

Viime aikoina ilmoille on kajahtanut toisenlaisiakin lausuntoja, sähköautojen myynnin kasvu kun on hieman hidastunut. Syytäkään ei tarvitse ihmetellä, niitä edullisia sähköisiä perheautoja kun ei edelleenkään ole liikaa tarjolla.

No, onneksi useammalla automerkillä on tuotannossa vielä hyväksi todettua perustekniikkaa, josta voi ammentaa erilaisia uusia automalleja. Kuten vaikkapa tämän Renault Symbioz -mallin, joka on hyvällä tavalla perinteinen eli tuttu ja turvallinen vaihtoehto – siis sellainen auto, jollaisen hankintaa moni perheauton ostaja varmasti yhä pähkäilee.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ihan tavallinen perushybridi

Symbiozin pohjana on Renaultin CMF-B-rakenne, joka on käytössä laajalti aina Cliosta Arkanaan; aina kulloinkin kyseiseen malliin parhaiten sovellettuna.


Myöskään Symbiozin voimalinjassa ei ole mitään uutta, se koostuu 69 kW (94 hv) 1,6-litraisesta bensamoottorista ja kahdesta 36 ja 18 kW (49/24 hv) sähkömoottorista. Näistä jälkimmäinen toimii myös starttimoottorina eli järjestelmä sammuttaa ja käynnistää polttomoottorin aina ajotilanteen mukaan.

Sähköä otetaan luonnollisesti myös talteen ajon aikana 1,2 kWh akkuun. Pelkällä sähköllä ei voida ajaa kovin pitkää matkaa, mutta sähköä käytetään hybriditilassa tukemassa polttomoottoria. Ja parhaimmillaan perushybridi on taajama-ajossa. Symbiozille ilmoitettu WLTP-kulutuslukema on auton kokoon nähden kohtalainen 4,6 l/100 km.

Symbiozin kohdalla perushybridin edut näkyvät myös vaa’alle mentäessä, sen paino jää alle 1500 kiloon. Suuri massa tarkoittaa korkeampaa kulutusta, vaikka moni ei etenkään sähköauton kohdalla suhtaudu tähän aivan näin yksioikoisesti.

Enemmän kuin Captur XL

Teknisesti 4,41 metriä pitkä Symbioz lienee lähimpänä Capturia, joskin lähes 30 senttiä tätä pidempänä se on noussut jo C-segmenttiin. Toinen lähisukulainen Symbiozille on 4,51 metriä pitkä Austral.

Ulkoa katsottuna Symbiozia on vaikea sijoittaa selkeästi mihinkään tiettyyn korimallikategoriaan. Siinä on hieman enemmän maavaraa, mikä vie mielikuvia katumaastureiden suuntaan. Myös jyhkeät ja kantikkaat muodot puoltavat tätä näkemystä.

Pitkähkö akseliväli antaa Symbiozille myös hieman farmarin piirteitä. Tosin takaylitys on sen verran lyhyt, ja Symbioz on kuitenkin sen verran korkea, ettei sitä farmariksi voi kutsua. Crossover on siis ihan osuva termi.

Muotoihin on selvästikin satsattu, niihin on taiottu uusimmista Renaulteista tuttua jyrkempää muotokieltä. Pyöreys on taas out. Etenkin maski on modernisoitu Renaultin viimeisimmän sukuilmemuodin mukaiseksi.

Korivärejä on tarjolla yhdeksän, ja valikoima on melko konservatiivinen – auton luonteeseen sopiva. Pyöräkoko on joko 18 tai 19 tuumaa.

Välipohjan välipohja

Symbiozin kohdalla kauneus on kuitenkin ennen kaikkea sisäistä. Tilaratkaisujen puolesta Symbioz voisi olla itse asiassa jopa Dacia, joka Nissan-Renault-konsernissa tunnetaan paljon vastinetta rahalle tarjoavana vaihtoehtona. Sen verran vahvasti Symbioz hämmentää erilaisia luokkarajoja. Toki tyyli- ja laatuvaikutelma on selvästi parempi kuin Dacioissa.

Ja koska Symbioz on venytetty Captur, sen suurin valttikortti löytyy luonnollisesti auton takaosasta. Tavaratilaa on esimerkiksi enimmillään – yhä kaikki viisi istuinpaikkaa vielä käytössä – peräti 624 litraa. Tällöin takarivin istuimet on vedetty etummaisimpaan asentoonsa. Ero Capturiin on selvä. Jos takaistuimet ovat takimmaisessa asennossaan, tällöinkin tavaratila imaisee vielä 492 litraa. Takaistuimen liikkumavara on 16 senttiä.

Perusasennossaan tavaratila on selkeän muotoinen, joskaan ei valtava.

Osa litroista on piilossa välipohjan alla. Välipohja poistamalla ei kontin muoto ole enää aivan niin selkeän muotoinen.

Ja vitsikkäästi välipohjan alla on vielä toinen välipohja, jonka alta löytyy kohtalaisen kokoinen potero vaikkapa sellaisille tavaroille, jotka on hyvä olla aina mukana mutta ei välttämättä aina käsillä. Ensiapupakkausta ei sinne esimerkiksi kannata piilottaa, sillä se saattaa jäädä muutoin kokonaan löytymättä.

Takaistuimien selkänojat kumottuna ruuma vetää 1582 litraa, ja laajennettu tila on välipohjan kera myös lähes tasapohjainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ohjaamo tuttua Renaultia

Kojelauta on lähes identtinen Capturin kanssa, mutta matkustamoissa on muuten selviä eroja. Symbiozissa materiaaleihin on esimerkiksi selvästikin panostettu.

Symbioz tulee tarjolle kolmena eri varustetasona, joissa jokaisessa on oma verhoilunsa. Tasot ovat Techno, Espirit Alpine ja Iconic.

Isoa osaa auton toiminnoista ohjaillaan tuttuun tapaan pystyyn asennetun kosketusnäytön kautta, mutta niille kaikista useimmiten tarvittaville toiminnoille on vielä omat nappulansa. Myös tietojärjestemät ovat ajan tasalla, Google auttaa.

Digitaalisuus näkyy myös mittaristossa.

Ensitutustumisen perusteella on esimerkiksi pakko kehua verhoilun suunnittelijoita auton istuimista, joiden selkänojasta löytyy osassa varustetasoja Renaultin logo. Pienillä yksityiskohdilla voidaan saavuttaa yllättävän paljon. Istuinten kuoseissa on muutenkin hauskaa elävyyttä.

Symbioziin on tarjolla myös edustavia ja matkustamisen ylellisyyttä lisääviä varusteita, kuten iso Solarby-panoraamakatto. Se on himmennettävissä maitolasimaiseksi, jolloin aurinko ei porota sisälle autoon. Himmennys voidaan tehdä myös vain osaan ikkunasta.

Himmennyksen etu on myös se, ettei kattolasin ja ohjaamon väliin tarvita näin enää erillistä verhoa. Se säästää tilaa rakenteissa, tarkalleen ottaen kolme senttiä.

Ja takapenkillä on hyvin jalkatilaa aikuisillekin, kunhan takaistuimet ovat siis takimmaisessa asennossa. Liikuteltava takaistuin on hyvä ja näppärä ratkaisu, auto joustaa erilaisten kuljetustarpeiden välillä. 

Hermostuttaako piipitys?

Kojelaudan vasemmassa laidassa on rivi nappeja. Sieltä voidaan painaa päälle E-Save, jolloin auto säästää akun virtaa myöhempää ajankohtaa varten. Sen vieressä on vasemmalla toinen jännä nappi, jota Renault kutsuu nimellä My Safety Switch. Sitä painamalla kuljettaja voi kytkeä pois kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Kuljettaja voi ohjelmoida napin taakse oman makunsa mukaan viisi erilaista avustinjärjestelmää, joiden piipitystä hän ei välttämättä halua aina kuulla. Tämä on mukavuustekijä, kun muutoin järjestelmät olisi kytkettävä pois yksitellen kosketusnäytön avulla.

Suomeen Renault Symbioz saapuu syksyn tullen, ja hinnat selvinnevät lähempänä myynnin aloitusta. Odotamme niitä mielenkiinnolla. Se kuitenkin loppupeleissä ratkaisee etenkin tässä kohderyhmässä paljon. Järkiperäisille ja järkevän hintaisille autoille riittää kyllä aina kysyntää.