28.3.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Renault Espace on tilava muttei enää tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Renault Espace pyrkii vastaamaan muuttuvien automarkkinoiden tarpeisiin. Tilaa tarvitaan, mutta tila-autoja ei haluta. Vuonna 1984 esitelty Renault Espace on ollut erityisesti eurooppalaisen tila-autoilun lipunkantaja. Kulmikas tilaihme rinnastui ranskalaisten kasarin lapsien mukaan hiukan aiemmin aloittaneeseen TGV-luotijunaan, molempien ollessa viistokeulaisia. Myös alkuperäisen Espacen muhkeat istuimet olisivat nykyisin ennemmin kotona TGV:ssä kuin autossa. Lähes 40 vuotta myöhemmin Renault esittelee jo kuudennen Espacen maailmalle. Automarkkinat ovat muuttuneet villisti pelkästään viime vuosien aikana. D-segmentin myynnistä yli puolet on jo erilaisia katumaastureita ja crossovereita, joten perinteisellä tila-autolla ei pitkälle pötkitä ostajia kosiskeltaessa. Tarvetta seitsemänpaikkaisille autoille kuitenkin on, sillä Renaultillakin on huomattu, että uusioperheiden lukumäärä Euroopassa kasvanut merkittävästi Espacen mallihistorian aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitoiksi puettunaKasettiajoista on siirrytty CMF-CD-perusrakenteeseen sisarmalli Australin tavoin. Renault Austral onkin luonteva vertailukohta Espacelle, sillä uuden Espacen saa myös viisipaikkaisena, jolloin mallien suurin ero ovat takatilat. Myös ulkonäkö on ottanut mallia Australista ja autot ovatkin olleet kehityksessä yhtä aikaa. Maavaraa katumaasturoituneessa Espacessa on 180 mm, keula on painettu alas melko tavalliseksi konetilaksi ja sivuikkunoita on nyt tavalliset kolme tila-automaisen neljän sijaan. Toisaalta uuteen Espaceen on saatavissa yli neliömetrin kokoinen lasikatto, jonka toteutuksesta tehdas on selvästi ylpeä.Pituutta on 4 722 mm ja akseliväli on 2 738 mm. Leveyttä Espacella on 1 843 mm ja korkeutta 1 645 mm. Edeltäjäänsä verrattuna Espace on madaltunut 32 mm ja lyhentynyt 140 mm auton hakiessa uusia mittasuhteita. Uudet peilit säästävät muuten tasan gramman hiilidioksidipäästöjä. Uusien mttojen myötä myös painoa on pudotettu ja uutuus onkin kevein Espace kolmannen sukupolven jälkeen. Renault siteeraa mielellään pudotuslukemaa 215 kg, josta suurin osa tulee auton pienemmistä mitoista. Perusrakenteen muutoksista tulee 43 kilon säästö ja korista 38 kiloa. Myös voimalinjasta säästyy Renaultin mukaan 50 kilogrammaa. Dieseleiden sijaan ainoa vaihtoehto on E-tech-täyshybridi, joka on rakennettu 1,2-litraisen kolmisylinterisen bensaturbon ympärille. Järjestelmä voi toimia yhteensä 15 eri toimintamoodissa, mutta se näyttäytyy kuljettajalle lähinnä automaattivaihteisena autona. 2 kilowattitunnin hybridiakusta huolimatta järjestelmä on kevyempi, kun vertailukohtana on 2,0-litrainen turbodiesel täydellä AdBlue-tankilla.Laskennallisesti painoa säästyy myös pienemmästä polttonestesäiliöstä, mutta Renaultin mukaan 55 litran tankki riittää jopa 1 100 kilometrin toimintamatkaan. E-techin yhteisteho on 147 kilowattia (200 hv) ja Espacessa se riittää 0–100 km/h kiihdytykseen 8,8 sekunnissa. Yhdistetty WLTP-kulutus on 4,7 litraa per 100 km.4Control-nelipyöräohjaus on saanut päivityskierroksen ja takapyörät kääntyvät nyt jopa 5° eri suuntaan etupyörien kanssa taajamavauhdeissa. Renaultin mukaan 4Controlilla varustettuna kääntöympyrä kutistuu 1,2 metrillä, asettaen Espacen samaan luokkaan Clion kanssa.Varustetasoja on kolme. Perustasona on Techno ja seuraavana päivitysaskeleena on Alpine-urheiluautobrändistä ammentava Esprit Alpine, jonka erottaa keulan ruutukuviosta. Malliston huipulla on Iconic.Sisältöä automatkaanKatumaasturikuorien alla Renault Espace on tyypillinen viisi- tai seitsemänpaikkainen nyky-Renault. Etuistuimilla lähin yhdyspiste on Austral, sillä ruudut (12,3-tuumainen mittaristo, 12-tuumainen kosketusnäyttö), hallintalaitteet ja Android-pohjaisen OpenR-tietoviihdejärjestelmän perusnäkymät ovat yhteisiä. Renault on pyrkinyt kehittämään sovellusvalikoimaa omilla lisätoiminnoilla, joista potentiaalisesti hauskimmalta pitkiä ajomatkoja ajatellen vaikutti yhteinen musavisa, jossa kyytiläiset vastaavat omilla puhelimillaan. Takaistuimilla tilaa on herraskaisesti ja istuinten säätömahdollisuudet on hyvä lisä. Niistä on myös iso apu, mikäli auto on varustettu kolmennella penkkirivillä.Muotoilujohtaja Agneta Dahlgren mainitsi, että erilaisia säilytyslokeroita on kasvatettu matkustajien sälätarpeita varten.Istuinpaikat kuusi ja seitsemän eivät sovellu enää keskikokoiselle aikuiselle ja niille liikkuminen vaatii kohtuullisen terveitä niveliä. Istuimille itsensä taivuteltuaan tilaa on kohtuullisesti, joskin pääntila suosii alle 170 cm pitkiä ja jalkatila on osin keskirivin armoilla. Tavaratilaa uudessa Renault Espacessa on 777 litraa viisipaikkaisena ja 677 litraa seitsemällä istuimella kolmosrivi kaadettuna. Mikäli kyytläisiä on täydet seitsemän, tavaraa mahtuu 159 litraa. Mikäli kaikki istuimet kaataa, mahtuu Espaceen 1714–1818 litraa tarpeellista roudattavaa.Myöhemmin keväälläUuden Renault Espacen tilauskirjat aukenevat myöhemmin vielä tänä keväänä ja Suomeen autoja odotetaan syksyllä. Hinnoittelusta ei ole vielä kerrottavaa, mutta ainakin tehtaan mukaan kolmas penkkirivi on maksuton lisävaruste tilausvaiheessa. Teksti ja kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous