24.11.2022

Koeajo: Renault Austral E-tech – kurkistus ensi vuoden trendeihin

Renault Austral E-tech hybrid 200 Iconic Esprit Alpine täyshybridi Kadjar

Saapuessaan Suomeen ensi vuonna Renault Austral asettuu Kadjarin paikalle ranskalaismerkin mallistossa. Voimalinjauutuutena nähdään päivitetty E-tech-täyshybridi. Hyvää: tilat, varusteet, kulutus. Huonoa: voimalinjan hienosäätö, ei latausversiota, ei vielä hintoja.

Renaultilla on ainakin tarjottavaa C-segmentin SUV-luokassa. Nykyinen Megane on täyssähköinen ja crossoveroitunut(?) vanhoihin mallipolviin verrattuna. Samalla yksi edullisimmista linjakaskattoisista crossovereista, Renault Arkana, jatkaa mallistossa. Näiden kahden lisäksi mallistoon sopii vielä Renault Austral, joka yhdistää Meganen digitalisaation ja polttomoottoripohjiset voimalinjat. Samalla Austral korvaa mallistosta Koleoksen ja ennen kaikkea Kadjarin.

Renault Austral E-tech hybrid 200 Iconic Esprit Alpine täyshybridi Kadjar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytännöllistä tyyliä

Renault Austral jatkaa ranskalaismerkin johdonmukaista ja hyvää muotoilua, mutta suoran kattolinjan ansiosta autosta löytyy myös tilaa. Takakonttiin mahtuu 430 litraa täyshybridissä ja 500 litraa kevythybrideissä, kun käytössä on kiinteä takapenkki. Liikuteltavilla takaistuimilla litroja saa tarvittaessa enemmän ja istuimet kaatamalla litroja löytyy 1 500 molemmin puolin voimalinjasta riippuen.

Renault Austral E-tech hybrid 200 Iconic Esprit Alpine täyshybridi Kadjar

4,51 metriä pitkä Renault Austral on muutaman sentin Kadjaria pidempi ja Arkanaa lyhyempi. Korkeudessa Austral päihittää kilpakumppanit niukasti ja leveydessä erot ovat mitättömiä.
Austral on samalla ensimmäinen Renault, joka on suunniteltu kolmannen sukupolven painokselle CMF-CD-perusrakenteesta, joten luissa ja ytimissä uutuudella on etumatka edeltäjiin verrattuna. Nimi Austral puolestaan herättää, ainakin tehtaan mukaan, mielikuvia eteläisen pallonpuoliskon avarista maisemista, joihin liittyy mahdollisuuksia seikkailuihin. Tämä ajatus kannattaa pitää mielessä marraskuisena maanantaiaamuna töihin lähtiessä.

Käytännön tilaa autosta löytyy hyvin neljälle aikuiselle, viidennen soveltuessa kyytiin lyhyemmille siirtymille. Vaihtoehtoisesti tilaa on hyvin harrastuksille, mutta Australin pääpaino on parilapsisen perheen kulkupelinä.

Renault Austral E-tech hybrid 200 Iconic Esprit Alpine täyshybridi Kadjar

Uusi ohjaamoilme on tuttu sähkö-Méganesta. OpenR-järjestelmän ruudut ovat 12,3 tuumaa mittariston osalta ja 12 tuumaa pystysuuntaisen kojelautaruudun kohdalla. Kosketusnäytössä on käytössä kännyköistä tuttu Gorilla Glass -lasi. Järjestelmän takaa löytyy autoihin suunnattu Android Automotive -käyttöjärjestelmä, joten Googlen palvelut löytyvät Australista vakiovarusteina. Kuljettajan kannalta haastavinta on kolmen viiksen (vaihdevalitsin, pyyhkimet ja äänentoisto) niputtaminen oikealle puolelle ohjauspyörää, mutta käytännössä ne oppii nopeasti.

Renault Austral E-tech hybrid 200 Iconic Esprit Alpine täyshybridi Kadjar
Australin älypuhelimen latausalusta sijaitsee keskeisellä paikalla. Kaasukahvamainen käsituki puolestaan on siirreltävissä.

Uusittu hybridi

Renault Australin voimalinjavalikoimasta löytyy kaksi versiota 1,3-litraisesta turboahdetusta bensiinimooottorista. 103 kW (140 hv) ja 118 kW (160 hv) luottavat 12 voltin sähköistykseen, joten kovin merkittävää avustusta ei ole luvassa, mutta miedomman moottoriversion saa myös manuaalivaihteisena. Maailmalla on myös hiukan enemmän sähköistetty 1,2-litrainen moottoriversio, jota tuskin tulee Suomeen.

Renault Austral E-tech hybrid 200 Iconic Esprit Alpine täyshybridi Kadjar

Suomen myyntimalliksi on arvioitu kuitenkin E-tech-täyshybridiä. Järjestelmän perusideat ovat tuttuja esimerkiksi Capturin E-techistä, mutta sen yksityiskohtia on päivitetty. Polttomoottori on nyt 1,2-litrainen turbo, joka tuottaa 96 kilowattia (130 hv) ja pääsähkömoottori tuottaa 50 kW (68 hv). Voimalinjan kokonaisteho on joko 118 kW (140 hv) tai 146 kW (200 hv). Renault on tehnyt päivityksiä myös järjestelmän sähköpuolelle ja uusi ajoakku on kooltaan kaksi kilowattituntia.

Renault Austral E-tech hybrid 200 Iconic Esprit Alpine täyshybridi Kadjar

Koeajettavana ollut 200-hevosvoiman versio E-tech-täyshybridistä liikkui odotettavan keveästi. Vaihteistossa on kaksi vaihdetta sähköajoa ja neljä vaihdetta polttomoottoriajoa varten, mutta yhteensä autolla on 15 eri ajotilaa. Monimutkaisuus tuntuu hetkittäin auton käytöksessä, sillä esimerkiksi tasakaasulla voimalinja saattaa vaihtaa kahdesti pienemmälle vaihteelle yllättäen. Epätyypillisessä ajossa voimalinja kuitenkin noudatteli sille annettuja WLTP-kulutuksia, joten kysymys oli lähinnä kaasuvasteen optimoinnista.

Kevyemmin ketterä

Renault on halunnut Australin kohdalla panostaa myös keveyteen. 1 400-1 500 kilogramman välillä liikkuva Austral-mallisto ei ehkä ole erityisen keveä absoluuttisesti, mutta verrattuna paria tonnia hätyytteleviin kilpakumppaneihin ero on tuntuva. Painoa on pidetty kurissa esimerkiksi käyttämällä alumiinia ovien materiaalina. Hybridin vetomassa on 750 kg jarruton, 1 500 kg jarrullinen, kevythybridien ollessa samaa tasoa.

Renault Austral E-tech hybrid 200 Iconic Esprit Alpine täyshybridi Kadjar

Ajettavuudelta Renault Austral on tyypillistä nykymallia, jossa kevyesti pintanapakka olemus yhdistyy sopivan nöyrään alustaan. Ohjaustuntumasta ei kannata kirjoitella kotiin, mutta ohjauksen välitys ja painotus on loogista. Renaultin varsinainen ylpeydenaihe on 4Control-nelipyöräohjaus, jolla Austral selviytyy cliomaisesti jopa kaupunkielämän haasteista. Käytännössä 4Controlilla Australin kääntöympyrästä lähtee reilu metri, kiitos matalissa nopeuksissa jopa 5° vastakkaiseen suuntaan kääntyvien takapyörien. Ajotilojen yhteydessä kuljettaja voi valita miten paljon auto käyttää takapyörien ohjausta maantievauhdissa kaistanvaihtotilanteissa.

Renault Austral E-tech hybrid 200 Iconic Esprit Alpine täyshybridi Kadjar

4Controlin myötä myös taka-akselisto vaihtuu monivarsituetuksi yhdystukiakselin sijaan. Hienosyisempi analyysi jousitusmukavuudesta ja äänieristyksestä täytyykin tehdä karkealla suomalaistiestöllä myös ilman 4Controlia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomeen kesällä

Varustelun kannalta Renault Australin mielenkiintoisin uutuus on Esprit Alpine -taso. Kyseessä on Alpine-urheiluautomerkistä inspiraationsa ammentava huippuversio esimerkiksi Iconic-varustelun päälle. Käytännössä Alpine näkyy mustasinisenä teemana esimerkiksi matkustamossa ja joissain yksityiskohdissa. Renaultin mukaan taso antaa mahdollisuuden korostaa auton ranskalaisuutta ja tehdä samalla Alpinea tunnetuksi.

Renault Austral E-tech hybrid 200 Iconic Esprit Alpine täyshybridi Kadjar

Suomessa Renault Australin ilmestyminen katukuvaan menee kesän 2023 loppupuolelle. Maahantuojan tavoitteena on avata ennakkomyynti yhdessä hintatietojen julkistamisen kanssa kevään tullen.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Renault Austral E-tech 200 Iconic Esprit Alpine

Moottori

Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

96 kW (130 hv), 4500 r/min

Vääntö

205 Nm (1750 r/min)

Vääntö

205 Nm (1750 r/min)

Akku

2,0 kilowattituntia, litiumioni. Sähkömoottorit 50 kW (68 hv) + 25 kW (34 hv).

Hybridijärjestelmän yhteisteho

146 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,4 s

Huippunopeus

175 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 4,6 (yhd.)

CO2-päästöt

104 g/km

Mitat

pituus 4510 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2667 mm
Tavaratila: 555–1455 l
Omamassa: 1517 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat