23.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: tuntematon haastaja – Renault Koleos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Koleos on kilpailijoita tuntemattomampi, mutta sen ominaisuudet kyllä riittävät. Hyvää: varustelu, matkustamon väljyys myös takana. Huonoa: kilpailijoihin verrattuna tuntematon haastaja. Renault Koleos on tuntemattomampi kuin kilpailijansa, mutta sen ei saa antaa hämätä. Jos käsitteen muskeliauto voisi määritellä uudelleen nyt, Renault Koleos olisi ilmeinen muskeliautojen kantaisä. Arvonimen se lunastaisi erityisesti voimakkaan ja osin mahtipontisenkin ulkonäkönsä perusteella. Myös matkustamon reilut tilat vahvistavat muhkeuden tunnetta. Toisaalta sukulaisuus mallisisareen, Renault Talismaniin, näkyy ja tuntuu. Vahvat muodot näkyvät ja erottuvat, mutta silti ne on toteutettu niin taiten, että katukuvassa Koleos ei pistä silmään liiaksi itseään korostaen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mallistotrion jättiläinen Captur, Kadjar, Koleos – siinä Renaultin askelmerkit katumaasturimarkkinoille pienimmästä isoimpaan. Uusin tulokas, Renault Koleos, venyttää mittanauhan 4,67 metrin pituuteen, mikä on yli kaksikymmentä senttiä Kadjaria enemmän ja akseliväliä Koleoksella on 2,7 metriä. Näillä mitoilla erityisesti matkustamossa on tilaa ja avaruutta aina takaistuimen hulppeaa jalkatilaa myöten. Kun autossa lisäksi istutaan korkealla, on helppo ajatella, että Koleos on mittasuhteiltaan erityisen mieluisa isokokoisille kuljettajille ja matkustajille. Ajamiseen ei tarvita muskeleita Renault on onnistunut yhdistämään katumaasturiin ominaisuudet, jotka kelpaisivat esikuvaksi monelle muullekin katumaasturiksi itseään nimittävälle mallille. Valmistajan mukaan uudesta mallista haluttiin tehdä auto, jolla voi poiketa tutustumaan maastoon. Luonnehdinta pitäisi kuulua jokaisen katumaasturin perimään, mutta näinhän se ei ole. Koleos tuon lupauksen kuitenkin lunastaa. Kaduilla ja päällystetyillä teillä Koleos on erittäin helppo ja mukava ajettava. Myös äänieristyksessä ja alustan säädöissä on onnistuttu. Intens-varustelutasoon kuuluvat pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera tuotavat kaupunki- ja taajamaympäristöjen pysäköintiin tarpeellisen lisäavun. Vetoa kahdella tai neljällä pyörällä Renault-Nissan allianssin yhteistyönä syntynyt All Mode 4x4i -voimansiirto on tuttu jo entuudestaan, mutta Koleoksessa se on yhdessä enimmillään 210 mm maavaran kanssa juuri se tekjiä, joka lunastaa valmistajan lupauksen maastoon poikkeamisesta. Kuljettajalla on kolme vaihtoehtoa. Vetotavasta päättämisen voi jättää täysin auton harkintaan. Silloin nelivetojärjestelmä seuraa jatkuvasti pyörien pitoa ja pyrkii varmistamaan parhaan pidon kaikissa olosuhteissa. Eri pyörille välittyvää voimaa säätelemällä se pyrkii vähentämään ali- tai yliohjautuvuutta. 4WD auto -ajotilassa kaikki voima välitetään hyvissä olosuhteissa etupyörille, mutta järjestelmän havaitessa olosuhteiden tai ajotavan muutoksen, puolet voimasta voidaan antaa takapyörille. Hankaliin olosuhteisiin tai maastoon Renault suosittelee 4WD lock -ajotilaa. Silloin voima jaetaan jatkuvasti tasan etu- ja taka-akselille. Tämä ajotila on käytettävissä vain alle 40 km/h -nopeuksissa. Jos nopeus kasvaa tai auto käynnistetään uudelleen, ajotila palautuu automaattisesti automaattiseen nelivetoon. 2WD -ajotilassa Koleos on aina etuvetoinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Viiden tähden turvallisuutta Suomeen Koleosta tuodaan kahdella dieselmoottorilla. Koeajoautossa oli niistä isompi, kaksilitrainen turbodiesel, jonka suurin teho on 130 kW (177 hv) ja suurin vääntömomentti 380 Nm. Tähän isompaan moottoriin yhdistyy Suomeen tuotavassa mallistossa aina automaattivaihteisto. EuroNCAP -testissä Renault Koleos sai turvallisuudesta täydet viisi tähteä. Halvin Renault Koleos maksaa Suomessa 34 390 euroa. Kyseessä on tällöin 130-hevosvoimainen dieselmoottori Zen varustelulla. Koeajossa ollut isoin dieselmalli Intens-varustelulla maksaa 46 390 euroa. Koeajoauton lisävarusteet, panoraamakatto, nahkaverhoilu ja sähkötoiminen kuljettajanistuin nostivat koeajoyksilön hinnan 51 650 euroon. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: valmistaja Lisätietoja: www.renault.fi/koleos Renault Koleos dCi 175 X-Tronic 4WD Intens Hinta alkaen 34 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 650 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 380 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 380 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4672 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2705 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?