23.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: tuntematon haastaja – Renault Koleos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Koleos on kilpailijoita tuntemattomampi, mutta sen ominaisuudet kyllä riittävät. Hyvää: varustelu, matkustamon väljyys myös takana. Huonoa: kilpailijoihin verrattuna tuntematon haastaja. Renault Koleos on tuntemattomampi kuin kilpailijansa, mutta sen ei saa antaa hämätä.Jos käsitteen muskeliauto voisi määritellä uudelleen nyt, Renault Koleos olisi ilmeinen muskeliautojen kantaisä. Arvonimen se lunastaisi erityisesti voimakkaan ja osin mahtipontisenkin ulkonäkönsä perusteella. Myös matkustamon reilut tilat vahvistavat muhkeuden tunnetta.Toisaalta sukulaisuus mallisisareen, Renault Talismaniin, näkyy ja tuntuu. Vahvat muodot näkyvät ja erottuvat, mutta silti ne on toteutettu niin taiten, että katukuvassa Koleos ei pistä silmään liiaksi itseään korostaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallistotrion jättiläinenCaptur, Kadjar, Koleos – siinä Renaultin askelmerkit katumaasturimarkkinoille pienimmästä isoimpaan. Uusin tulokas, Renault Koleos, venyttää mittanauhan 4,67 metrin pituuteen, mikä on yli kaksikymmentä senttiä Kadjaria enemmän ja akseliväliä Koleoksella on 2,7 metriä. Näillä mitoilla erityisesti matkustamossa on tilaa ja avaruutta aina takaistuimen hulppeaa jalkatilaa myöten. Kun autossa lisäksi istutaan korkealla, on helppo ajatella, että Koleos on mittasuhteiltaan erityisen mieluisa isokokoisille kuljettajille ja matkustajille.Ajamiseen ei tarvita muskeleitaRenault on onnistunut yhdistämään katumaasturiin ominaisuudet, jotka kelpaisivat esikuvaksi monelle muullekin katumaasturiksi itseään nimittävälle mallille. Valmistajan mukaan uudesta mallista haluttiin tehdä auto, jolla voi poiketa tutustumaan maastoon. Luonnehdinta pitäisi kuulua jokaisen katumaasturin perimään, mutta näinhän se ei ole. Koleos tuon lupauksen kuitenkin lunastaa.Kaduilla ja päällystetyillä teillä Koleos on erittäin helppo ja mukava ajettava. Myös äänieristyksessä ja alustan säädöissä on onnistuttu. Intens-varustelutasoon kuuluvat pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera tuotavat kaupunki- ja taajamaympäristöjen pysäköintiin tarpeellisen lisäavun.Vetoa kahdella tai neljällä pyörälläRenault-Nissan allianssin yhteistyönä syntynyt All Mode 4x4i -voimansiirto on tuttu jo entuudestaan, mutta Koleoksessa se on yhdessä enimmillään 210 mm maavaran kanssa juuri se tekjiä, joka lunastaa valmistajan lupauksen maastoon poikkeamisesta.Kuljettajalla on kolme vaihtoehtoa. Vetotavasta päättämisen voi jättää täysin auton harkintaan. Silloin nelivetojärjestelmä seuraa jatkuvasti pyörien pitoa ja pyrkii varmistamaan parhaan pidon kaikissa olosuhteissa. Eri pyörille välittyvää voimaa säätelemällä se pyrkii vähentämään ali- tai yliohjautuvuutta. 4WD auto -ajotilassa kaikki voima välitetään hyvissä olosuhteissa etupyörille, mutta järjestelmän havaitessa olosuhteiden tai ajotavan muutoksen, puolet voimasta voidaan antaa takapyörille.Hankaliin olosuhteisiin tai maastoon Renault suosittelee 4WD lock -ajotilaa. Silloin voima jaetaan jatkuvasti tasan etu- ja taka-akselille. Tämä ajotila on käytettävissä vain alle 40 km/h -nopeuksissa.Jos nopeus kasvaa tai auto käynnistetään uudelleen, ajotila palautuu automaattisesti automaattiseen nelivetoon. 2WD -ajotilassa Koleos on aina etuvetoinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViiden tähden turvallisuuttaSuomeen Koleosta tuodaan kahdella dieselmoottorilla. Koeajoautossa oli niistä isompi, kaksilitrainen turbodiesel, jonka suurin teho on 130 kW (177 hv) ja suurin vääntömomentti 380 Nm. Tähän isompaan moottoriin yhdistyy Suomeen tuotavassa mallistossa aina automaattivaihteisto.EuroNCAP -testissä Renault Koleos sai turvallisuudesta täydet viisi tähteä.Halvin Renault Koleos maksaa Suomessa 34 390 euroa. Kyseessä on tällöin 130-hevosvoimainen dieselmoottori Zen varustelulla. Koeajossa ollut isoin dieselmalli Intens-varustelulla maksaa 46 390 euroa. Koeajoauton lisävarusteet, panoraamakatto, nahkaverhoilu ja sähkötoiminen kuljettajanistuin nostivat koeajoyksilön hinnan 51 650 euroon.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: valmistajaLisätietoja: www.renault.fi/koleos Renault Koleos dCi 175 X-Tronic 4WD Intens Hinta alkaen 34 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 650 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 380 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 380 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4672 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2705 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.7.2025 Ajoneuvot Koripalloilija Mikael Jantunen ja Opel Suomi yhteistyöhön 6.7.2025 Ajoneuvot Matka jatkuu Tyrrhenanmeren rannikkoa pitkin etelään… tervetuloa Ferrari Amalfi 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 5.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi jatkaa laajentumistaan Euroopassa herättämällä eloon Grandiksen – loppu onkin helposti arvattavissa 5.7.2025 Ajoneuvot Autojätit varoittavat: EU-sääntely ajaa teollisuutta kriisiin 4.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mercedes-Benz CLA – Vantaalta Kuusamoon lataamatta 4.7.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Helkama X – kaikenlaisille kuskeille 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen