23.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: tuntematon haastaja – Renault Koleos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Koleos on kilpailijoita tuntemattomampi, mutta sen ominaisuudet kyllä riittävät. Hyvää: varustelu, matkustamon väljyys myös takana. Huonoa: kilpailijoihin verrattuna tuntematon haastaja. Renault Koleos on tuntemattomampi kuin kilpailijansa, mutta sen ei saa antaa hämätä.Jos käsitteen muskeliauto voisi määritellä uudelleen nyt, Renault Koleos olisi ilmeinen muskeliautojen kantaisä. Arvonimen se lunastaisi erityisesti voimakkaan ja osin mahtipontisenkin ulkonäkönsä perusteella. Myös matkustamon reilut tilat vahvistavat muhkeuden tunnetta.Toisaalta sukulaisuus mallisisareen, Renault Talismaniin, näkyy ja tuntuu. Vahvat muodot näkyvät ja erottuvat, mutta silti ne on toteutettu niin taiten, että katukuvassa Koleos ei pistä silmään liiaksi itseään korostaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMallistotrion jättiläinenCaptur, Kadjar, Koleos – siinä Renaultin askelmerkit katumaasturimarkkinoille pienimmästä isoimpaan. Uusin tulokas, Renault Koleos, venyttää mittanauhan 4,67 metrin pituuteen, mikä on yli kaksikymmentä senttiä Kadjaria enemmän ja akseliväliä Koleoksella on 2,7 metriä. Näillä mitoilla erityisesti matkustamossa on tilaa ja avaruutta aina takaistuimen hulppeaa jalkatilaa myöten. Kun autossa lisäksi istutaan korkealla, on helppo ajatella, että Koleos on mittasuhteiltaan erityisen mieluisa isokokoisille kuljettajille ja matkustajille.Ajamiseen ei tarvita muskeleitaRenault on onnistunut yhdistämään katumaasturiin ominaisuudet, jotka kelpaisivat esikuvaksi monelle muullekin katumaasturiksi itseään nimittävälle mallille. Valmistajan mukaan uudesta mallista haluttiin tehdä auto, jolla voi poiketa tutustumaan maastoon. Luonnehdinta pitäisi kuulua jokaisen katumaasturin perimään, mutta näinhän se ei ole. Koleos tuon lupauksen kuitenkin lunastaa.Kaduilla ja päällystetyillä teillä Koleos on erittäin helppo ja mukava ajettava. Myös äänieristyksessä ja alustan säädöissä on onnistuttu. Intens-varustelutasoon kuuluvat pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera tuotavat kaupunki- ja taajamaympäristöjen pysäköintiin tarpeellisen lisäavun.Vetoa kahdella tai neljällä pyörälläRenault-Nissan allianssin yhteistyönä syntynyt All Mode 4x4i -voimansiirto on tuttu jo entuudestaan, mutta Koleoksessa se on yhdessä enimmillään 210 mm maavaran kanssa juuri se tekjiä, joka lunastaa valmistajan lupauksen maastoon poikkeamisesta.Kuljettajalla on kolme vaihtoehtoa. Vetotavasta päättämisen voi jättää täysin auton harkintaan. Silloin nelivetojärjestelmä seuraa jatkuvasti pyörien pitoa ja pyrkii varmistamaan parhaan pidon kaikissa olosuhteissa. Eri pyörille välittyvää voimaa säätelemällä se pyrkii vähentämään ali- tai yliohjautuvuutta. 4WD auto -ajotilassa kaikki voima välitetään hyvissä olosuhteissa etupyörille, mutta järjestelmän havaitessa olosuhteiden tai ajotavan muutoksen, puolet voimasta voidaan antaa takapyörille.Hankaliin olosuhteisiin tai maastoon Renault suosittelee 4WD lock -ajotilaa. Silloin voima jaetaan jatkuvasti tasan etu- ja taka-akselille. Tämä ajotila on käytettävissä vain alle 40 km/h -nopeuksissa.Jos nopeus kasvaa tai auto käynnistetään uudelleen, ajotila palautuu automaattisesti automaattiseen nelivetoon. 2WD -ajotilassa Koleos on aina etuvetoinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViiden tähden turvallisuuttaSuomeen Koleosta tuodaan kahdella dieselmoottorilla. Koeajoautossa oli niistä isompi, kaksilitrainen turbodiesel, jonka suurin teho on 130 kW (177 hv) ja suurin vääntömomentti 380 Nm. Tähän isompaan moottoriin yhdistyy Suomeen tuotavassa mallistossa aina automaattivaihteisto.EuroNCAP -testissä Renault Koleos sai turvallisuudesta täydet viisi tähteä.Halvin Renault Koleos maksaa Suomessa 34 390 euroa. Kyseessä on tällöin 130-hevosvoimainen dieselmoottori Zen varustelulla. Koeajossa ollut isoin dieselmalli Intens-varustelulla maksaa 46 390 euroa. Koeajoauton lisävarusteet, panoraamakatto, nahkaverhoilu ja sähkötoiminen kuljettajanistuin nostivat koeajoyksilön hinnan 51 650 euroon.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: valmistajaLisätietoja: www.renault.fi/koleos Renault Koleos dCi 175 X-Tronic 4WD Intens Hinta alkaen 34 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 51 650 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 380 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 380 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4672 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2705 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen