2.3.2019

Koeajo: Renault Kadjar uudistui ja sai modernit moottorit

Renault Kadjar

Kolme vuotta sitten esitelty Renault Kadjar sai uutta ilmettä. Ulkoapäin uudistus on maltillinen mutta voimapuolella on uutta sitäkin enemmän. Hyvää: moottori, selkeä ohjaamo, mukavuus. Huonoa: hitaat penkinlämmittimet, neliveto tulee vain dieselmalliin.

Renault Kadjar näyttää hyvältä. Muotoilussa on samaa linjakkuutta kuin Suomalaisten kestosuosikissa eli Nissan Qashqaissa. Se ei ole sattumaa, sillä Kadjar ja Qashqai omaavat saman perusrakenteen – onhan taustalla Renaultin ja Nissanin tiivis yhteistyö.

Ainekset menestykseen ovat periaatteessa olemassa. Ostajat ovat tähän asti kääntäneet katseen Nissanin suuntaan. Kadjarin myyntiluvut ovat vielä kaukana Qashqain vastaavista.

Renault Kadjar

Valmistajan mukaan laatuun ja viimeistelyyn on nyt panostettu. Sisätiloissa on selkeä linja ja ergonomia ja laatuvaikutelma ovat kunnossa.

Vaalea nahkaverhoilu tuo mukavasti suuren kattoikkunan kanssa valoisuutta ohjaamoon. Persoonallisuutta on myös sopivasti ilman kikkailuja. Tuttua tämän päivän Renaultia.

Uusi R-Link2 -multimediajärjestelmä mahdollistaa nettiyhteyden ansiosta esimerkiksi Tom Tom Traffic -palvelun. Samoin AndroidAuto sekä Apple CarPlay yhteensopivuus on vakiona.

Koeajettu versio on hinnaston yläpäätä ja vielä muutamalla lisävarusteella täydennetty Bose -malli. Hinta kipuaa yli 35 000 euroon. Varustelu on kattava. Näyttävä 19 tuuman rengastus istuu hienosti kokonaisuuteen. Myös Kadjarin turvavarustelu on ajan tasalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavuutta maantiellä

Renault Kadjarin ohjaimissa viihtyy maantiellä. Jousitus on mukavuuspainotteinen. Alustan äänet pysyvät vaimeina ja auto on sopivasti äänieristetty, joten 19-tuuman matalaprofiilirenkaat eivät pilaa mukavuutta.

Renault Kadjar

Ajettavuus on kunnossa ja ohjauksessa on sopivasti tuntoa. Uudelleen muotoillut etuistuimet tarjoavat nyt myös säädettävän reisituen. Bose-varustetaso tuo etuistuimiin lisäksi sähkösäädöt. Istuinmukavuus on hyvää tasoa. Takaistuimilla reisituki jää pitkäkoipisilla niukaksi. Muuten tilat ovat riittävät. Samoin tavaratilassa on kokoa ja muunneltavuutta.

Nelivetoa odotellessa

Koeajo ajoittui talven synkimpään ja liukkaimpaan ajankohtaan. Jäiset tiet ja runsas lumisade saivat etuvetoisen katumaasturin tuntumaan ajoittain vajaavetoiselta. Kun alla oli vielä kitkarenkaat, niin eteneminen oli ajoittain tahmeaa. Neliveto tulee tarjolle myöhemmin,. mutta valitettavasti vain dieselmoottorin yhteydessä. Harmi, sillä yhä useampi ostaja haluaa nykyään bensiinimoottorin.

Renault Kadjar

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudet moottorit

Renault Kadjarin koko moottorikatras on uusittu. Bensiinimoottoreita on kaksi: TCe 140 ja TCe 160. Mallinumero ilmentää hevosvoimia. Bensiinimoottorit käyttävät suorasuihkutustekniikkaa. Kolmas tuontiohjelmaan kuuluva moottori on 85 kilowattia kehittävä diesel.

Koeajoautoon valikoitui bensiinimoottoreista tehokkaampi, ja se kuljettaa Kadjaria kevyen oloisesti. Puhtia on hyvin. 1,3 litraisen turbomoottorin jatkona on 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Voimalinja suoriutuu tehtävästään hienosti. Koeajon keskikulutus asettui 7,1 litran lukemaan, vaikka olosuhteet olivat raskaimmat mahdolliset. Valmistajan ilmoittamaan 6,8 litran keskikulutukseen päästänee normaalipainoisella kaasujalalla ja normaaliolosuhteissa kohtuullisen helposti.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Renault Kadjar TCe 160 EDC7-aut Bose AT

Hinta alkaen

25 590 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

35 076 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto

Teho

117 kW (160 hv), 5500 r/min

Vääntö

260 Nm (1750 r/min)

Vääntö

260 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,3 s

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,8 (yhd.)

CO2-päästöt

153 g/km

Mitat

pituus 4489 mm, leveys 1836 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2646 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 715 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

4 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat