2.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: Renault Kadjar uudistui ja sai modernit moottorit Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolme vuotta sitten esitelty Renault Kadjar sai uutta ilmettä. Ulkoapäin uudistus on maltillinen mutta voimapuolella on uutta sitäkin enemmän. Hyvää: moottori, selkeä ohjaamo, mukavuus. Huonoa: hitaat penkinlämmittimet, neliveto tulee vain dieselmalliin. Renault Kadjar näyttää hyvältä. Muotoilussa on samaa linjakkuutta kuin Suomalaisten kestosuosikissa eli Nissan Qashqaissa. Se ei ole sattumaa, sillä Kadjar ja Qashqai omaavat saman perusrakenteen – onhan taustalla Renaultin ja Nissanin tiivis yhteistyö. Ainekset menestykseen ovat periaatteessa olemassa. Ostajat ovat tähän asti kääntäneet katseen Nissanin suuntaan. Kadjarin myyntiluvut ovat vielä kaukana Qashqain vastaavista. Valmistajan mukaan laatuun ja viimeistelyyn on nyt panostettu. Sisätiloissa on selkeä linja ja ergonomia ja laatuvaikutelma ovat kunnossa. Vaalea nahkaverhoilu tuo mukavasti suuren kattoikkunan kanssa valoisuutta ohjaamoon. Persoonallisuutta on myös sopivasti ilman kikkailuja. Tuttua tämän päivän Renaultia. Uusi R-Link2 -multimediajärjestelmä mahdollistaa nettiyhteyden ansiosta esimerkiksi Tom Tom Traffic -palvelun. Samoin AndroidAuto sekä Apple CarPlay yhteensopivuus on vakiona. Koeajettu versio on hinnaston yläpäätä ja vielä muutamalla lisävarusteella täydennetty Bose -malli. Hinta kipuaa yli 35 000 euroon. Varustelu on kattava. Näyttävä 19 tuuman rengastus istuu hienosti kokonaisuuteen. Myös Kadjarin turvavarustelu on ajan tasalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukavuutta maantiellä Renault Kadjarin ohjaimissa viihtyy maantiellä. Jousitus on mukavuuspainotteinen. Alustan äänet pysyvät vaimeina ja auto on sopivasti äänieristetty, joten 19-tuuman matalaprofiilirenkaat eivät pilaa mukavuutta. Ajettavuus on kunnossa ja ohjauksessa on sopivasti tuntoa. Uudelleen muotoillut etuistuimet tarjoavat nyt myös säädettävän reisituen. Bose-varustetaso tuo etuistuimiin lisäksi sähkösäädöt. Istuinmukavuus on hyvää tasoa. Takaistuimilla reisituki jää pitkäkoipisilla niukaksi. Muuten tilat ovat riittävät. Samoin tavaratilassa on kokoa ja muunneltavuutta. Nelivetoa odotellessa Koeajo ajoittui talven synkimpään ja liukkaimpaan ajankohtaan. Jäiset tiet ja runsas lumisade saivat etuvetoisen katumaasturin tuntumaan ajoittain vajaavetoiselta. Kun alla oli vielä kitkarenkaat, niin eteneminen oli ajoittain tahmeaa. Neliveto tulee tarjolle myöhemmin,. mutta valitettavasti vain dieselmoottorin yhteydessä. Harmi, sillä yhä useampi ostaja haluaa nykyään bensiinimoottorin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudet moottorit Renault Kadjarin koko moottorikatras on uusittu. Bensiinimoottoreita on kaksi: TCe 140 ja TCe 160. Mallinumero ilmentää hevosvoimia. Bensiinimoottorit käyttävät suorasuihkutustekniikkaa. Kolmas tuontiohjelmaan kuuluva moottori on 85 kilowattia kehittävä diesel. Koeajoautoon valikoitui bensiinimoottoreista tehokkaampi, ja se kuljettaa Kadjaria kevyen oloisesti. Puhtia on hyvin. 1,3 litraisen turbomoottorin jatkona on 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Voimalinja suoriutuu tehtävästään hienosti. Koeajon keskikulutus asettui 7,1 litran lukemaan, vaikka olosuhteet olivat raskaimmat mahdolliset. Valmistajan ilmoittamaan 6,8 litran keskikulutukseen päästänee normaalipainoisella kaasujalalla ja normaaliolosuhteissa kohtuullisen helposti. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Renault Kadjar TCe 160 EDC7-aut Bose AT Hinta alkaen 25 590 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 076 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 117 kW (160 hv), 5500 r/min Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,8 (yhd.) CO2-päästöt 153 g/km Mitat pituus 4489 mm, leveys 1836 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2646 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 715 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?