21.5.2022 Ajoneuvot Renault Scénic palasi kuvioihin särmikkäänä konseptina – vetysähkö-Scénic saapuu 2024 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konepellin alta on oikein mielenkiintoista kerrottavaa, Scénicille kun kelpaavat jatkossa vain akkusähkö ja vetypolttoaine, yhtä aikaa siis. Kyseessähän on totta kai ladattava vetyhybridi, vaikkei valmistaja Scenic Visioniaan aivan sillä nimellä kutsukaan. Tutkielma on tarkemmin täyssähköauto, jonka toimintamatkaa pidennetään polttokennon avulla (ns. range extender).Täyssähköautojen tunnettuja ongelmia on siis ratkottu tai ainakin tuntuvasti pienennetty ilman mäntämoottorin apua, kun akun ei näin tarvitse olla niin suuri, tarkoittaen tilaa vievä ja painava sekä valmistusprosessinsa kautta ympäristöä kuormittava. Scenic Visionin akun massa on noin puolet vastaavan kokoisen ja vastaavan toimintamatkan omaavan täyssähköauton akkupaketista.Scenic Vision on rakennettu konsernin CMF-EV -alustalle, aivan kuin Mégane E-tech Electric ja Nissan Ariya tähän mennessä, ja sähkötekniikka on suurimmaksi osaksi peräisin juuri Méganesta. 215 hepan sähkömoottori yhdistyy 40 kilowattitunnin akkuun ja tulitukea antaa 16 kilowatin polttokenno.Ympäristöön liittyen, Scenic Vision on valmistettu peräti 70-prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista, ja elinkaarensa toisessa päässä siitä voidaan vastaavasti kierrättää jopa 95 prosenttia. Renault kehuukin, että verrattuna "perinteiseen sähköautoon", Scenic Visionin hiilijalanjälki on sekä valmistuksen että käytön osalta 75 prosenttia pienempi. Nämä ovat niitä vähemmän puhuttuja kolikon kääntöpuolia täyssähköautobuumin keskellä.Niin ikään vuodelle 2024 suunniteltu Renault 5 -reinkarnaatio liippaa muuten jokseenkin läheltä tätä konseptia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIhan peräti tila-auto?Sitä Renault ei aivan suoraan kerro, muttei Scenic Vision täysin tyylipuhdas crossoverkaan ole. Siitä kertoo esimerkiksi korkeus, joka on väistyvään, hyvin crossovermaiseen Scénic-polveen verrattuna madaltunut kuudella senttimetrillä. Scenic Vision on kompakti tila-auto, jollainen Scénic on aina, yli 30 vuoden ajan ollutkin. 4,49 metrin mittainen konseptimalli visioi samalla koko Renault-brändin, ei siis pelkästään parin vuoden päästä nähtävän Scénicin muotoja.Tämänkaltaista muotokieltä on odotettavissa muiltakin tulevaisuuden Renaulteilta. Aika paljon nykyistä terävämmillä kulmilla siis mennään.Konseptimallit ovat tavallisesti tuotantoautoja villimpiä sekä ulkoa että sisältä. Scenic Vision ei tee tähän poikkeusta tulevien aikojen ranskalaista mukavuutta visioivalla matkustamollaan. Tutkielma palauttaa eloon kauan kadoksissa olleen tila-autojen valttikortin, nimittäin aivan tasaisen lattian. Autoon kulkua, sen käytettävyyttä sekä muunneltavuutta edistävät lisäksi B-pilarittomat sivut ja sitä kautta kaappariovet takana.Scenic Visionin oviratkaisu yhdistää tavallaan taannoisen Opel Merivan takakaappariovet Ford B-Maxin B-pilarittomuuteen. Näkymä sisälle on futuristinen, ja pohjana on sataprosenttisesti kierrätysmateriaaleista valmistettu lattia.Teho-osasto löytyy ratin takaaEdellä mainitut Scenic Visionin ominaisuudet lukeutuvat mahdollisesti jo siihen vm. 2024 Sceniciin, mutta etenkin kuljettajan paikan hienouksia jouduttaneen odottelemaan pidempään. Auto muun muassa säätää kaikki mahdolliset asetukset soittolistasta lähtien kunkin kuljettajan mieleiseksi hänen vain istahtaessaan paikalleen. Kaikilla matkustajilla on mikrofonit ja kaiuttimet pääntuissa keskustelun helpottamiseksi, mikä tuntuu jälleen hyvin ranskalaiselta tarpeelta.Turvavarusteissakin riittää, sillä Renaultin mukaan auto pääsisi heittämällä läpi tulevistakin EuroNCAP -luokituksista. Cocoon-turvatyyny suojaa etupenkeillä istuvia kokonaisvaltaisesti, ja kuskin penkki seuraa jopa hänen sykettään tarkkaillakseen vireystilaa, ja jopa havaitakseen sydänkohtausta edeltäviä vaarallisia muutoksia sykkeessä. Kuljettajan penkki on lisäksi erityisen tukeva, ja näkymä kojelaudan näyttöruudulle on tehty mahdollisimman käytännölliseksi. Melkoinen teho-osastohan tässä on siis kyseessä.Valoa matkustamoon saadaan laajan kattoikkunan kautta, onhan kyseessä Scénic. Lähde ja kuvat: Renault Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaHalpa retrosähköauto Ranskasta – Renault 5 tulee 2024 Koeajo: tyyli tilan tilalle – Renault Scénic Koeistuttu: Renault Austral – uusi nimi kilpailtuun katumaasturiluokkaan Maistiainen: Renault Megane E-Tech Electric – yllättävän pieni, mutta iso sähköauto alle 39 000 euroaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous