21.5.2022 Ajoneuvot Renault Scénic palasi kuvioihin särmikkäänä konseptina – vetysähkö-Scénic saapuu 2024 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konepellin alta on oikein mielenkiintoista kerrottavaa, Scénicille kun kelpaavat jatkossa vain akkusähkö ja vetypolttoaine, yhtä aikaa siis. Kyseessähän on totta kai ladattava vetyhybridi, vaikkei valmistaja Scenic Visioniaan aivan sillä nimellä kutsukaan. Tutkielma on tarkemmin täyssähköauto, jonka toimintamatkaa pidennetään polttokennon avulla (ns. range extender). Täyssähköautojen tunnettuja ongelmia on siis ratkottu tai ainakin tuntuvasti pienennetty ilman mäntämoottorin apua, kun akun ei näin tarvitse olla niin suuri, tarkoittaen tilaa vievä ja painava sekä valmistusprosessinsa kautta ympäristöä kuormittava. Scenic Visionin akun massa on noin puolet vastaavan kokoisen ja vastaavan toimintamatkan omaavan täyssähköauton akkupaketista. Scenic Vision on rakennettu konsernin CMF-EV -alustalle, aivan kuin Mégane E-tech Electric ja Nissan Ariya tähän mennessä, ja sähkötekniikka on suurimmaksi osaksi peräisin juuri Méganesta. 215 hepan sähkömoottori yhdistyy 40 kilowattitunnin akkuun ja tulitukea antaa 16 kilowatin polttokenno. Ympäristöön liittyen, Scenic Vision on valmistettu peräti 70-prosenttisesti kierrätetyistä materiaaleista, ja elinkaarensa toisessa päässä siitä voidaan vastaavasti kierrättää jopa 95 prosenttia. Renault kehuukin, että verrattuna "perinteiseen sähköautoon", Scenic Visionin hiilijalanjälki on sekä valmistuksen että käytön osalta 75 prosenttia pienempi. Nämä ovat niitä vähemmän puhuttuja kolikon kääntöpuolia täyssähköautobuumin keskellä. Niin ikään vuodelle 2024 suunniteltu Renault 5 -reinkarnaatio liippaa muuten jokseenkin läheltä tätä konseptia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ihan peräti tila-auto? Sitä Renault ei aivan suoraan kerro, muttei Scenic Vision täysin tyylipuhdas crossoverkaan ole. Siitä kertoo esimerkiksi korkeus, joka on väistyvään, hyvin crossovermaiseen Scénic-polveen verrattuna madaltunut kuudella senttimetrillä. Scenic Vision on kompakti tila-auto, jollainen Scénic on aina, yli 30 vuoden ajan ollutkin. 4,49 metrin mittainen konseptimalli visioi samalla koko Renault-brändin, ei siis pelkästään parin vuoden päästä nähtävän Scénicin muotoja. Tämänkaltaista muotokieltä on odotettavissa muiltakin tulevaisuuden Renaulteilta. Aika paljon nykyistä terävämmillä kulmilla siis mennään. Konseptimallit ovat tavallisesti tuotantoautoja villimpiä sekä ulkoa että sisältä. Scenic Vision ei tee tähän poikkeusta tulevien aikojen ranskalaista mukavuutta visioivalla matkustamollaan. Tutkielma palauttaa eloon kauan kadoksissa olleen tila-autojen valttikortin, nimittäin aivan tasaisen lattian. Autoon kulkua, sen käytettävyyttä sekä muunneltavuutta edistävät lisäksi B-pilarittomat sivut ja sitä kautta kaappariovet takana. Scenic Visionin oviratkaisu yhdistää tavallaan taannoisen Opel Merivan takakaappariovet Ford B-Maxin B-pilarittomuuteen. Näkymä sisälle on futuristinen, ja pohjana on sataprosenttisesti kierrätysmateriaaleista valmistettu lattia. Teho-osasto löytyy ratin takaa Edellä mainitut Scenic Visionin ominaisuudet lukeutuvat mahdollisesti jo siihen vm. 2024 Sceniciin, mutta etenkin kuljettajan paikan hienouksia jouduttaneen odottelemaan pidempään. Auto muun muassa säätää kaikki mahdolliset asetukset soittolistasta lähtien kunkin kuljettajan mieleiseksi hänen vain istahtaessaan paikalleen. Kaikilla matkustajilla on mikrofonit ja kaiuttimet pääntuissa keskustelun helpottamiseksi, mikä tuntuu jälleen hyvin ranskalaiselta tarpeelta. Turvavarusteissakin riittää, sillä Renaultin mukaan auto pääsisi heittämällä läpi tulevistakin EuroNCAP -luokituksista. Cocoon-turvatyyny suojaa etupenkeillä istuvia kokonaisvaltaisesti, ja kuskin penkki seuraa jopa hänen sykettään tarkkaillakseen vireystilaa, ja jopa havaitakseen sydänkohtausta edeltäviä vaarallisia muutoksia sykkeessä. Kuljettajan penkki on lisäksi erityisen tukeva, ja näkymä kojelaudan näyttöruudulle on tehty mahdollisimman käytännölliseksi. Melkoinen teho-osastohan tässä on siis kyseessä. Valoa matkustamoon saadaan laajan kattoikkunan kautta, onhan kyseessä Scénic. Lähde ja kuvat: Renault Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Halpa retrosähköauto Ranskasta – Renault 5 tulee 2024 Koeajo: tyyli tilan tilalle – Renault Scénic Koeistuttu: Renault Austral – uusi nimi kilpailtuun katumaasturiluokkaan Maistiainen: Renault Megane E-Tech Electric – yllättävän pieni, mutta iso sähköauto alle 39 000 euroa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Autoilu Nokittelua julkisella latauksella – K-Lataus ja ABC-lataus kertoivat jättisatsauksista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt