24.3.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Nissan Ariya on täyssähköauto täynnä potentiaalia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Leafin ja Qashqain yhdistelevä täyssähköinen katumaasturi Nissan Ariya omaa rutkasti potentiaalia. Ajoimme autolla Jaraman moottoriradalla Espanjassa. Nissan Ariya on mahdollista polkea nautittavasti väännön avulla ulos mutkasta – kunhan muistaa työskennellä massan kanssa eikä sitä vastaan. Sähköisen voimalinjan edut tulevat kyllä tässä kohti esiin. Katuautoksi sen kyllä tunnistaa rataolosuhteissa välittömästi ja näin on syytä ollakin. Auto kallistuu kaarteeseen ajettaessa ja korkea massa tuntuu. Tämä kaikki tapahtuu kuitenkin hyvin loogisesti ja tasapainoisesti tehden autosta helpon ajettavan. Ohjaus on raskaudeltaan ja välitykseltään hyvin tavanomainen ja miellyttävä. Jonkinlaista ohjaustuntoakin taustalla tuntuisi ehkä olevan, vaikka vähissä se ainakin on. Ohjaus ei varmasti säikytä ostajia pois. Moottoriradan kestopäällyste on kieltämättä sileä, mutta ainakin sillä Ariya etenee sulavasti. Rengasmelua tai värinöitä ei ole havaittavaksi. Nämä kaikki tulee tietenkin arvioida vielä uudelleen Suomessa kotimaan tiestöllä oikeissa olosuhteissa. Olisimme toki ajaneet auton Espanjassakin mielummin kadulla, mutta näitä varhaisia esisarjan autoja ei vielä sinne päästetty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 2WD tai E-4orce Tämä on kaikki mukavaa, mutta kulutuksen, lataamisen ja kotimaan olosuhteita vastaavan ajettavuuden kaltaiset olennaisemmat asiat jäävät odottamaan kattavampaa koeajoa. Nyt pystymme kuitenkin jo kertomaan monia tärkeitä ja merkittäviä teknisiä tietoja – osa näistä on myös ehtinyt tässä välillä muuttumaan. Täyssähköinen katumaasturi Nissan Ariya on esitelty kattavasti jo kotimaan koeistumisen yhteydessä, joten pyrimme välttämään turhaa kertausta. Voimalinjavaihtoehtoja on kolme. Edullisin vaihtoehto on etuvetoinen pienempiakkuinen Ariya, jolle oli tehtaan toimintamatkatavoitteena jopa 360 kilometriä. Sille saatiin nyt vahvistetuksi WLTP-arvoksi 403 kilometriä, eli se heilahti mukavasti yli odotusten. Suurempi akkuvaihtoehto (87 kWh) on saatavilla sekä etu- että nelivetoisena. Näistä etuvetoisen pitäisi mennä pidemmälle jopa 500 kilometrin toimintamatkaan ja nelivetoisellakin Nissan odottaa päästävän jopa 460 kilometriä. Nelivetoisen mallitarkenne on erikoinen E-4orce. Kyseessä on Nissanin järjestelmä, jolla voimaa ohjataan eri akseleiden sähkömoottoreille ja sieltä pyöräkohtaisia jarruja hyödyntämällä yksittäisille pyörille. Tämä vakauttaa auton käytöstä esimerkiksi ääritilanteissa ja sillä pystytään jopa hillitsemään hieman auton nyökkimistä mukavamman ajokokemuksen saavuttamiseksi. Mielenkiintoisin osa latausta on Nissanin tähän tuoma akun, 5 kilowatin PTC-vastuksilla toteutettu, esilämmitys, joka voidaan kytkeä päälle tietoviihdejärjestelmän valikosta. Sitä suositellaan painettavan noin 30 minuuttia ennen laturille menoa, kun ulkolämpötila on alle +10 celsiusastetta. Tällä voi olla vielä valtava vaikutus Suomen talvessa. Ariyassa on Eurooppalaisen standardin mukainen CCS-pistoke, toisin kuin esimerkiksi Leafissa CHAdeMO. Niin sanottu hidaslataus on joko 7,4 kilowattia yhdessä vaiheessa tai osin lisävarusteisena 22 kilowattia kolmessa vaiheessa. Pikalataus on mahdollista 130 kilowatin teholla ja tämän avulla 10-80% varaustaso on saavutettavissa akkukoosta riippuen 35 tai 40 minuutissa. Nissan Ariya kesälomien jälkeen Jopa hieman konseptiautolta näyttävä Ariya on ulkoisesti vaikuttava näky. Ainakin erittäin kattavasti varusteltuna sen sisätilat ovat paitsi tyylikkäät, myös tuntuisivat ensikosketuksella käytännöllisiltä. Lisäksi akusto on esilämmitettävissä pikalataamista varten. Suosittuun luokkaan tähtäävällä Ariyalla on rutkasti potentiaalia ja maahantuoja uskalsi jo lupailla hinnaston alkavan aikanaan alta 50 000 euron. Paljon on kuitenkin vielä käytännön kysymyksiä, jotka selviävät vasta kotimaan koeajolla. Ariya on saapumassa Suomeen joskus kesälomien jälkeen. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?