17.9.2021

Halpa retrosähköauto Ranskasta – Renault 5 tulee 2024

Renault 5 tulee 2024

Edulliset sähköautot ovat kriittinen askel tulevaisuuteen. Noin 20 000 euron hinnasta alkava Renault 5 tulee 2024 jopa 400 kilometrin toimintamatkalla.

Sähköautoilu saisi olla edullisempaa hankintahinnaltaan ja juuri tähän näyttäisi seuraava aalto tähtäävän. Esimerkiksi kansanautovalmistaja vihjasi vahvasti tulevasta edullisesta sähköautostaan Volkswagen ID.Life -konseptiautolla ja nyt tiedämme, että Renault 5 tulee 2024. Münchenin autonäyttely oli muutenkin mielenkiintoinen, sillä samaan aikaan Ora Cat loikkaa pian Kiinasta samoille apajille.

Renault 5 tulee 2024

Moottori tarkasteli jo tammikuussa ensimmäisten julkaistujen kuvien yhteydessä tulevaa "Viitosta" alkuperäisen automallin kautta. Tuo artikkeli kannattaa ehdottomasti kerrata, mikäli edeltävä Renault 5 ei ole läpikotaisiin tuttu tuote. Kyseessä on kaikkien aikojen eniten myyty ranskalaisauto, sillä sitä valmistettiin yli yhdeksän miljoonaa kappaletta 24 tuotantovuoden aikana.

Prototyyppiauton onnistuneen muotoilun lisäksi tästä tulevasta sähköautosta tekee erityisen mielenkiintoisen sen lupailtu hintaluokka. Renault 5 tulee 2024 noin 20 000 - 25 000 euron hintalapulla yhtiön toimitusjohtajan Luca de Meon brittiläiselle Autocarille antamien kommentien perusteella. Tällä toki tarkoitetaan autoverotonta hintaa jossakin Keski-Euroopassa, mutta tuoreimpien muutosten ansiosta tämän voisi olettaa olevan hyvin lähellä myös Suomessa.

Renault 5 konsepti IAA 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault 5 tulee 2024

Uutuuden prototyyppiversio esiteltiin Münchenin autonäyttelyssä edeltäjänsä rinnalla. Vuonna 2024 myyntiin tuleva Vitonen tulee rakentumaan Renault-Nissanin uudelle täyssähköiselle CMF-BEV-perusrakenteelle, joka on suunniteltu nimenomaisesti pienempiä automalleja varten. Renaultin mukaan juuri tuo perusrakenne on avainasemassa edullista pientä sähköautoa suunniteltaessa, sillä valmistaja odottaa Vitosen maksavan noin kolmanneksen Zoea vähemmän.

Siitä huolimatta haaste noin 20 000 - 25 000 euron hintaisen sähköauton kanssa on juuri voiton saavuttaminen. Akkupaketin kustannus on suhteessa muihin kuluihin, ja auton myyntihintaan, yhä valtava. Emme toki vielä tiedä onko Renault huomioinut hinta-arviossaan hankintatukia tai muita sähköautoilijan tukitoimia, mutta vertailun vuoksi hintaluokka vastaa samankokoisen polttomoottoriauton pyyntiä.

Renault 5 konsepti IAA 2021

Uusi CMF-BEV-perusrakenne mahdollistaa 52 kilowattitunnin akkukoolla jopa 400 kilometrin toimintamatkan. Hinnaston aloittavan mallin odotetaan tosin tyytyvän hieman pienempään akkukokoon, joka tarkoittaa vastaavasti lyhyempää sähköistä toimintamatkaa.

Samassa autonäyttelyssä esitelty Renault Mégane E-Tech Electric -sähköauto mahdollistaa jopa 130 kilowatin tehoisen pikalatauksen, joten tämä lienee tällä hetkellä hyvä arvaus myös tulevan mallin osalta. Se toki saattaa jäädä lisähintaiseksi varusteeksi.

Renault 5 tulee 2024

Renaultin uusi R135 -sähkömoottori tarjoaa 100 kilowattia huipputehoa muun muassa Zoen liikuttamiseen ja sopisi siten hyvin myös R5-mallin matkaan. Noinkohan tulemme näkemään tästä sähköautosta tehokkaamman version Alpinen logoilla?

Samalla Renault 5 nostaa ilmoille mielenkiintoisen kysymyksen. Mitä tulee tapahtumaan samassa luokassa operoivalle Renault Cliolle? Autonvalmistajalle tämä on varmasti jo nyt päänvaiva, mutta kuluttajan ei kannata aiheesta välittää vielä vuosiin.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Mikko Autio, Lähteet: Renault, Autocar

Luetuimmat