5.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: tyyli tilan tilalle – Renault Scénic Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unohtakaa se, mitä Renault Scénic opetti meille tila-autoista. Hyvää: tyylikäs ulkonäkö, nöyrä moottori, notkea vaihteisto. Huonoa: niukat takaistuintilat, joissakin olosuhteissa täristävä kulku ja melutason vaihtelut. Renault Scénic rynnisti 1990-luvun puolivälissä tila-automaisella korimuodolla keskikokoisten autojen luokkaan. Samalla Scénic seurasi isosisarensa, eurooppalaisten tila-autojen edelläkävijän Renault Espacen jalanjälkiä. Vaikka tuon pyöreämuotoisen esi-Scénicin olemus oli vähän bussimainen, niin monipuolisen tilan, tunnokkaan ajettavuuden ja ranskalaisen mukavuuden yhdistelmänä auto oli lyömätön. Trendi oli luotu, ja muiden merkkien oli seurattava perässä. Tuosta on nyt 20 vuotta, ja monen muun asian ohella myös automuoti on muuttunut. Mielenkiintoisinta on se, että juuri ranskalaiset – siis tämän luokan pioneerit – näyttäisivät menettäneen uskonsa perinteiseen tila-autokonseptiin. Esimerkiksi Peugeotin uusin 5008 on pikemminkin katumaasturi kuin tila-auto, ja tuoreinta Renault Scéniciä voi luonnehtia näiden kahden segmentin sekoitelmaksi. Ranskalaisista tämän luokan tilalippua kannattelee puhtaasti enää Citroën C4 Picassollaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laajat lokasuojat Kuten jo toisesta Scénic-sukupolvesta lähtien on ollut tapana, uuttakin mallia myydään kahdella eripituisella korilla. Nyt koeajettavan lyhyemmän rinnalla on noin 23 senttiä pidempi, seitsemän hengen matkustusmahdollisuuden tarjoava Grand Scénic. Se ei saanut taannoisessa koeajossamme kovin mairittelevaa arvostelua varsinkaan silloin, kun huomion kohteena oli tila-auton tärkein ominaisuus – eli se tila. Suuret mutta suhteessa kapeat, ekohengessä autoon ympätyt matalan vierinvastuksen 20-tuumaiset pyörät lokasuojineen veivät strategisia senttejä takamatkustajilta. Hämmästyimme, miten Renaultin rohkeus riitti astua sivuun perinteiden polulta. Lyhyesti lääniä Tässä lyhyemmässä versiossa, joka siis kantaa edelleen pelkkää nimeä Scénic, akseliväliä on vielä seitsemän senttiä Grand-mallia vähemmän, ja se tietysti tuntuu takapenkillä. Toivomisen varaa jää niin varvas- kuin polvitiloihinkin, eikä reisitukeakaan voi kehua. On tietenkin nurinkurista, että juuri tämänniminen auto on takatiloiltaan näinkin piukea. Mutta kun asiaa katsoo laajemmin, Scénicin palaset alkavat loksahdella paremmin paikoilleen – kuten myös auton omin käyttöalue. Uuden Scénicin voi nimittäin nähdä eräänlaisena lifestyle-autona, siis urbaanina ja nuorekkaana citykulkuneuvona, vähän katumaasturien tyyliin. Hallimaiset tilat näyttävät tässä yhtälössä olevan täysi sivuseikka. Kaupungissa kotonaan Sitä lifestyleä löytyy etenkin auton muotoilusta. Ulkonäkö on aina makuasia, mutta ainakaan toimituksemme raadista ei astunut esiin yhtäkään henkilöä, joka ei olisi pitänyt Scénicin designista. Tyylikkyys on läsnä pienintäkin yksityiskohtaa myöten. Scénic on trendikäs kaupunkikulkuneuvo myös ominaisuuksiltaan. 130-heppainen kone ei ole mitenkään ylitehokas, mutta vetää todella nöyrästi ja jyrinöittä alakierroksilta, ja vaihteensiirto pelaa sujuvasti. Ohjauskin on hyvin luonnollisen tuntuinen. Viihtyvyyttä lisää selkeä ja käytännöllinen ohjaamo. Kestokehuina voi mainita kätevän radion säätimen ratin alla sekä itsestään ovet sulkevan avaimettoman käytön. Tämän varusteversion kosketusnäyttö vain on hieman pikkuruinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilaa tavaroille Irrotettavat takaistuimet ovat niin ikään tila-autoissa väistyvää kansanperinnettä. Scénicissäkin selkänojat kaatuvat yhdellä vivun liikkeellä, ja istuinosa karkaa samalla alemmas, jolloin laajennetusta tilasta muodostuu täysin tasainen. Suksiluukku silti puuttuu. Takaluukku ei aukea erityisen ylös, ja terävää lukkokappaletta pitää ainakin pidemmän kuormaajan varoa. Vastapainona on matala kuormauskynnys. Selkeän muotoisesta suorakulmakontista löytyy kahteen eri tasoon aseteltava välipohja, mistä lisäkiitos. Säilytystilaa on pikkutavaroille pitkin autoa, esimerkiksi pitkittäissuunnassa liukuva keskikonsoli etuistuinten välissä edustaa parasta tila-autoperinnettä. Konsolin ollessa taka-asennossaan pitää vain varoa, ettei sen jättämälle tasolle aseta tavaroita, jotka ovat vaarassa liukua polkimien alle. Melua maantiellä Myös ranskalaista mukavuutta on 2000-luvulla pidetty sen kotimaassa epämuodikkaana. Pyrkimys saksalaistyyppiseen jämäkkyyteen on tosin aivan viime aikoina ollut vähenemään päin, minkä olemme panneet ilolla merkille. Scénicin erikoinen rengaskoko, kaikista malliversioista löytyvä 195/55 R20, lyö leimansa myös tälle osa-alueelle. Jousitus itsessään toimii isoissa heitoissa ja kuopissa melko hyvinkin, mutta nypytystä ja värinää välittyy aina ohjauspyörän kehälle asti. Rengasmelu karkealla pinnalla on myös aikamoista, kuten tuulen suhinatkin. Oman lisänsä tuo moottorijarrutuksissa kuuluva voimansiirron ulina sekä vaimea, ilmeisesti renkaista johtuva rallatus, joka erottuu parhaiten vastalevitetyllä asvaltilla. Penkeissä pehmeyttä Jos ei alusta tarjoa retrofiilistä 90-luvulta, istuimet hoitavat tämän puolen. Niiden toppaukset ovat poikkeuksellisen pehmeät, ja tämän ansiosta juuri tuo mukavuus kokonaisuutena on Scénicissä kohtalaisen hyvin hallussa. Pehmeydestä huolimatta istuin tukee kroppaa melko hyvin. Ajoasennon mittasuhteet ovat muutenkin kohdallaan, ja istumakorkeus on, aivan oikein, kuin tila-autossa. Eli löytyihän niitä vanhoja Scénic-piirteitä sentään parisen kappaletta, kun oikein etsi. Silti, kuten edellä kirjoitetusta on varmaankin tullut jo selväksi, Scénic sopii parhaiten tyylikkyyttä arvostaville kaupunkilaisille, joilla on mahdollisesti kaksi pientä lasta. Sen sijaan jälkikasvun ja ajomatkan kasvaessa alkaa tulla ikävä niitä vanhoja tila-autopiirteitä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.renault.fi/uusi-scenic Renault Scénic TCe 130 Navi Style Hinta alkaen 27 590 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 434 € Moottori Bensiinimoottori 1 198 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,4 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4406 mm, leveys 1866 mm, korkeus 1653 mm, akseliväli 2734 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt