17.2.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Megane E-Tech Electric – yllättävän pieni, mutta iso sähköauto alle 39 000 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Merkittävä täyssähköautouutuus marssii c-segmenttiin akun esilämmityksellä varustettuna. Renault Megane E-Tech Electric sai samalla hinnat. On aika unohtaa hetkeksi vanha Megane, vaikka se mallistossa säilyykin. Rinnalle saapuva C-segmentin Renault Megane E-Tech Electric on jotain aivan muuta mihin on totuttu. Olisi kliseistä kertoa kyseessä olevan tärkeä tuote merkille, mutta tälläkin kertaa näin on. Renaultilution on nyt alkanut toden teolla. Uutuus on valmistajalle merkittävä loikka sähköautoilun suuntaan. Renault Mégane E-Tech Electric -sähköauto pohjautuu vain täyssähköisiä tuotteita varten suunnitellulle CMF-EV-perusrakenteelle. Monet mielenkiintoiset seikat liittyvät muun muassa akun esilämmityksen sisältävään voimalinjaan, mutta aloittakaamme kuitenkin auton kuoresta. Tähänkin perusrakenne vaikuttaa olennaisesti esimerkiksi mittasuhteiden osalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pieni, suuri auto Kyseessä lienee lopulta moderni crossover, mutta yhdistelmässä on runsaasti perinteisen viistoperän palasia. Pyöreän linjakas kokonaisuus on matala katumaasturiksi, mutta toisaalta jollakin selittämättömällä tavalla muodoiltaan muhkea viistoperäksi. Kuvissa näyttäytyy nimittäin monelle massiivinen SUV. Luonnossa liikkuu kompakti viistoperä. Jos Hyundai Ioniq 5 näyttää luonnossa selvästi kuvia suuremmalta, on Meganen kanssa käynyt juuri toisin päin. Kokonaismittaa on vain 4,2 metriä, joten kyseessä on lyhyempi auto kuin Volkswagen ID.3. Akseliväli (2,68 metriä) jää sekin jalkoihin, eikä leveyttäkään ole kuin 1,77 metriä. Siksi sisätilojen olettaisi olevan ahtaat – etenkin laskevaa kattolinjaa katsellessa. Tämä on väärä kuvitelma. Tilaa on yllättävän paljon ja kuljettaja saa säädöt kohdalleen, vaikkakin istuinosan kallistuksensäätö vielä uupuu. Kaksi noin 1,9 metristä henkilöä mahtuu istumaan autossa peräkkäin. Tavaratila ei ole valtava, mutta sen välipohjan alla on takareunassa syvä lisäpotero luomaan lukeman 440 litraa. Tuo tavaratila muuten avataan kannen pinnassa olevasta pienestä painikkeesta, jolle talvi saattaa luoda haasteita – tätä emme kuitenkaan vielä varmaksi tiedä. Toinen mielenkiintoinen seikka on auton korkeus (1,50 metriä), tai oikeammin mataluus. Renault Megane E-Tech Electric on suunniteltu ajettavuus, mukavuus ja energiatehokkuus mielessä matalalla painopisteellä. Tämä lupaa hyvää monessa mielessä. Silti autossa ei istuta erityisen alhaalla. Tämän tehnee sähköautoissa totuttuun tapaan pohjaan sijoitettu akusto, joka nostaa istuma-asentoa väkisinkin hieman ylöspäin. Näin vaikka tämän auton akkupaketti on vain 11 senttimetriä korkea. Lyhyen kokonaismitan on pakko tuntua jossakin. Keulapellin alta on turha etsiä toista tavaratilaa – tuo tila on täytetty tekniikalla. Tämä on valmistajalta tietoinen valinta, sillä tilaa on tahdottu luoda taakse. Googleta ite Etuovien ovenkahvat on upotettu auton kyljen muotoon, josta ne nousevat tarvittaessa esiin. Takaovien kahvat on piilotettu tyylikkäästi c-pilariin. Ohjaamo on tunnistettavissa Renaultiksi muun muassa 12-tuumaisesta tietoviihdejärjestelmän pystynäytöstä (lisävaruste) ja ohjauspyörän takaa löytyvästä mediasoittimen viiksestä, mutta kaikki on silti uutta. Näin on myös uuden Android-pohjaisen tietoviihdejärjestelmän laita. Nopeasti reagoiva älypuhelinta muistuttava Googlen kartoilla varustettu perusta vaikuttaa lyhyellä kokeilulla erittäinkin lupaavalta. Ilmastoinnin säätimet ovat perinteiset painikkeet, mutta istuinlämmittimet on kytkettävä kosketusnäytöltä. Ne ovat kuitenkin aina näkyvillä, joten kertahipaisu riittää. Toinen noin 12-tuumainen näyttö on varattu digimittaristolle. Kolmas, selvästi pienempi, löytyy taustapeilistä, jota voi käyttää perinteisenä peilinä tai toistamaan takalasin sisäpuolelle sijoitetun kameran kuvaa auttamaan muuten pienehkön takalasin kanssa. Valinta kolmesta voimalinjasta Uudella vierasmagnetoidulla tahtimoottorilla saavutetaan aiempaa enemmän tehoa pienemmästä paketista ja 145 kilogrammaa painava moottori onkin 10 prosenttia Renault Zoen vastaavaa kevyempi. Lähtökohtaisesti autossa on tehoa 96 kilowattia, mutta suuremmalla akkukoolla Megane E-Tech Electric on ostettavissa myös koeajoyksilömme tapaan 160 kilowatin tehoisena. Valmistaja painottaa sporttista ajettavuutta, mutta näillä teholukemilla ei sähköautomaailmassa revitellä. Tehoilla tulee toki enemmän kuin hyvin toimeen eikä arkikulkuun kaipaa ainakaan tehokkaampaa versiota enempää. Se kiihtyy nollasta sataan 7,4 sekunnissa. Akkukoot ovat 40 tai 60 kilowattituntia – näin valittavissa on yhteensä kolme voimalinjavaihtoehtoa. Toimintamatka on WLTP-normin mukaisessa mittauksessa pienemmällä akulla 300 kilometriä ja suuremmalla akulla enimmillään 470 kilometriä. Koeajolenkillämme vuoristoisessa ajossa näistä suuremman virta vaikutti riittävän jopa varsin lähelle WLTP-lukemia suotuisassa noin 15 celsiusasteen säässä. Suomeen virallisen maahantuojan kautta tulevissa autoissa on ilahduttavasti vakiovarusteena peräti 22 kilowatin tehoinen kolmivaiheinen Type 2 -lataus (AC), mutta muualla maailmalla on osin toisin. Korkein pikalatausteho (DC) on pienemmällä akkukoolla 85 kilowattia ja suuremmalla 130 kilowattia. Teoriassa on mahdollista saada jopa 300 kilometriä toimintamatkaa puolen tunnin latauksen aikana. Auto osaa esilämmittää akun optimilämpötilaan lataamista varten, kunhan kuljettaja hyödyntää ja noudattaa reittiopastusta, joka osaa huomioida lataustarpeen. Kaikki tapahtuu täysin automaattisesti ja on toimiessaan iso asia Suomen talvessa. Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa perinteisten toiminnallisuuksien lisäksi vähentää ajonopeutta esimerkiksi kaarteita tai liikenneympyröitä varten. Tämä tuntui toimivan jopa yllättävän hyvin ja lisäksi se hidastaa etukäteen nopeusrajoituksen muuttuessa – ainakin tulevan rajoituksen ollessa tallessa googlen karttadatassa. Jarrutusenergian talteenoton tehokkuutta voi säätää ohjauspyörän siivekkeistä tasojen 0 ja 3 välillä. Kevyin, eli 0, antaa auton rullata vapaasti ilman jarrutusenergian talteenottoa, kunnes kuljettaja painaaa jarrua. Näistä tehokkainkaan ei aivan salli yhden polkimen ajoa, sillä auto on pysäytettävä aina itse jarrupolkimella. Taka-akselilla on monivarsituenta – ensimmäistä kertaa tämän segmentin Renaultissa. Tämä tarjoaa paremmat lähtökohdat hyvin toimivan jousituksen rakentamiseen. Alustaviritys on tehty onnistuneeksi kompromissiksi ajettavuuden ja mukavuuden välille, ollen kuitenkin selkeästi jämäkkä. Vakiovannekoko on 18-tuumaa ja koeajoautossa on vaihtoehdoista suuremmat, peräti 20-tuumaiset, vanteet. Edes tämä ei pilaa jousitusmukavuutta Espanjan teillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Renault Megane E-Tech Electric alle 39 000 euroa Neljä varustetasoa ovat Equilibre, Evolution ER, Techno ja Iconic. Hinnaston aloittaa summasta 38 390 euroa 40 kilowattitunnin akustolla varustettu Equilibre. Vakiovarusteluun kuuluu muun muassa automaattinen kaksialueilmastointi, kuljettajan istuimen korkeussäätö ja ristiseläntuen säätö, lämmitettävä ohjauspyörä ja etuistuimet, avaimeton kulku, peruutuskamera, Apple CarPlay ja Android Auto -tuki sekä 9-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Kaikkein suosituimmaksi noussee houkuttelevalta kuulostava suuremmalla 60 kilowattitunnin akkukoolla varustettu 96 kilowattinen versio Evolution ER -varustelulla. Hintaan 44 390 euroa saa itselleen aiemmin mainitun lisäksi varusteiksi muun muassa puhelimen langattoman latausalustan, erittäin tärkeät Googlen palvelut (kuten Google Maps) sekä suuremman 12-tuumaisen tietoviihdejärjestelmän pystysuuntaisen kosketusnäytön. Techno ei eroa valtavasti Evolution ER -varustelusta, mutta lisää pakettiin esimerkiksi suuret 20-tuumaiset vanteet. Hinnaston huipulla 160 kilowatin tehoinen Iconic maksaa 49 390 euroa ja tarjoaa vastineeksi muun muassa muistipaikoilla varustetut ja hierovat nahkaistuimet etumatkaajille, pysäköintitutkat ympäri autoa sekä Harman Kardon -äänentoistojärjestelmän. Kaikkeen tähän tartumme tiukemmin kiinni kotimaan koeajon yhteydessä, jolloin saamme lisää aikaa auton kanssa. Samalla pääsemme kokeilemaan lataamista sekä arvioimaan rengasmelua kotimaan teillä. Ensimmäisiä autoja odotellaan jälleenmyyjille kesän alkuun. Teksti ja kuvat: Henri Posa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku