24.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.3 isolla akulla – vaivatonta sähköautoilua ilman kotilatausta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3 on tarjolla kolmella eri kokoisella akulla. Isoin niistä varmistaa vaivattoman arkiautoilun moneksi päiväksi yhdellä latauksella. Sähköautoista puhuttaessa nousee väistämättä esille kysymys sopivan kokoisesta akusta. Määrittäähän akun koko käytännössä myös auton toimintamatkan yhdellä latauksella. Esimerkiksi Volkswagen ID.3 on tarjolla kolmella eri akkukoolla ja sopiva koko riippuukin omista ajotarpeista ja latausmahdollisuuksista.Käytännön toimintamatka vaihtelee paljon ajo-olosuhteiden ja kuljettajan toiminnan mukaan.ID.3:n isoin akku tarjoaa käytettävää kapasiteettia 77 kWh. Toimintamatkaa tämä tarjoaa WLTP-mittauksen mukaan 547 kilometriä. Vertailun vuoksi pienin ID.3:een tarjolla oleva akku on kapasiteetiltaan 45 kWh, minkä turvin autolla voi ajaa yhdellä latauksella 346 kilometriä. Tällainen ero alkaa jo tuntua pitkillä matkoilla.Iso akku tuo vaivattomuutta myös arkeen. Kertalatauksen toimintamatka korostuu etenkin silloin, kun ei ole käytettävissä vakituista latausmahdollisuutta kotona, tai työpaikalla. Näin saattaa olla esimerkiksi monilla kaupunkien keskusta-alueilla asuvilla. Iso akku helpottaa näissä tapauksissa päivittäistä arkea merkittävästi, kun autoa ei tarvitse suomalaisten keskimääräisillä ajosuoritteilla ladata välttämättä edes viikoittain. Ja lataustarpeen voi täyttää helposti yhdellä pikalatauksella vaikkapa kauppareissun yhteydessä.Päivittäisessä toiminnassa käytössä akkua ei suositella ladattavaksi täyteen asti, sillä täysi lataus rasittaa akkua enemmän kuin hieman vajaa lataus.Toisaalta ison akun pitäminen jatkuvasti mukana ei ole järkevää raaka-aineiden, tai taloudellisuuden näkökulmasta. Arvokkaita materiaaleja sisältävät akut nostavat auton hintaa, minkä lisäksi painavampi akku heikentää auton taloudellisuutta. Isoimmalla akulla varustetun ID.3:n kulutus on siis kevyempiä sisarmalleja suurempi.Kuljettajan paikalla massan kasva tuntuu aavistuksen pompottavampana menona. Eikä ihme, sillä yli 1 900 kilon omamassa on paljon tämän kokoluokan autolle. Suorituskyky on sähköautojen tapaan vaivaton ja isoimman akun yhteydessä auto tarjoaa aina 150 kW tehoa. Numeroiden valossa pienemmällä akulla varustettu malli, jollainen on myös ollut Moottorin käyttötestissä, on keveyden ansiosta aavistuksen rivakampi.ID.3:n ohjaamo on hyvin pelkistetty.Iso akku tuo mukanaan aina myös erittäin kattavan Pro S -varustelun, joka on tarjolla Business ja Business Max -malleina. Näistä jälkimmäinen pitää sisällään käytännössä kaiken autoon saatavan, mutta sen erikoisuus on samalla auton nelipaikkaisuus. Eli jos ID.3:n haluaa varustella parhaalla mahdollisella tavalla, ja tarve on viidelle istuinpaikalle, täytyy tyytyä pienempään akkuversioon.Ison akun merkittävin hyöty on sen tuoma vapaus ja mielenrauha. Se helpottaa sähköautoilua etenkin tilanteissa, joissa ei ole käytettävissä vakituista latausmahdollisuutta. Teksti ja kuvat: Mikko AutioMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaLoppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Volkswagen ID.3 – mitä Moottorin toimitukselle jäi puolen vuoden käyttötestistä mieleen? Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki Koeajo: täyssähköauto Volkswagen ID.3 on huolimattomuusvirheistä huolimatta erinomainen auto Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Volkswagen ID.3 Pro S 77 kWh Hinta alkaen 45 362 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 360 € Moottori Sähköauto, takaveto Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 82/77 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 125 kW. Toimintamatka 539 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 16,3 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4 261 mm, leveys 1 809 mm, korkeus 1 568 mm, akseliväli 2 770 mm Tavaratila: 385–1 267 l Omamassa: 1 934 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton Ei sallittu kg Euro NCAP 5 (2020) tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen