24.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.3 isolla akulla – vaivatonta sähköautoilua ilman kotilatausta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3 on tarjolla kolmella eri kokoisella akulla. Isoin niistä varmistaa vaivattoman arkiautoilun moneksi päiväksi yhdellä latauksella. Sähköautoista puhuttaessa nousee väistämättä esille kysymys sopivan kokoisesta akusta. Määrittäähän akun koko käytännössä myös auton toimintamatkan yhdellä latauksella. Esimerkiksi Volkswagen ID.3 on tarjolla kolmella eri akkukoolla ja sopiva koko riippuukin omista ajotarpeista ja latausmahdollisuuksista. Käytännön toimintamatka vaihtelee paljon ajo-olosuhteiden ja kuljettajan toiminnan mukaan. ID.3:n isoin akku tarjoaa käytettävää kapasiteettia 77 kWh. Toimintamatkaa tämä tarjoaa WLTP-mittauksen mukaan 547 kilometriä. Vertailun vuoksi pienin ID.3:een tarjolla oleva akku on kapasiteetiltaan 45 kWh, minkä turvin autolla voi ajaa yhdellä latauksella 346 kilometriä. Tällainen ero alkaa jo tuntua pitkillä matkoilla. Iso akku tuo vaivattomuutta myös arkeen. Kertalatauksen toimintamatka korostuu etenkin silloin, kun ei ole käytettävissä vakituista latausmahdollisuutta kotona, tai työpaikalla. Näin saattaa olla esimerkiksi monilla kaupunkien keskusta-alueilla asuvilla. Iso akku helpottaa näissä tapauksissa päivittäistä arkea merkittävästi, kun autoa ei tarvitse suomalaisten keskimääräisillä ajosuoritteilla ladata välttämättä edes viikoittain. Ja lataustarpeen voi täyttää helposti yhdellä pikalatauksella vaikkapa kauppareissun yhteydessä. Päivittäisessä toiminnassa käytössä akkua ei suositella ladattavaksi täyteen asti, sillä täysi lataus rasittaa akkua enemmän kuin hieman vajaa lataus. Toisaalta ison akun pitäminen jatkuvasti mukana ei ole järkevää raaka-aineiden, tai taloudellisuuden näkökulmasta. Arvokkaita materiaaleja sisältävät akut nostavat auton hintaa, minkä lisäksi painavampi akku heikentää auton taloudellisuutta. Isoimmalla akulla varustetun ID.3:n kulutus on siis kevyempiä sisarmalleja suurempi. Kuljettajan paikalla massan kasva tuntuu aavistuksen pompottavampana menona. Eikä ihme, sillä yli 1 900 kilon omamassa on paljon tämän kokoluokan autolle. Suorituskyky on sähköautojen tapaan vaivaton ja isoimman akun yhteydessä auto tarjoaa aina 150 kW tehoa. Numeroiden valossa pienemmällä akulla varustettu malli, jollainen on myös ollut Moottorin käyttötestissä, on keveyden ansiosta aavistuksen rivakampi. ID.3:n ohjaamo on hyvin pelkistetty. Iso akku tuo mukanaan aina myös erittäin kattavan Pro S -varustelun, joka on tarjolla Business ja Business Max -malleina. Näistä jälkimmäinen pitää sisällään käytännössä kaiken autoon saatavan, mutta sen erikoisuus on samalla auton nelipaikkaisuus. Eli jos ID.3:n haluaa varustella parhaalla mahdollisella tavalla, ja tarve on viidelle istuinpaikalle, täytyy tyytyä pienempään akkuversioon. Ison akun merkittävin hyöty on sen tuoma vapaus ja mielenrauha. Se helpottaa sähköautoilua etenkin tilanteissa, joissa ei ole käytettävissä vakituista latausmahdollisuutta. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Loppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Volkswagen ID.3 – mitä Moottorin toimitukselle jäi puolen vuoden käyttötestistä mieleen? Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki Koeajo: täyssähköauto Volkswagen ID.3 on huolimattomuusvirheistä huolimatta erinomainen auto Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Volkswagen ID.3 Pro S 77 kWh Hinta alkaen 45 362 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 360 € Moottori Sähköauto, takaveto Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 82/77 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 125 kW. Toimintamatka 539 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 16,3 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4 261 mm, leveys 1 809 mm, korkeus 1 568 mm, akseliväli 2 770 mm Tavaratila: 385–1 267 l Omamassa: 1 934 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton Ei sallittu kg Euro NCAP 5 (2020) tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan