24.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.3 isolla akulla – vaivatonta sähköautoilua ilman kotilatausta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3 on tarjolla kolmella eri kokoisella akulla. Isoin niistä varmistaa vaivattoman arkiautoilun moneksi päiväksi yhdellä latauksella. Sähköautoista puhuttaessa nousee väistämättä esille kysymys sopivan kokoisesta akusta. Määrittäähän akun koko käytännössä myös auton toimintamatkan yhdellä latauksella. Esimerkiksi Volkswagen ID.3 on tarjolla kolmella eri akkukoolla ja sopiva koko riippuukin omista ajotarpeista ja latausmahdollisuuksista. Käytännön toimintamatka vaihtelee paljon ajo-olosuhteiden ja kuljettajan toiminnan mukaan. ID.3:n isoin akku tarjoaa käytettävää kapasiteettia 77 kWh. Toimintamatkaa tämä tarjoaa WLTP-mittauksen mukaan 547 kilometriä. Vertailun vuoksi pienin ID.3:een tarjolla oleva akku on kapasiteetiltaan 45 kWh, minkä turvin autolla voi ajaa yhdellä latauksella 346 kilometriä. Tällainen ero alkaa jo tuntua pitkillä matkoilla. Iso akku tuo vaivattomuutta myös arkeen. Kertalatauksen toimintamatka korostuu etenkin silloin, kun ei ole käytettävissä vakituista latausmahdollisuutta kotona, tai työpaikalla. Näin saattaa olla esimerkiksi monilla kaupunkien keskusta-alueilla asuvilla. Iso akku helpottaa näissä tapauksissa päivittäistä arkea merkittävästi, kun autoa ei tarvitse suomalaisten keskimääräisillä ajosuoritteilla ladata välttämättä edes viikoittain. Ja lataustarpeen voi täyttää helposti yhdellä pikalatauksella vaikkapa kauppareissun yhteydessä. Päivittäisessä toiminnassa käytössä akkua ei suositella ladattavaksi täyteen asti, sillä täysi lataus rasittaa akkua enemmän kuin hieman vajaa lataus. Toisaalta ison akun pitäminen jatkuvasti mukana ei ole järkevää raaka-aineiden, tai taloudellisuuden näkökulmasta. Arvokkaita materiaaleja sisältävät akut nostavat auton hintaa, minkä lisäksi painavampi akku heikentää auton taloudellisuutta. Isoimmalla akulla varustetun ID.3:n kulutus on siis kevyempiä sisarmalleja suurempi. Kuljettajan paikalla massan kasva tuntuu aavistuksen pompottavampana menona. Eikä ihme, sillä yli 1 900 kilon omamassa on paljon tämän kokoluokan autolle. Suorituskyky on sähköautojen tapaan vaivaton ja isoimman akun yhteydessä auto tarjoaa aina 150 kW tehoa. Numeroiden valossa pienemmällä akulla varustettu malli, jollainen on myös ollut Moottorin käyttötestissä, on keveyden ansiosta aavistuksen rivakampi. ID.3:n ohjaamo on hyvin pelkistetty. Iso akku tuo mukanaan aina myös erittäin kattavan Pro S -varustelun, joka on tarjolla Business ja Business Max -malleina. Näistä jälkimmäinen pitää sisällään käytännössä kaiken autoon saatavan, mutta sen erikoisuus on samalla auton nelipaikkaisuus. Eli jos ID.3:n haluaa varustella parhaalla mahdollisella tavalla, ja tarve on viidelle istuinpaikalle, täytyy tyytyä pienempään akkuversioon. Ison akun merkittävin hyöty on sen tuoma vapaus ja mielenrauha. Se helpottaa sähköautoilua etenkin tilanteissa, joissa ei ole käytettävissä vakituista latausmahdollisuutta. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Loppuraportti: Volkswagen ID.3 – kaikki tarvittava, mutta riittääkö se? Volkswagen ID.3 – mitä Moottorin toimitukselle jäi puolen vuoden käyttötestistä mieleen? Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Koeajo: Volkswagen ID.3 -sähköauto on lupaava prototyyppi, jota kannattaa odottaa vielä hetki Koeajo: täyssähköauto Volkswagen ID.3 on huolimattomuusvirheistä huolimatta erinomainen auto Käyttötesti Volkswagen ID.3:lla osoitti, että sähköautoarki ilman kotilatausta ei ole välttämättä edes työlästä Volkswagen ID.3 Pro S 77 kWh Hinta alkaen 45 362 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 360 € Moottori Sähköauto, takaveto Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 82/77 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 125 kW. Toimintamatka 539 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 16,3 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4 261 mm, leveys 1 809 mm, korkeus 1 568 mm, akseliväli 2 770 mm Tavaratila: 385–1 267 l Omamassa: 1 934 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton Ei sallittu kg Euro NCAP 5 (2020) tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe