18.4.2023

Renault Clio uudistui näyttävästi kokoluokassa, jossa jo olemassaolo alkaa olla kilpailuetu

Renault Clio on päivityksen jälkeen iskussa polttomoottorisena pikkuautona, vaikka monia tärkeimpiä kilpailijoita ollaan kuihduttamassa eri tavoin pois. Tavallaan Clion mukana tulee esiteltyä samaan aikaan kaksi automallia, sillä Mitsubishin on määrä liittyä seuraan kesäkuussa.

Clion päivityksessä on kyse perinteisestä faceliftistä eli ulkonäöllisesti uudistukset on helppo havaita, mutta tekniikkaan ei juurikaan puututa. Clioon lisätään myös urheilumerkki Alpinesta inspiroitunut Esprit Alpine -varustetaso.

Vuodesta 2019 valmistettu viidennen polven Clio hyppää muotoilullisesti keihäänkärkeen, mitä tulee tämän hetken Renaulteihin. Ranskalaisvalmistaja kutsuu tätä muotokieltä itse "Nouvelle Vagueksi". Täysin uudet mallit Austral, Espace ja Megane E-Tech Electric ovat tätä noudattaneet alusta alkaen, mutta Clio aloittaa Nouvelle Vaguen osalta faceliftkierroksen, joka tulee koskettamaan koko mallistoa.

Keula on kokenut kaikkein suurimman muutoksen. Keskeltä voi havaita Renaultin uuden kaksiuloitteisen logon. Sen ympäriltä lähtee tumma, aiempaa laveampi maski, joka vaalenee kohti ajovaloja. Myös ajovalot ovat uudelleenmuotoillut, aiempaa kapeammat. Kaikissa varustetasoissa on nyt adaptiiviset led-ajovalot.

Takanakin muutoksia on, näkyvimpänä takapuskurissa, joka on aiempaa kulmikkaampi, valmistajan mukaan aerodynamiikan nimissä. Myös jarruvalot ovat uudistuneet.

Cliossa nähtyjen uudistusten ja tulevan, täysin uuden Mitsubishi Coltin välille voi vetää yhtäsuuruusmerkit. Kesäkuussa esiteltäväksi odotettava uusi Colt tulee noudattamaan uuden ASX:n kanssa samaa kaavaa olemalla Euroopassa Renault-klooni.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisällä keskiössä pikkupäivitykset

Uudistuneeseen Clioon sisälle kurkattaessa ei ole havaittavissa suuria muutoksia. Kaikki perusasetelmat ovat ennallaan.

Kaikissa varustetasoissa on digitaalimittaristo, jonka koko vaihtelee tason mukaan 7:stä 10:een tuumaan. Suurempaan mittaristoon on heijastettavissa lisäherkkuja, kuten navigaattorin näyttö.

Clio ottaa harppauksen myös liitettävyystoimintojen saralla, ja liittyy siihen automallien joukkoon, joka pystyy heijastamaan näytölle sekä Apple Carplayn että Android Auton langattomasti. Varustetason mukaan elävät kosketusnäyttövaihtoehdot ovat 7- ja 9,3-tuumaisia ja ne tukevat Renaultin viimeisintä Easy Link -päivitysversiota.

Sisätilojen osalta muutos on myös uuden verhoilumateriaalin käyttöönotto. Valmistajan mukaan istuimissa, ovipaneeleissa ja kojelaudassa käytetään 60-prosenttisesti uutta puukuituun perustuvaa Tencel Modal -kuitua. Sen kerrotaan vähentävän valmistuksen hiilijalanjälkeä ja olevan helppo kierrättää - sekä kuitenkin ehkä kaikkein tärkeimpänä - olevan mukavan tuntuista.

Jatkossakin polttomoottorit käytössä

Clion edustamassa B-segmentissä on nähty katoamisen uhkaa (Volkswagen Polo) sekä katoamista (Ford Fiesta, Fiat Punto). Yhä useampi valmistaja aikoo myös siirtyä luokassa kokonaan sähköön, mikä nostaa hinnan korkealle.

Renault tulee vuonna 2025 esittelemään Clion rinnalle saman kokoluokan Renault 5 -retrosähköauton. Clion ranskalaisvalmistaja aikoo kuitenkin pitää polttomoottoriautona.

Kuten Renault itse muotoilee, "suomalaisittain kiinnostavimmat" moottorit ovat varmasti jatkossakin E-Tech -täyshybridimalli, joka perustuu 1,6-litraiseen ahtamattomaan bensiinimoottoriin, sekä ahdettu 1,0-litrainen ja kolmisylinterinen TCe 90.

Jälkimmäinen 67-kilowattinen yhdistyy kuusiportaiseen käsivalintaiseen vaihteistoon, kun taas 69-kilowattisen bensiinimoottorin 36-kilowattiseen sähkömoottoriin yhdistävä hybridi on luonnollisesti automaattivaihteinen.

Esprit Alpine lainaa ylempää

Australissa ja Espacessa tähän mennessä nähty uusi Esprit Alpine -varustetaso löytää uudistuksen myötä tiensä myös Clioon.

Idea on vähän sama kuin vaikkapa Mercedeksen AMG-linessa tai Volkswagenin R-Linessa eli merkin varsinaiselta urheilubrändiltä lainataan erilaisia tyyli- ja muita seikkoja, puuttumatta kuitenkaan voimalinjaan.

Cliossa Esprit Alpine näkyy ulospäin muun muassa etupuskurissa ja 17-tuumaisissa Alpine-inspiroituneissa vanteissa.

Sisällä istuinverhoilulla on saatu aikaan valmistajan mukaan hieman muita Clioja parempi sivuttaistuki. Verhoiluiden tikkaukset ovat sinisiä, ja yksityiskohtana ratista löytyy koristetikkaus Ranskan lipun ja Alpinen värein.

Lähde ja kuvat: Renault Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat