18.4.2023 Ajoneuvot Renault Clio uudistui näyttävästi kokoluokassa, jossa jo olemassaolo alkaa olla kilpailuetu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Clio on päivityksen jälkeen iskussa polttomoottorisena pikkuautona, vaikka monia tärkeimpiä kilpailijoita ollaan kuihduttamassa eri tavoin pois. Tavallaan Clion mukana tulee esiteltyä samaan aikaan kaksi automallia, sillä Mitsubishin on määrä liittyä seuraan kesäkuussa. Clion päivityksessä on kyse perinteisestä faceliftistä eli ulkonäöllisesti uudistukset on helppo havaita, mutta tekniikkaan ei juurikaan puututa. Clioon lisätään myös urheilumerkki Alpinesta inspiroitunut Esprit Alpine -varustetaso.Vuodesta 2019 valmistettu viidennen polven Clio hyppää muotoilullisesti keihäänkärkeen, mitä tulee tämän hetken Renaulteihin. Ranskalaisvalmistaja kutsuu tätä muotokieltä itse "Nouvelle Vagueksi". Täysin uudet mallit Austral, Espace ja Megane E-Tech Electric ovat tätä noudattaneet alusta alkaen, mutta Clio aloittaa Nouvelle Vaguen osalta faceliftkierroksen, joka tulee koskettamaan koko mallistoa.Keula on kokenut kaikkein suurimman muutoksen. Keskeltä voi havaita Renaultin uuden kaksiuloitteisen logon. Sen ympäriltä lähtee tumma, aiempaa laveampi maski, joka vaalenee kohti ajovaloja. Myös ajovalot ovat uudelleenmuotoillut, aiempaa kapeammat. Kaikissa varustetasoissa on nyt adaptiiviset led-ajovalot.Takanakin muutoksia on, näkyvimpänä takapuskurissa, joka on aiempaa kulmikkaampi, valmistajan mukaan aerodynamiikan nimissä. Myös jarruvalot ovat uudistuneet.Cliossa nähtyjen uudistusten ja tulevan, täysin uuden Mitsubishi Coltin välille voi vetää yhtäsuuruusmerkit. Kesäkuussa esiteltäväksi odotettava uusi Colt tulee noudattamaan uuden ASX:n kanssa samaa kaavaa olemalla Euroopassa Renault-klooni.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisällä keskiössä pikkupäivityksetUudistuneeseen Clioon sisälle kurkattaessa ei ole havaittavissa suuria muutoksia. Kaikki perusasetelmat ovat ennallaan.Kaikissa varustetasoissa on digitaalimittaristo, jonka koko vaihtelee tason mukaan 7:stä 10:een tuumaan. Suurempaan mittaristoon on heijastettavissa lisäherkkuja, kuten navigaattorin näyttö.Clio ottaa harppauksen myös liitettävyystoimintojen saralla, ja liittyy siihen automallien joukkoon, joka pystyy heijastamaan näytölle sekä Apple Carplayn että Android Auton langattomasti. Varustetason mukaan elävät kosketusnäyttövaihtoehdot ovat 7- ja 9,3-tuumaisia ja ne tukevat Renaultin viimeisintä Easy Link -päivitysversiota.Sisätilojen osalta muutos on myös uuden verhoilumateriaalin käyttöönotto. Valmistajan mukaan istuimissa, ovipaneeleissa ja kojelaudassa käytetään 60-prosenttisesti uutta puukuituun perustuvaa Tencel Modal -kuitua. Sen kerrotaan vähentävän valmistuksen hiilijalanjälkeä ja olevan helppo kierrättää - sekä kuitenkin ehkä kaikkein tärkeimpänä - olevan mukavan tuntuista.Jatkossakin polttomoottorit käytössäClion edustamassa B-segmentissä on nähty katoamisen uhkaa (Volkswagen Polo) sekä katoamista (Ford Fiesta, Fiat Punto). Yhä useampi valmistaja aikoo myös siirtyä luokassa kokonaan sähköön, mikä nostaa hinnan korkealle.Renault tulee vuonna 2025 esittelemään Clion rinnalle saman kokoluokan Renault 5 -retrosähköauton. Clion ranskalaisvalmistaja aikoo kuitenkin pitää polttomoottoriautona.Kuten Renault itse muotoilee, "suomalaisittain kiinnostavimmat" moottorit ovat varmasti jatkossakin E-Tech -täyshybridimalli, joka perustuu 1,6-litraiseen ahtamattomaan bensiinimoottoriin, sekä ahdettu 1,0-litrainen ja kolmisylinterinen TCe 90.Jälkimmäinen 67-kilowattinen yhdistyy kuusiportaiseen käsivalintaiseen vaihteistoon, kun taas 69-kilowattisen bensiinimoottorin 36-kilowattiseen sähkömoottoriin yhdistävä hybridi on luonnollisesti automaattivaihteinen.Esprit Alpine lainaa ylempääAustralissa ja Espacessa tähän mennessä nähty uusi Esprit Alpine -varustetaso löytää uudistuksen myötä tiensä myös Clioon.Idea on vähän sama kuin vaikkapa Mercedeksen AMG-linessa tai Volkswagenin R-Linessa eli merkin varsinaiselta urheilubrändiltä lainataan erilaisia tyyli- ja muita seikkoja, puuttumatta kuitenkaan voimalinjaan.Cliossa Esprit Alpine näkyy ulospäin muun muassa etupuskurissa ja 17-tuumaisissa Alpine-inspiroituneissa vanteissa.Sisällä istuinverhoilulla on saatu aikaan valmistajan mukaan hieman muita Clioja parempi sivuttaistuki. Verhoiluiden tikkaukset ovat sinisiä, ja yksityiskohtana ratista löytyy koristetikkaus Ranskan lipun ja Alpinen värein.Lähde ja kuvat: Renault Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”