8.3.2022

Koeistuttu: Renault Austral – uusi nimi kilpailtuun katumaasturiluokkaan

Kaikkein kuumimpaan luokkaan uutena nimenä saapuva katumaasturi Renault Austral omaa konserniyhteistyön kautta Nissan Qashqain geenejä.

Ei liene enää kovin suuri salaisuus, että suomalaisten suosima C-segmentin SUV Nissan Qashqai jakaa tekniikkaansa Renaultin kanssa. Edeltänyt Renault Kadjar ei kuitenkaan myynyt maailmanlaajuisesti odotetulla tavalla, joten on uuden yrityksen aika. Renault Austral on täysin uusi tuote sekä muotoilullisesti että teknisesti ja sai siksi myös uuden nimen.

Lähtökohtana on Qashqainkin hyödyntämä CMF-CD-perusrakenne, joka tarjoaa valmistajan mukaan lähtökohdat auton ajettavuuteen, sisätiloihin ja ulkomittoihin. Alati kasvavan autoluokan uutuus on samalla ensimmäinen uuden sporttisempaan suuntaan tähtäävän Esprit Alpine -varustelun esittelevä tuote.

Renaultin tuorein malli saa keulalleen kevythybridejä sekä 12 voltin että 48 voltin sähköjärjestelmillä, mutta suomalaisittain mielenkiintoisin on varmasti täyshybridi E-Tech. Uusi automalli valmistetaan Espanjassa Palencian tehtaalla.

Renault Austral

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault Austral

Renault Austral edustaa selvää jatkumoa Renaultin muotoilusuuntaukselle esimerkiksi Clion osalta, vaikka vahvassa konepellissä ja korkealla vyötärölinjalla varustetussa yleisessä pulleudessa on myös selvästi uuden täyssähköisen Megane E-Tech Electricin piirteitä.

Noin 4,5 metriä pitkän auton mittasuhteita hallitsevat, sähköautojen suuntauksen vastaisesti, reilut (edessä 917mm ja takana 925mm) ylitykset. Korkeutta on 1,62 metriä ja leveyttä 1,83 metriä.

Mittasuhteista kertoo sekin, että vakiovannekoko on 17 tuumaa, mutta alle myydään kaikissa kuvien autoissa näkyvät 20-tuumaiset vanteet. Maavaraa on 170 millimetriä.

Renaultille tuttua C-muotoa toistetaan valoissa sekä edessä että takana, ja perässä valot jatkavat matkaansa aina lähes yhteen saakka. Sinällään takavalojen muodoista tulee mieleen Clio.

Keulan suurikokoisen maskin ruutulippukuvion inspiraation kerrotaan tulleen formulamaailmasta – niin kuin sillä olisi jotakin tekemistä tämän katumaasturin kanssa. Autoa kierretään helman mustin muoviosin SUV-hengessä. D-pilarista löytyvä somiste toistaa takavalojen muotoja.

Renault Austral Esprit Alpine

Esprit Alpine

Ensimmäistä kertaa mallistoon esiteltävä, komean nimen saanut, Esprit Alpine pyrkii tuomaan sporttista ilmettä möhköön autoon. Lisäksi se tarjoaa vain tähän varusteluun saatavilla olevan harmaan Satin Shale Grey -mattavärin.

Esprit Alpine

Etulokasuojasta löytyy kertova Alpinen varustemerkintä. Katto on kiiltävänmusta ja samaan sävyyn on nyt maalattu myös muun malliston kromiset yksityiskohdat. Alle pyöräytetään 20-tuumaiset Alpine-vanteet kokonaisuuden komistamiseksi.

Sisätilojen sporttiteema jakanee mielipiteitä. Ainakin ohjauspyörä yhdistelee parhaita materiaaleja: Alcantaraa ja nappanahkaa.

Renault Austral Esprit Alpine

Istuinverhoilussa Alcantaran rinnalle on paritettu kangasta, joka yrittää jäljitellä hiilikuidun ulkonäköä. Mustalle pohjalle paritetut siniset koristetikkaukset tuovat värimaailmallaan mieleen simulaattoripelaajien pelituolit.

Moottori kertoi jo marraskuussa 2020, että Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo tahtoo tehdä Alpinesta varustetason. Kuluttajat kun ovat valmiita maksamaan ylihintaa sporttisesta imagosta. Yllätyksestä ei siten voi puhua, mutta aika näyttää mitä tämä tarkoittaa brändien maineelle.

Renault Austral

Takaistuimellakin säädöt

Avaimeton kulku tarjoaa kuljettajan tervehdyksen. Auton ovet aukeavat varsin suureen kulmaan ja kulkuaukot ovat reilut.

Ohjauspyörä on pyritty pitämään kompaktina. Valmistaja painottaa ohjaamon yli 30 litran säilytystiloja, joihin liittyy myös eräs innovaatio – palaamme siihen myöhemmin.

Renault Austral

Takaistuin liikkuu pituussuunnassa 16 senttimetriä ja selkänojien kallistusta voi säätää. Tämä venyttää käytettävyyttä pienten lasten perhematkoista aikuisten kuljettamiseen. Selkänoja on kaadettavissa kahdessa osassa.

Takamatkaajien reisituen ja takapenkkien kaatamisesta seuraavan mahdollisimman tasaisen lattian välillä on tehty kompromissi. Reisitukea on kohtuullisesti aikuisellekin, mutta tavaratilan ja istuimien takalaitaan jää pieni kynnys ja istuinten selkänoja jää kulmaan.

Tavaratilaa on mittaustavasta ja voimalinjasta riippuen vähintään 430 litraa ja jopa 575 litraa istuimia kääntämättä. Takapenkit kaadettuna vetoisuus nousee 1 525 litraan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rannetuki ja OpenR

Ohjauspyörään ja sen taakse on kerätty kaikki hallintalaitteet, jotta kuljettajan tarvitsisi hiplata näyttöä mahdollisimman harvoin. Kojelautaa hallitsevat useampaan kerrokseen pinotut vaakasuuntaiset linjat. Kojelaudan yli oviin jatkuva kromikoriste jämäköittää valmistajan mukaan visuaalista ilmettä.

Täyssähköinen Megane E-Tech Electric lanseerasi uuden Android OS -pohjaisen OpenR link -tietoviihdejärjestelmän, josta kannattaa lukea enemmän tuon auton ensikoeajon yhteydestä. Tarjolla on kaksi 12-tuumaista näyttöä, jotka muodostavat käännetyn L-kirjaimen tietoviihdejärjestelmän näytön ollessa Renaultin tapaan pystyssä. Australissa näihin on uutena paritettavissa suurikokoinen 9,3-tuumainen heijastusnäyttö.

Eräänä mielenkiintoisena ajatuksena automaattivaihteisista versioista löytyy keskikonsolin päältä pitkittäissuunnassa liikkuva rannetuki, jonka tarkoituksena on tarjota tukea kädelle kosketusnäytön käyttämiseen. Sitä ei voi lukita paikalleen, vaan se liikkuu varsin herkästi eteen ja taakse. Samasta paikasta löytyy myös puhelimen langaton latausalusta.

Kallein Iconic-versio esittelee avohuokoista puuta, johon on hangattu metallipigmenttiä puun syiden korostamiseksi. Sama varustelu kattaa myös Harman Kardon -äänentoistojärjestelmän.

Tarjolla on seitsemän värivaihtoehtoa, joiden englanninkieliset nimet ovat: Glacier White, Pearl White, Flame Red, Iron Blue, Diamond Black, ja Shale Grey. Korkeammissa varustetasoissa on saatavilla myös kaksiväriteema, joka luodaan kiiltävänmustalla katolla.

Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on saatavilla 32 kappaletta ja aktiivinen vakionopeudensäädin huomioi nyt myös ympäristöä, eli hidastaa karttadatan perusteella esimerkiksi liikenneympyröihin. Matriisilediajovalot koostuvat 12 ledistä per ajovalo, joka mahdollistaa 11 erillistä valaistavaa aluetta.

Kovin kevyestä täyteen hybridiin

Ensimmäisessä aallossa valmistaja tuo tarjolle mikro- ja kevythybridit 12- ja 48-voltin sähköjärjestelmillä, mutta emme vielä tiedä mitä malleja, tai milloin, Suomeen tulee. Ensin mainittu 1,3-litrainen voimalinja on tuttu muun muassa Arkanasta ja tarjolla sekä 140 että 160 hevosvoiman tehoisena X-Tronic-automaattivaihteistolla.

Uusi 48 voltin kevythybridivoimalinja on mielenkiintoinen sen uuden kolmisylinterisen 1,2-litraisen turbomoottorin ansiosta. Tehoa lupaillaan 130 hevosvoimaa ja kulutuslukemaksi arvioidaan tässä kohti 123 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohden. Sen parina on kuitenkin aina manuaalivaihteisto, joka rajoittanee myyntiä Suomessa.

Tästä syystä meidän kannalta olennaisin on 160- ja 200-hevosvoimaisena myytävä E-Tech täyshybridi. Se saa nykyisiä Renaultin E-Tech-malleja suuremman 1,7 kilowattitunnin akuston, josta seuraa myös enemmän sähköistä suorituskykyä (50kW ja 205 Nm).

Myös E-Techin automaattivaihteistoa kerrotaan päivitetyn hieman tätä varten. Lopputulokseksi odotetaan, vielä vahvistamattomat, kulutus- ja päästölukemat 4,6 l/100 km bensiiniä ja 105 g/km hiilidioksidia.

Auton kontista tämän voimalinjan pystyy tunnistamaan E-kirjaimen ilmestymisestä mallinimen kylkeen. Kirjain on muissa tapauksissa väriltään kultainen, mutta Esprit Alpine -malleissa sininen.

Nelivetoversiota tai lataushybridiä on näillä näkymin turha odottaa. Jälkimmäinen olisi mahdollista kyllä tälle perusrakenteelle tehdä, mutta ehkä kustannukset ja haluttu hintaluokka eivät kohtaa.

Renault Austral

Ajamatta tiukka

Uuteen Australiin on kehitetty myös nelipyöräohjaus, jonka tuorein versio tuntee nimen 4Control Advanced. Takapyörät kääntyvät alle 50 km/h nopeuksissa jopa 5 astetta vastakkaiseen suuntaan ja korkeammissa nopeuksissa korkeintaan yhden asteen verran samaan suuntaan etupyörien kanssa.

Kääntöympyrä on saatu kutistettua tämän järjestelmän ansiosta 10,1 metriin, kun sama arvo on muussa mallistossa 11,5 metriä. Tällä 4Control Advanced -nelipyöräohjauksella varustettu E-Tech -täyshybridi saa samalla taka-akselille alumiinitukivarsin toteutetun monivarsituennan, joka saattaa vaikuttaa positiviisesti myös ajettavuuteen. Kyseessä on kuitenkin lisävaruste, joka jäänee verrattain harvinaiseksi.

Osittain nämäkin valinnat ehkä vihjaavat Renaultin uudesta suuntauksesta selvästi jämäkämmän ajettavuuden suuntaan, josta Megane E-Tech Electric jo antoi osviittaa. Saimme tilaisuudessa vihiä, että Renault Austral tavoittelee selvästi tarkempaa ajotuntumaa, kuin mitä Nissan Qashqai tarjoaa – tämän haluamme tietenkin itse koeajolla punnita.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia