Koeajo: Renault Clio 90 X-Tronic on automaattina vieläkin aikuismaisempi
Portaattoman automaatin vaivattomuus korostaa Renault Clio X-Tronicin aikuismaista luonnetta. Hyvää: isomman auton tuntu ja melutaso. Huonoa: tavaratilan nostokynnys, näkyvyys takaviistoon.
Vuonna 2019 esitelty viidennen sukupolven Renault Clio jatkaa kypsymistään portaattomalla automaattivaihteistolla. Uusi X-Tronic -laatikko yhdistää variaattorivaihteiston ja planeettapyörästön. Vaihteistotyypille ominaisen kuminauhamaisuuden välttämiseksi X-Tronicista löytyy keinotekoiset pykälät, kun kaasua poljetaan yli puolenvälin. Lisäksi vaihteisto tarjoaa L-asennon hitaaseen ajoon jyrkissä mäissä.
Kritiikkiä annamme siitä, että vaihdekaaviota joutuu tihrustamaan mittaristosta varmistuakseen, tuliko kytkeneeksi L- vai D-vaihteen. Moottorin kierrokset seilaavat ajon aikana, mutta tämän havaitsee vain kierroslukumittarin neulan liikkeenä, eikä piirre siten häiritse.
Vakaa ja hiljainen
Pikkuautoksi Clio on hyvin vakaa ja varsin hiljainen. Moottorin 90 hevosvoimaa riittävät arkiaskareisiin, mutta sporttisuus kannattaa unohtaa. Poljinta on turha survaista pohjaan, sillä se lisää lähinnä ääntä. Keskialueen vääntö on siinä määrin paksu, että yläkierroksilla ei tapahdu juuri lisää.
Sisätilojen laatuvaikutelma voisi olla jopa luokkaa ylempää, ja kosketusnäyttö on käytettävyydeltään kohtalainen. Ratin takana olevasta ohjaimesta radiota käskyttävää asia ei häiritse, mutta matkustajan on naputeltava äänenvoimakkuutta kosketusnäytöltä – perinteinen rulla olisi tässä ylivertainen. Kuljettajan paikalla istuessa moitteita jaetaan lisäksi lähinnä näkyvyydestä takaviistoon, sen verran leveä C-pilari on.
Asiallinen kulutus
Takaistuintilat eivät aivan vastaa ajokokemusta kokoistaan suuremmasta autosta, sillä polvitila loppuu kesken vähänkin pidemmän kuljettajan takana. Sen sijaan tavaratilaa on peräti 391 litraa, kun mukaan lasketaan kaikki välipohjan alla olevat lokerot, mutta nostokynnys on inhottavan korkea.
Kulutusmittarin lukema on mahdollista saada alkamaan viitosella, mutta sekalaisessa ajossa se osuu lähemmäksi kuutta. Asiallinen suoritus automaattivaihteiselle bensiinimoottoriselle autolle, jolla jaksaa ajaa moottoritietäkin.