5.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio 90 X-Tronic on automaattina vieläkin aikuismaisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Portaattoman automaatin vaivattomuus korostaa Renault Clio X-Tronicin aikuismaista luonnetta. Hyvää: isomman auton tuntu ja melutaso. Huonoa: tavaratilan nostokynnys, näkyvyys takaviistoon. Vuonna 2019 esitelty viidennen sukupolven Renault Clio jatkaa kypsymistään portaattomalla automaattivaihteistolla. Uusi X-Tronic -laatikko yhdistää variaattorivaihteiston ja planeettapyörästön. Vaihteistotyypille ominaisen kuminauhamaisuuden välttämiseksi X-Tronicista löytyy keinotekoiset pykälät, kun kaasua poljetaan yli puolenvälin. Lisäksi vaihteisto tarjoaa L-asennon hitaaseen ajoon jyrkissä mäissä. Kritiikkiä annamme siitä, että vaihdekaaviota joutuu tihrustamaan mittaristosta varmistuakseen, tuliko kytkeneeksi L- vai D-vaihteen. Moottorin kierrokset seilaavat ajon aikana, mutta tämän havaitsee vain kierroslukumittarin neulan liikkeenä, eikä piirre siten häiritse. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vakaa ja hiljainen Pikkuautoksi Clio on hyvin vakaa ja varsin hiljainen. Moottorin 90 hevosvoimaa riittävät arkiaskareisiin, mutta sporttisuus kannattaa unohtaa. Poljinta on turha survaista pohjaan, sillä se lisää lähinnä ääntä. Keskialueen vääntö on siinä määrin paksu, että yläkierroksilla ei tapahdu juuri lisää. Sisätilojen laatuvaikutelma voisi olla jopa luokkaa ylempää, ja kosketusnäyttö on käytettävyydeltään kohtalainen. Ratin takana olevasta ohjaimesta radiota käskyttävää asia ei häiritse, mutta matkustajan on naputeltava äänenvoimakkuutta kosketusnäytöltä – perinteinen rulla olisi tässä ylivertainen. Kuljettajan paikalla istuessa moitteita jaetaan lisäksi lähinnä näkyvyydestä takaviistoon, sen verran leveä C-pilari on. Asiallinen kulutus Takaistuintilat eivät aivan vastaa ajokokemusta kokoistaan suuremmasta autosta, sillä polvitila loppuu kesken vähänkin pidemmän kuljettajan takana. Sen sijaan tavaratilaa on peräti 391 litraa, kun mukaan lasketaan kaikki välipohjan alla olevat lokerot, mutta nostokynnys on inhottavan korkea. Kulutusmittarin lukema on mahdollista saada alkamaan viitosella, mutta sekalaisessa ajossa se osuu lähemmäksi kuutta. Asiallinen suoritus automaattivaihteiselle bensiinimoottoriselle autolle, jolla jaksaa ajaa moottoritietäkin. Teksti ja kuvat: Henri Posa Renault Clio TCe 90 X-Tronic aut Intens Hinta alkaen 19 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 21 450 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, portaaton vaihteisto, etuveto. Teho 67 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 142 Nm (2000–3750 r/min) Vääntö 142 Nm (2000–3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,4 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,3 (yhd.) CO2-päästöt 130 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan