5.10.2021

Koeajo: Renault Clio 90 X-Tronic on automaattina vieläkin aikuismaisempi

Renault Clio TCe90 X-Tronic aut. Intens

Portaattoman automaatin vaivattomuus korostaa Renault Clio X-Tronicin aikuismaista luonnetta. Hyvää: isomman auton tuntu ja melutaso. Huonoa: tavaratilan nostokynnys, näkyvyys takaviistoon.

Vuonna 2019 esitelty viidennen sukupolven Renault Clio jatkaa kypsymistään portaattomalla automaattivaihteistolla. Uusi X-Tronic -laatikko yhdistää variaattorivaihteiston ja planeettapyörästön. Vaihteistotyypille ominaisen kuminauhamaisuuden välttämiseksi X-Tronicista löytyy keinotekoiset pykälät, kun kaasua poljetaan yli puolenvälin. Lisäksi vaihteisto tarjoaa L-asennon hitaaseen ajoon jyrkissä mäissä.

Renault Clio TCe90 X-Tronic aut. Intens

Kritiikkiä annamme siitä, että vaihdekaaviota joutuu tihrustamaan mittaristosta varmistuakseen, tuliko kytkeneeksi L- vai D-vaihteen. Moottorin kierrokset seilaavat ajon aikana, mutta tämän havaitsee vain kierroslukumittarin neulan liikkeenä, eikä piirre siten häiritse.

Renault Clio TCe90 X-Tronic aut. Intens

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vakaa ja hiljainen

Pikkuautoksi Clio on hyvin vakaa ja varsin hiljainen. Moottorin 90 hevosvoimaa riittävät arkiaskareisiin, mutta sporttisuus kannattaa unohtaa. Poljinta on turha survaista pohjaan, sillä se lisää lähinnä ääntä. Keskialueen vääntö on siinä määrin paksu, että yläkierroksilla ei tapahdu juuri lisää.

Sisätilojen laatuvaikutelma voisi olla jopa luokkaa ylempää, ja kosketusnäyttö on käytettävyydeltään kohtalainen. Ratin takana olevasta ohjaimesta radiota käskyttävää asia ei häiritse, mutta matkustajan on naputeltava äänenvoimakkuutta kosketusnäytöltä – perinteinen rulla olisi tässä ylivertainen. Kuljettajan paikalla istuessa moitteita jaetaan lisäksi lähinnä näkyvyydestä takaviistoon, sen verran leveä C-pilari on.

Renault Clio TCe90 X-Tronic aut. Intens

Asiallinen kulutus

Takaistuintilat eivät aivan vastaa ajokokemusta kokoistaan suuremmasta autosta, sillä polvitila loppuu kesken vähänkin pidemmän kuljettajan takana. Sen sijaan tavaratilaa on peräti 391 litraa, kun mukaan lasketaan kaikki välipohjan alla olevat lokerot, mutta nostokynnys on inhottavan korkea.

Kulutusmittarin lukema on mahdollista saada alkamaan viitosella, mutta sekalaisessa ajossa se osuu lähemmäksi kuutta. Asiallinen suoritus automaattivaihteiselle bensiinimoottoriselle autolle, jolla jaksaa ajaa moottoritietäkin.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Renault Clio TCe 90 X-Tronic aut Intens

Hinta alkaen

19 390 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

21 450 €

Moottori

Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, portaaton vaihteisto, etuveto.

Teho

67 kW (90 hv), 5000 r/min

Vääntö

142 Nm (2000–3750 r/min)

Vääntö

142 Nm (2000–3750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,4 s

Huippunopeus

175 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,3 (yhd.)

CO2-päästöt

130 g/km

Mitat

pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

900 / 600 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

4 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat